- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota PROACE City Verso 1,2 PureTech 110 Long Family


Ligeså rummelig som navnet er langt


Af Søren Clauding – september 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der findes allerede tre af slagsen, hvor producenterne har svært nok ved for alvor at skille modellerne ad. Toyota kommer halsene halvandet år efter de andre og så er gode råd dyre: Hvordan gør man en forskel. Det gør man netop ved at skille sig ud – vel at mærke på kundernes præmisser.

 

Toyota PROACE City Verso er søstermodel til Peugeot Rifter, Citroën Berlingo og Opel Combo, der alle tilhører PSA Gruppen. Toyota var pragmatisk og ville gerne kunne tilbyde Toyota kunderne en tilsvarende bil. De rummelige trillinger er blevet rigtig gode, så hvorfor spendere en formue på at opfinde den dybe tallerken én gang til? Toyota allierede sig ganske enkelt med PSA, som de har gjort også ved andre tidligere lejligheder. Men det var under betingelse af, at Toyota først lancerede bilen senere – det er ikke fordi Toyota har sovet i timen.

 

Hele viften

Tværtimod, for nu var benarbejdet gjort, man havde en vis fornemmelse af, hvordan markedet arter sig - og det kan man netop bruge til at skille sig ud. Det har man på den anden side ikke det store behov for, for man har valgt, at tilbyde hele viften af versioner, kort som lang, med samtlige motoralternativer, benzin og diesel (undtagen de allermindste, som ingen af firlingerne importerer til Danmark). Så kan kunderne selv vælge, hvilken der passer bedst til deres specifikke behov. Den frihed tilbyder alene Toyota.

 

Men nej, Toyota PROACE bygges ikke i en hybrid udgave.

 

Derved ville bilen blive for dyr, og PROACE City & Co. er ikke en bil for mennesker, der gerne vil betale en formue for deres køretøj. De ønsker biler, der er rummelige, praktiske, funktionelle, alsidige og brugbare til både hverdag og fritid – uden at bankkontoen ved samme lejlighed bliver tømt. Der skal nemlig også være penge til bilferien med børn og venner, surfbræt, kajak, mountainbike, ski eller hvad man nu ellers kunne finde på at bruge sin fritid til. Bilen skal kunne mestre enhver opgave, men den er ikke primær i sig selv.

 

3 års garanti og Autoindex topscorer

Og så skal den kunne holde, noget som Toyota-ejere er vant til, at deres biler kan. 3 års garanti er 50 procent mere end kollegerne tilbyder, og Toyotas forhandler-net er år ud og år ind topscorer i de landsdækkende undersøgelse indenfor Autoindex konceptet. Det er især hér, forskellen ses tydeligt, hvorimod bilerne i sig selv kun på udstyr og frontdesign samt lidt indvendige detaljer er forskellige fra dem, man også kan købe hos kollegerne.

 

De tre andre PSA-mærker har ikke desto mindre grund til, at se lidt skræmt til Toyotas entre med PROACE City Verso, for Toyota har tradition for at tage føringen i den slags samarbejde (Toyota er ikke for ingenting verdens største bilmærke), som man bl.a. har gjort det med en anden prisbillig ”samarbejdsbil”, Toyota Aygo (vs Peugeot 108, Citroën C1 og…nej der findes ikke en lille Opel pendant fra PSA).

 

Vi testede den lange udgave

Vi har tidligere prøvekørt Rifter modellerne, men det er første gang på dansk grund, at vi har sat fokus på den lange variant, for Rifter findes ikke lang. Derfor blev Toyota-navnet ekstra langt med tilføjelsen af ”Long”. Det betyder i praksis: plus 35 cm i længden (4,75 meter i alt), plus to bagsæder (plus det ekstra garanti-år og det skamroste forhandlernet).

