- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo XC90 B5 Mild Hybrid AWD Inscription


Komfortabelt flagskib i luksusklassen


Af Søren Clauding – marts 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilfældet ville, at Volvo få uger efter at vi havde prøvekørt fabrikkens luksuøse flagskib, den store XC90, var nødsaget til at tilbagekalde små 750.000 biler på verdensplan og 6500 i Danmark på grund af, at danske FDM havde fundet alvorlige fejl i bilernes automatiske nødbremsesystem. Det justerer lidt på helhedsbilledet, men ændrer ikke på, at mild hybridudgaven er en kærkommen opgradering af den ellers lidt forslugne magnum-SUV.

 

Vi skal ikke dyrke problemstillingen nærmere. Dels er det FDM, der som forbrugerorganisation ansvarligt har testet en række bilers sikkerhedssystemer, deriblandt altså også Volvo XC90. Dels fandt Volvo fabrikken efterfølgende frem til fejlen, som kunne henføres til softwaresystemet, som omfattede de fleste modeller produceret fra uge 4 2019.

 

Om end selv forskyldt er det lidt synd for Volvo, for XC90 er på mange måder en rigtig fin bil, hvilket også kunne konstateres, da vi tog den nye variant under lup. Volvo har jo over årene gjort meget ud af, at påpege deres store sikkerhedsmæssige ansvarlighed. Fejl kan ske, men det overraskende er, at fabrikken ikke selv har fundet fejlen i bilerne, som inkluderer en omfattende pallette af Volvo biler, og at der skulle gå et år, før den blev identificeret. Stor respekt for FDM’s arbejde og ansvarlighed i denne sammenhæng. Og forhåbentlig er ingen Volvo-bilister kommet galt afsted pga. fejlen.

 

Mild hybrid

I sagens natur var det især pga. mild hybridsystemet, plus lidt mindre justeringer på andre fronter, der gjorde det relevant, at gå under lakken på XC90. Køreoplevelsen først: Mild hybridsystemet mærkes stort set ikke. Kun fornemmes motoren en smule mindre anstrengt og gearskiftet en smule mere glidende. Men måske er det bare indbildning – vi har intet aktuelt sammenligningsgrundlag.

 

WLTP har til gengæld et sammenligningsgrundlag: Med Mild Hybrid teknologien kører XC90 cirka 15 procent længere på literen og CO2 udledningen er til svarende mindre. Alligevel er en brændstoføkonomi på 14,9-13,9 km/l dieselolie ikke skelsættende, om end nogenlunde på niveau med hvad konkurrenterne tilbyder på lignende biler



B5 betyder MHEV og masser af kræfter

XC90 er nemlig udstyret med en såkaldt B5 motor (mild hybrid motorerne kaldes ”B” og ”5” betyder masser af kræfter). Grundlaget er en 4-cylindret 2-liters dieselmotor og maks. effekten er 235 hk med tilsvarende maks. drejningsmoment på 480 Nm. Desuden har bilen et 8-trins automatgear såvel som permanent All Wheel Drive, dvs. firehjulstræk, der er der, når der er brug for det.

 

Som bekendt trækker stor effekt, automatgear og firehjulstræk den forkerte vej i forbrugsregnskabet. Det samme gør bilens højde (1,78 meter) og vægt (2120 kg) samt 20” store hjul med 275 mm brede dæk.



Lavere brændstofforbrug

Men mild hybridsystemet yder sit. Det trækker sin effekt ud af et 48 Volt batteri, opsamler energien ved deceleration og er med til at reducere brændstofforbruget. Det er egentlig dets primære funktion, for en XC90 er på ingen måde en racerbil, om end den i B5 udgaven klarer 100 km/t på 7,6 sekunder og kan køre 220 km/t.

 

Prisen for den prøvekørte Inscription model er 1.154.980 kroner. Den billigste XC90 koster små 80.000 kroner mindre og i den kategori er konkurrencen hård. Volvo har valgt, at satse på den komfortable køreoplevelse, men fordi den prøvekørte bil også havde justerbar luftaffjedring (merpris små 50.000 kroner – de penge er godt givet ud), kunne man som fører langt hen ad vejen selv definere undervognens opsætning. Den er grundliggende set toppen: dobbelte wishbones fortil og Intergrallink bagtil. Og dens muligheder styres bl.a. vha. forskellige køreindstillinger.

 

Aldrig ukomfortabel

Frihøjden kan variere fra ca. 17 cm til små 24 cm. I Eco-indstillingen sænkes bilen lidt, men i den dynamiske indstilling får den yderligere et nyk nedad på 2 cm (se onboard videoen, hvor vi justerer på bilens højde). Affjedringen er så tilgivende, at selv i den dynamiske indstilling er bilen på ingen måde ukomfortabel, men det er alligevel klogt at skifte til en blødere opsætning, hvis man kører på vådt underlag (som i videoen).

 

Volvo XC90 har plads til 7 personer, men den prøvekørte version var 6-sædet. Det er faktisk en ret optimal løsning, for det giver så meget mere plads til dem, der sidder på de to bageste sæderækker, at det er bekvemt for alle.

 

Udstyr i rå mængder

Der kan siges meget om den uendelig lange udstyrsliste, sådan en XC90 Inscription er klædt på efter. Allerede i basisudgaven Momentum er elektrisk lændestøtte, Fuld LED og elektrisk bagklap til det 680 liter store bagagerum standard. Dobbelte afgangsrør kan man jo nok leve uden, og det samme gælder en Orrefors gear-knop på automatgearvælgeren som dog efterlader er eksklusivt touch. Dermed indikeret, at størstedelen er Inscription-udstyret er kosmetik.

 

Det kan ikke siges om rækken af kørehjælpemidler, som er lang. Vi havde heldigvis, fordi vi ikke var i situationen, brug for den automatiske nødbremse. Men, når det så er sagt, har vi oplevet kørehjælpemidler i biler på samme niveau, som er mere intuitive og effektive. Man sige det på den måde, at de giver forbavsende hurtigt op og påkalder førerens opmærksomhed, når det fx gælder om at blive i vognbanen og holde en passende afstand til forankørende.

 

Førerens ansvar

Og systemet, som benytter målinger ift. den forankørende bil til at holde sig i sporet, kunne vi heller ikke prøve, for alle derhenne foran kørte pænt. Gad vist, hvad Volvo’en gør, hvis bilen foran kører i grøften? Følger den så også efter? Det gør den jo nok ikke, det har man naturligvis taget højde for, og så virker det vel også.

 

Summa summarum: Kørehjælpemidler er godt, men den opmærksomme og dygtige fører er den største sikkerhed, også i en moderne udstyrsspækket luksus-SUV som Volvo XC90.

Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har prøvekørt den kraftfulde mild hybrid udgave af den store Volvo XC90 på regnfuld skovvej og våd landevej. Fuld HD.


 


Model:

Volvo XC90 D5 AWD aut. Inscription

Listepris:

Kr. 1.270.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Turbodieselmotor. 225 hk. 470 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 8 A/T. AWD

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,8 sek./ 220 km/t/ 17,2 km/l / 152 g/km

Længde og højde:

4,95 m, 1,78 m

Bagagerum:

480/1840 ltr.

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Descent Control. LED forlygter. 20” letmetal fælge. Nøglefri betjening. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. El-forstole.  Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 7 sæder.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt