| Det er ikke første gang, vi har 
							sat os bag rattet af en Nissan Qashqai med 
							160-hestes turbobenzin motor og 7 trins DCT. Men det 
							er første gang, at vi oplever den med det nye 
							såkaldte ProPILOT system – og det er vigtigt, set i 
							lyset af at Nissan Qashqai i den grad sætter 
							dagsordenen som den mest solgte kompakte/mellemstore 
							SUV/Crossover i Danmark såvel som i resten af 
							Europa. Nissan har ladet vente på sig 
							med at introducere adaptiv fartpilot og 
							vejbaneassistent. Det skyldes til dels, at man ville 
							være sikker på, at kunne levere et velfungerende og 
							gennemarbejdet system – men ikke mindst, at systemet 
							skulle være omkostnings-optimalt, så flest mulige 
							ville kunne få glæde af det.Fordelagtig prissætning Så 
							indledningsvis skal vi lige konstatere, at den 
							prøvekørte bil med basisudstyr (Acenta) aktuelt er 
							prissat til små 300.000 kroner. Med topudstyret 
							Tekna+ er prisen 377.490 kroner og det inkluderer 
							ProPILOT. ProPILOT kan ikke tilkøbes til de to 
							laveste udstyrsniveauer, men det såkaldte N-Connecta 
							niveau (hvor listeprisen er godt 315.000 kroner) kan 
							udbygges med ProPILOT for 13.379 kroner.
 
 I princippet er ProPILOT den eneste 
							forskel mellem tidligere prøvekørte Qashqai 1,3 
							DIG-T 160 Tekna+ DCT (læs 
							den tidligere test hér >>>), så den går vi ikke 
							yderligere i dybden med her. For hvad kørslen angår, 
							er der ingen mærkbar forskel på køreegenskaberne 
							”før og efter” ProPilot.
 
  Forskel der vil noget
 ProPILOT 
							gør til gengæld en mærkbar forskel. Den vigtigste 
							egenskab er netop kombinationen af den aktive 
							vognbaneassistent og adaptiv fartpilot. Men også 
							andre elementer er inkluderet, og sammenhængen 
							imellem dem fungerer ret godt, for det var noget af 
							det, Nissan ville: At bygge et færdigt, integreret 
							system i stedet for at hænge lidt på i ny og næ, som 
							så ikke ville komme til at spille optimalt sammen. 
							Med andre ord: Har man udskudt købet af en Qashqai, 
							fordi man ventede på ProPILOT, vil man opleve, at 
							tålmodigheden har betalt sig.
 
							ProPILOT består foruden den adaptive fartpilot, som 
							inkluderer evnen til at justere afstanden til 
							forankørende biler ved kø-kørsel og helt ned til 
							stilstand, også af vognbaneassistent med en såkaldt 
							vognbaneholder. Dvs. at bilen i stedet for at blive 
							skubbet lidt brutalt væk fra en vejstribe, som man 
							måske uagtsomt er kommet for tæt på, blidt ledes på 
							plads midt i den vognbane, man kører i. Onboard videoen her på siden 
							giver en god fornemmelse af bilens selvstyrende 
							egenskaber og især den sikkerhed, der er forbundet 
							med at føreren fx får et ildebefindende under 
							kørslen eller simpelthen at får et blackout og/eller 
							mister bevidstheden.Meget andet ProPILOT inkluderer 
							imidlertid også intelligent parkeringsassistent, der 
							hjælper til ved parkering, træthedsregistrering, der 
							giver et signal, hvis det virker som om man som 
							fører har tabt opmærksomheden ved kørslen, advarsel 
							om biler i den blinde vinkel, Rear Cross Traffic 
							Alert (advarselssignal om krydsende trafik, når man 
							fx forlader en vinkelparkering med bagenden først). 
							Og så er el-opvarmet forrude også en del af systemet 
							fordi den bl.a. bidrager til at de fremadvendte 
							kameraer (og føreren også) har er friere udsyn.
 
  Samlet kan det fastslås, at systemerne 
							har et godt indbyrdes samspil, og de komplementerer 
							i den grad det øvrige udstyr, som er standard på 
							ikke mindst en Tekna+. Tekna+ listen er alenlang, 
							her er et vigtigt udvalg:
 
 Udstyr i lange baner
 Around View 
							Monitor (kamera på bilens fire sider, der viser de 
							nære omgivelser i ”fugleperspektiv), bakkamera, 
							integreret navigation (med en app, så man fx kan 
							planlægge en rute hjemmefra og så overføres den 
							siden automatisk til bilen, når man stiger ind), og 
							nøgleløs entré (en lille trykknap, som gør at man 
							også kan betjene dørgrebet med handsker på).
 
  
 
  Bose lydanlæg med 8 højtalere er standard, det samme 
							er p-sensorer både for og bag, 19" alufælge med 225 
							mm brede 45 procent lavprofildæk, Fuld LED forlygter 
							med kurvefunktion og automatisk op- og nedblænding, 
							skiltegenkendelse (der virker), elektrisk justerbare 
							forsæder i begge sider, læderindtræk i 
							ventilations-design, 2-zone klimaanlæg samt panorama 
							glastag med mørktonet glas og elektrisk panel.Tja, 
							det eneste, der savnes, er vel egentlig blot 
							elektrisk bagklap og ratvarme, men med lidt 
							tålmodighed… Næh, det kan man vel egentlig godt 
							lever uden!
 
  
 
  |