 

Det betyder én ting til: Bedre køreegenskaber. Man skulle tro, at med en større sideflade og en lidt blødere opsætning af undervognen ville PROACE City Verso Long være en vippende oplevelse i stærk sidevind.  Men det er den ikke, tværtimod – for det blæste ret kraftigt i testperioden, så vi kunne virkelige afprøve sidevindsfølsomheden i praksis. Forklaringen er formentlig den ikke mindre end 19 cm længere akselafstand (Long udgaven har en akselafstand på 2,975 meter), og et faktum er det, at den er forbavsende lidt sidevindsfølsom.

 

Vibrationer for den fintfølende

Det eneste køremæssige spørgsmålstegn, vi kunne sætte ved bilen (noget som periodisk også blev oplevet i søsterbilerne), er en periodisk lidt vibrerende fornemmelse i rattet – det er nærmest som om det drejer i ryk i stedet for i en kontinuert glidende bevægelse. Indrømmet – man skal måske være særligt fintfølende for at registrere det, men det er vel en del af det, der med rette kan forventes at man er, når man prøvekører biler. Prøv selv, måske er det intet problem.



Family udgaven er udrustet med 16” alufælge, klimaanlæg, skydedøre i hver side, fartpilot, vejbaneassistent, automatisk fjernlys, bakkamera, oplukkelig bagrude indbygget i den kolossale bagklap. Og de to bageste bagsæder er meget lette at vippe eller helt afmontere, når man lige har fået grebet.


 


Over 3 kubikmeter bagagekapacitet

Det betyder at man både har en veludrustet bil og disponerer over tæt ved 4 kubikmeter bagageplads. Vi kender ikke det præcise tal, men varebilsversionen tilbyder 3,9 kubikmeter, så det kan ikke være langt derfra i Verso-udgaven.



Med den effektive PSA-turbobenzinmotor, kaldet 1,2 PureTech 110, har man fine fartpræstationer og et godt træk op gennem de seks manuelle gear. Kører man fornuftigt, kan man holde en benzinøkonomi på 14,9 km/l. Det er et fint tal i en bil, der måler over 1,80 meter i højden og har en frihøjde på 16 cm.

 

Familie, venner, bekendte og kolleger

Sidst, men ikke mindst – eller måske netop mindst: Drop betegnelser som ”familie-akvarium” eller ”familie-container”, for i det moderne design ser bilerne helt OK ud. Eller behold betegnelserne, for det er da egentlig ret positivt, at man har et køretøj med regulær plads ved alle syv siddepladser – og dér kan man både have familie og venner, bekendte og kolleger med ude at køre. Og ”akvarium”? Vend billedet om: Der er faktisk godt udsyn fra alle siddepladser, så man kan følge med i, hvad der foregår uden for bilen – og ikke modsat, for bageste sideruder er tonede i den prøvekørte Family version.

 

310.000 kroner er listeprisen, men vil man bare have en PROACE City Verso så billigt som muligt, kan man slippe med 200.000 kroner. Det inkluderer en 102-hestes dieselmotor, fem sæder, et noget mere begrænset udstyr – og man må klare sig med en længde på 4,40 meter.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota PROACE City Verso First test >>>

Vi har prøvet den nye lange udgave af 7-personers familiebilen, Toyota PROACE Verso. Den har masser af anvendelsesmuligheder og kører forbavsende godt. Fuld HD.






Loftshylden over forruden er praktisk og stor.

Model:

Toyota PROACE City Verso 1,2 PureTech 110 Long Family

Listepris:

Kr. 309.990

Motor og transmission:

3 cyl 1,2 turbobenzin, 110 hk, 205 Nm/1500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,6/ 5,7 sekunder/ 200 km/t/ 365-436 km/ 24,2 Wh/km.

Længde:

4,75 meter

Frihøjde:

16 cm

Bagagerum:

209-1050-ca 3500 liter

Værd at bemærke:

Aut. nødbremse. Vejbaneassistent. 16” alufælge. Aut. fjernlys. 7 sæder. 8" touchskærm. Bakkamera. Klimaanlæg. Fartpilot. Sædevarme. El-sideruder for og midt. Oplukkelig bagrude. p-sensorer for og bag. Regnsensorer. 2 skydedøre.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt