| Der er ingen tvivl om, at 
							Fiat 500 i moderne tid har klaret sig mindst ligeså 
							godt som dens oprindelige forbillede. Den er 
							charmerende, sjov, den skiller sig ud og har en 
							moderne appeal. I den elektriske udgave med mulighed 
							for at skyde taget mere eller mindre væk, er den 
							uden sidestykke. Den er ikke bare ideel i byen, man 
							bliver som fører og passager også en del af bylivet, 
							når man tøffer rundt i den fx i Kongens København.   Og nåh, nej, man tøffer 
							ingen steder. For med el-drift er det blot den 
							obligatoriske summelyd ved lav fart, der forstyrrer 
							oplevelsen (gad vist hvorfor undertegnede ofte 
							tænker på de første biler for mere end 100 år siden, 
							hvor en mand med et flag gik foran de nymodens 
							automobiler for at advare fodgængere om faren, der 
							truede – nå, det var bare en tanke). Og Kongens 
							København… det er nu en del år siden. Det moderne 
							København er Dronningens, hvilket var helt klart, da 
							den lille Fiat 500e La Prima C skulle fotograferes. 
							Dronningeskibet, Dannebrog, kan i øvrigt tidsmæssigt 
							føres næsten helt tilbage til manden med flaget.   Ja, sig ikke, at man ikke 
							bliver inspireret ved at køre på bytur i den 
							elektriske Fiat 500e C.   Inspiration og ekstra 
							oplevelser C står for Cabriolet eller 
							Convertible, gætter vi på. Og bag rattet er der 
							masser af muligheder for at blive inspireret. Man er 
							ikke kapslet ind i en metalboks, men kan høre 
							bylivet, samtalerne, bemærkningerne, ja oven i købet 
							en undskyldning, når en lidt for ivrig cyklist 
							absolut skal højre om bilen, hvor der ikke er plads, 
							ved et trafiklys i Nyhavn og ikke kan undgå at banke 
							ind i sidespejlet (se videoen). Men sådan er 
							bylivet, sådan kan byboere lide det og derfor er 
							Fiat 500e en prima bybil. 
 
							 
 Prima er den også, fordi 
							Fiat har bygget en ”La Prima” version til den første 
							periode på markedet. ”La Prima 500e Danmark - 1 ud 
							af 500” står der på et lille skilt under bageste 
							siderude. Det er jo godt at vide, men nogle stykker 
							bliver det til, hvis der også er 500 La Prima’er i 
							Tyskland, i Frankrig og i Italien, naturligvis, samt 
							resten af jordklodens lande, der importerer de 
							charmerende små italienerbiler, der nok skal vække 
							glæde overalt.   Minus støj og udstødning Mon ikke alle jordbeboere er 
							glade for dem. For udover at man indefra bilen er en 
							del af bylivet, så forstyrrer man det heller ikke 
							nævneværdigt. I hvert fald ikke med støj og i 
							nærmiljøet heller ikke med luftforurening. På 
							længere sigt, når produktionen af elbiler heller 
							ikke belaster hverken ressourcer eller miljø, 
							endsige bidrager til den globale opvarmning, udvides 
							perspektiverne. Lige nu er de mest støj og 
							udstødning, man slipper for og det er jo ret beset 
							meget godt. 
 
							 
 Spørgsmålet om 
							opladningsmuligheder for ikke at tale om 
							parkeringsmuligheder glider vi let henover i den 
							aktuelle sammenhæng, og hvad kørslen angår er den 
							ikke nævneværdig forskellig fra det, der kan læses 
							om testen af 500e med fast tag. Affjedringen er dog 
							lidt mere spændstig, hvilket formentlig skyldes 17” 
							hjul i stedet for 16” for det kan næppe tilskrives 
							mervægten på beskedne 7 kg. Motor, drivline og hele 
							funktionen er ens på de to biler. 
 
							 
 En smule kortere 
							rækkevidde Men i 500e C kan kalechen 
							åbnes, forudsat man holder sig under 100 km/t og det 
							gør alle udover vanvidsbilister vel i urbane 
							miljøer. Kalechen åbnes let ved tryk på en knap, for 
							elkraft har man rigeligt med af, om end der 
							forsvinder lidt mere til kørslen end i 
							hatchback-udgaven. WLTP-rækkevidden reduceres 
							simpelthen fra 320 til 299 km. Men ved regulær 
							bykørsel er den op til 460 km, så det går jo nok, at 
							åbne og lukke taget engang imellem.   500e har i øvrigt en Sherpa 
							indstilling, som indebærer at en computer 
							administrerer elkraften optimalt og dermed holder 
							forbruget mest muligt nede. Glæde og udstyr for alle 
							pengene Fiat 500e La Prima C er ikke 
							billig. Den billigste C-version er prissat til 
							250.000 kroner. La Prima C koster 290.000 kroner og 
							det inkluderer i sagens natur en del udstyr. Foruden 
							de nævnte 17” hjul har man Fuld LED og 360 grader 
							kamera, som giver god mening, fordi udsynet bagud 
							med nedfældet kaleche er noget forringet. Man kan 
							fjernbetjene lukningen af kalechen og så har bilen 
							nøgleløs betjening, klimaanlæg, sædevarme, sæder i 
							”eco”-læder (dvs. læder look-a-like baseret på en 
							vis form for bæredygtig produktion) og selvfølgelig 
							kalechen i sig selv. 
 
							
								
							
							
							
								
							
							 
 Pladsen i kabinen er ligeså 
							beskeden som i 500e, hvilket dog alene går ud over 
							eventuelle bagsædepassagerer, så de lange køreture 
							på bagsædet i en 500e er nok ikke hverdagskost. Det 
							er heller ikke hensigtsmæssigt, om end den gør sig 
							udmærket ved moderat motorvejsfart, blot ikke med 
							kalechen åben. Sidst, men ikke mindst: Farven hedder 
							Rose Gold – hvis nogen skulle spørge… 
  
 |