| 
							 I disse dage, her først i 
							januar, er det 
							risikabelt at tale bilpriser, for den nye 
							afgiftslovgivning er i skrivende stund ikke vedtaget 
							endnu. Så disse linjer handler derfor mere om 
							prisforskel end pris, for når den prøvekørte Mazda 
							CX-30 inden regeringens afgiftsforslag er 15.000 
							kroner billigere end den selvsamme model med 
							betegnelsen SKYACTIV-X, er det nok nogenlunde det 
							samme, når loven vedtages. 
							  
							Den prøvekørte model har en 
							SKYACTIV-G motor, identisk med den, vi for nylig 
							prøvede i Mazda3-versionen. Dvs. den præsterer 150 
							hestekræfter og har i CX-30 klæder en benzinøkonomi 
							på 16,1 km/l. Det er 0,8 km/l ringere end i 
							”X”-udgaven. Så kan man jo selv finde kuglerammen 
							frem og regne ud, hvornår merudgiften til benzin 
							overstiger merudgiften i anskaffelsesøjeblikket. Men 
							det forudsætter så, at man kender benzinpriserne i 
							hele perioden, så det regnestykke giver ikke den 
							allerstørste mening. 
							  
							I virkeligheden endnu 
							tættere 
							Det gør det heller ikke, for 
							ét er de officielle WLTP forbrugstal, et andet er 
							fortsat virkeligheden, selvom WLTP er noget bedre 
							end de tidligere målemetoder. Motorteknologien er 
							nemlig noget forskellig for de to motorer, så vi vil 
							tro, at med mindre man virkelig gør en indsats for 
							at køre X-motorens på dens præmisser, vil 
							forbrugstallene i praksis komme endnu tættere på 
							hinanden. 
							  
							Med andre ord: Forbrugstallet 
							er bestemt ikke primært, hvis man skal differentiere 
							de to maskiner. Det er de traditionelle værdier som 
							effekt og fartpræstationer egentlig heller ikke. 
							Præcis som for Mazda3 vil man kunne nå de 100 km/t 
							en smule hurtigere og topfarten er en smule højere i 
							X-udgaven. Men hvornår er det lige, at man træder 
							speederen i bund og giver den hele armen. Det er 
							endda endnu mindre oplagt at gøre det i CX-30 
							udgaverne, fordi der her er tale om SUV’er, der ikke 
							har indbyggede racer-gener (se on-board videoen her 
							på siden). 
							  
							Teknikken er forskellen 
							180 hk i SKYACTIV-X vs 150 hk 
							i SKYACTIV-G. 224 Nm vs 213. Det er ligeså lidt som 
							prisforskellen indikerer. Forklaringen på teknikken 
							er givet ifm. prøvekørslen af Mazda3 SKYACTIV-G (læs 
							mere derom hér >>>), og i denne artikel skal det 
							blot fastslås, at ”den elektriske turbo” i form af 
							mild-hybrid teknologien er med til at minimere 
							forskellen. 
							 
							
							  
							 
							Hvad gør man så, når man skal 
							vælge: Tja, er man til højteknologi, de nyeste og 
							mest avancerede løsninger, så betaler man merprisen 
							på 15.000 kroner, ellers slår man sig til tåls med 
							at ”G-versionen” ikke er nævneværdig ringere og er 
							glad for at hvad der er sparet som bekendt er tjent. 
							  
							Så kan man jo fx tage på 
							bilferie, når nu tiderne igen er til det igen, og 
							bruge pengene på det. Og selv med de 30 færre 
							hestekræfter må man trække en anhænger på 1300 kg, 
							så man behøver ikke nødvendigvis, at bo på hotel 
							undervejs, hvis man altså disponerer over en 
							campingvogn. 
							  
							Mentalitets-spørgsmålet 
							Hvordan man oplever CX30 med 
							den ”mindre” motor? Man oplever ikke rigtigt, at den 
							leverer færre kræfter, den støjer måske en anelse 
							mere under accelerationen, men også det er 
							marginalt. Men fremfor alt slipper man for at skulle 
							køre så bevidst, for at styre benzinforbruget. Det 
							er for nogle en belastning, for andre en udfordring, 
							så man skal nok vælge side, inden man bestiller sin 
							nye CX-30. Hvad udstyret angår er bilerne ens. 
							  
							Det betyder dog, at er der 
							udsigt til prisstigninger og den ene version er 
							udsolgt fra lageret, kan man med sindsro vælge den 
							anden. Hvad idéen så har været fra Mazda’s side med 
							at fremstille to versioner så tæt på hinanden? Tja, 
							den eneste plausible grund er vel, at nogle kunder 
							også gerne vil have gennemprøvet teknik, mens andre 
							sætter pris på at have det allernyeste og mest 
							avancerede – heldigvis er vi mennesker jo 
							forskellige. 
							 
							
							
							  
							
							
							 
							
							
							  
							215/55-18 hjul. 
							  
							
							  
							Fuld LED er standard. 
							  
							
							  
							  
							
							  
							  
							
							  
							 |