- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Fiat 500e La Prima C

Prima cabriolet til tidens byliv


Af Søren Clauding – juli 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er ingen tvivl om, at Fiat 500 i moderne tid har klaret sig mindst ligeså godt som dens oprindelige forbillede. Den er charmerende, sjov, den skiller sig ud og har en moderne appeal. I den elektriske udgave med mulighed for at skyde taget mere eller mindre væk, er den uden sidestykke. Den er ikke bare ideel i byen, man bliver som fører og passager også en del af bylivet, når man tøffer rundt i den fx i Kongens København.

 

Og nåh, nej, man tøffer ingen steder. For med el-drift er det blot den obligatoriske summelyd ved lav fart, der forstyrrer oplevelsen (gad vist hvorfor undertegnede ofte tænker på de første biler for mere end 100 år siden, hvor en mand med et flag gik foran de nymodens automobiler for at advare fodgængere om faren, der truede – nå, det var bare en tanke). Og Kongens København… det er nu en del år siden. Det moderne København er Dronningens, hvilket var helt klart, da den lille Fiat 500e La Prima C skulle fotograferes. Dronningeskibet, Dannebrog, kan i øvrigt tidsmæssigt føres næsten helt tilbage til manden med flaget.

 

Ja, sig ikke, at man ikke bliver inspireret ved at køre på bytur i den elektriske Fiat 500e C.

 

Inspiration og ekstra oplevelser

C står for Cabriolet eller Convertible, gætter vi på. Og bag rattet er der masser af muligheder for at blive inspireret. Man er ikke kapslet ind i en metalboks, men kan høre bylivet, samtalerne, bemærkningerne, ja oven i købet en undskyldning, når en lidt for ivrig cyklist absolut skal højre om bilen, hvor der ikke er plads, ved et trafiklys i Nyhavn og ikke kan undgå at banke ind i sidespejlet (se videoen). Men sådan er bylivet, sådan kan byboere lide det og derfor er Fiat 500e en prima bybil.



Prima er den også, fordi Fiat har bygget en ”La Prima” version til den første periode på markedet. ”La Prima 500e Danmark - 1 ud af 500” står der på et lille skilt under bageste siderude. Det er jo godt at vide, men nogle stykker bliver det til, hvis der også er 500 La Prima’er i Tyskland, i Frankrig og i Italien, naturligvis, samt resten af jordklodens lande, der importerer de charmerende små italienerbiler, der nok skal vække glæde overalt.

 

Minus støj og udstødning

Mon ikke alle jordbeboere er glade for dem. For udover at man indefra bilen er en del af bylivet, så forstyrrer man det heller ikke nævneværdigt. I hvert fald ikke med støj og i nærmiljøet heller ikke med luftforurening. På længere sigt, når produktionen af elbiler heller ikke belaster hverken ressourcer eller miljø, endsige bidrager til den globale opvarmning, udvides perspektiverne. Lige nu er de mest støj og udstødning, man slipper for og det er jo ret beset meget godt.



Spørgsmålet om opladningsmuligheder for ikke at tale om parkeringsmuligheder glider vi let henover i den aktuelle sammenhæng, og hvad kørslen angår er den ikke nævneværdig forskellig fra det, der kan læses om testen af 500e med fast tag. Affjedringen er dog lidt mere spændstig, hvilket formentlig skyldes 17” hjul i stedet for 16” for det kan næppe tilskrives mervægten på beskedne 7 kg. Motor, drivline og hele funktionen er ens på de to biler.



En smule kortere rækkevidde

Men i 500e C kan kalechen åbnes, forudsat man holder sig under 100 km/t og det gør alle udover vanvidsbilister vel i urbane miljøer. Kalechen åbnes let ved tryk på en knap, for elkraft har man rigeligt med af, om end der forsvinder lidt mere til kørslen end i hatchback-udgaven. WLTP-rækkevidden reduceres simpelthen fra 320 til 299 km. Men ved regulær bykørsel er den op til 460 km, så det går jo nok, at åbne og lukke taget engang imellem.

 

500e har i øvrigt en Sherpa indstilling, som indebærer at en computer administrerer elkraften optimalt og dermed holder forbruget mest muligt nede.

Glæde og udstyr for alle pengene

Fiat 500e La Prima C er ikke billig. Den billigste C-version er prissat til 250.000 kroner. La Prima C koster 290.000 kroner og det inkluderer i sagens natur en del udstyr. Foruden de nævnte 17” hjul har man Fuld LED og 360 grader kamera, som giver god mening, fordi udsynet bagud med nedfældet kaleche er noget forringet. Man kan fjernbetjene lukningen af kalechen og så har bilen nøgleløs betjening, klimaanlæg, sædevarme, sæder i ”eco”-læder (dvs. læder look-a-like baseret på en vis form for bæredygtig produktion) og selvfølgelig kalechen i sig selv.



Pladsen i kabinen er ligeså beskeden som i 500e, hvilket dog alene går ud over eventuelle bagsædepassagerer, så de lange køreture på bagsædet i en 500e er nok ikke hverdagskost. Det er heller ikke hensigtsmæssigt, om end den gør sig udmærket ved moderat motorvejsfart, blot ikke med kalechen åben. Sidst, men ikke mindst: Farven hedder Rose Gold – hvis nogen skulle spørge…



Andre Fiat prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Fiat 500e Icon HB test >>>

Videotest: Fiat 500e La Prima C

Den lille elektriske Fiat 500e Cabrio er ikke bare charmerende og by-optimal, den gav også en helt unik oplevelse, da vi prøvekørte den i sommervarmen rundt omkring Nyhavn i København. Fuld HD.





Model:

Fiat 500e La Prima C 87 kW

Listepris:

Kr. 290.090

Motor og transmission:

El-motor, 118 hk. 220 Nm. A/T. 42 kWh litiumion batteri. 85 kWh DC hurtigladning.

Præstationer acceleration/ topfart/ rækkevidde (WLTP)/ Energiforbrug:

9 sek./ 150 km/t/ 299 km/ 14,9 Wh/km.

Længde:

3,63 m.

Bagagerum:

185 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. 17” letmetal fælge. Fartpilot. Automatisk klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Højdejusterbart læderrat. El-sideruder for med varme. 360 grader kamera. Elektrisk betjent kaleche med fjernbetjening. 10,25" skærm.











Et glimt i øjet fra den lille charmetrold. Fuld LED er med til at øge sikkerheden, når den mørke tid igen presser sig på.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt