- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Land Rover Discovery Sport

S R-Dynamic 2,0 180 hk Diesel AWD Auto


Premium-oplevelse i hårdfør mild hybrid SUV


Af Søren Clauding – juni 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke altid lige let: En land Rover er vel en Land Rover, altså en rigtig offroader. Hedder bilen så Range Rover, er den en luksus-offroader. Men sådan er det ikke helt. I hvert fald er den nye Land Rover Discovery Sport snarere en hårdfør SUV med masser af offroad egenskaber, og samtidig er den både luksuøs og komfortabel.

 

Kategoriserer man den som en SUV, er den derfor også ret unik. Oven i købet er 180-hestes dieselmotoren i den prøvekørte version til 662.000 kroner blevet suppleret med en elektrisk hjælpemotor, hvis effekt, det ikke er lykkedes at opspore. Men baseret på strøm fra et 48V batteri, er effekten vel i nabolaget af 15-20 hestekræfter. Det er tilstrækkeligt til at holde bilen rullende ved hastigheder under 17 km/t, når dieselmotoren sættes på standby, og så er effekten jo egentlig underordnet.

 

Mild hybrid

Mild hybrid systemet har nemlig mest til opgave, at hjælpe til, hvor det kan, fx til at holde brændstofforbruget i ave. Nødvendigt eller ej… man kører iht. WLTP mellem 13,2 og 14,3 km på en liter dieselolie. Tallet holder i praksis, og er lidt svært at forholde sig til, men det er ikke dårligt, bilens størrelse taget i betragtning. Systemet hjælper også til at tøjre det store drejningsmoment på 430 Nm (som når sit maksimum allerede ved 1500 omdr./min.), så de automatiske gearskift i 9-trins ZF automatgearkassen sker blidt og næsten umærkeligt.



Land Rover Discovery Sport stammer tilbage til 2014, hvor den blev lanceret som en afløser for Land Rover Freelander – og i al beskedenhed kalder Land Rover selv den fornyede model fra 2019 for et facelift. Men det er et facelift, der vil noget og som bl.a. indebærer, at man nu anvender den avancerede Premium Transverse arkitektur, der også benyttes til Range Rover Evoque. De to biler er da størrelsesmæssigt heller ikke så forskellige fra hinanden, idet Discovery Sport måler 4,60 meter i længden – det er kun godt 20 cm længere end Evoque.

 

Udstrålingen gør forskellen

Der er da også næsten flere lighedstræk mellem den nye Land Rover Discovery Sport og den tilsvarende Range Rover Evoque end med forgængeren (bortset fra udseendet). Man anvender langt hen ad vejen den samme teknik, selv frihøjden på 21,2 cm er i princippet den samme, vadedybden på 60 cm ligeså, men størrelsen og udstrålingen er naturligvis forskellig.



En Land Rover Discovery Sport ser ud som en Land Rover. Den har naturligvis All Wheel Drive, men ikke reduktionsgear. Det gør da heller ikke så meget med det store spænd i gearkassen, og med hjælp fra Terrain Response 2 styringssystemet overføres kræfterne perfekt til underlaget.

 

Fremragende affjedring

Den prøvekørte bil havde ikke justerbar affjedring, så man må nøjes med basis-konfigurationen. Den er da bestemt heller ikke ringe. Faktisk kunne man iblandt være i tvivl om, hvorvidt der ikke er lidt luftaffjedring gemt i systemet, det er der ikke – men adaptive støddæmpere kan tilkøbes. Og i sagens natur har man glæde af multilink baghjulsophænget.

 

Bilen er i det hele taget ret veludrustet hvad angår teknik. Også hér er der parallelløb. Ligesom Range Rover Evoque, har Discovery Sport også fået Touch Pro infotainment-systemet, så man nu betjener bilens mange funktioner via touch-skærme. Blandt andet har man adgang til Apple Car Play, Android Auto, Wireless opladning og et 4G Wi-Fi hotspot.



Elektronisk hjælp

Trailer stabilitets systemet hjælper til at undgå og/eller klare en kritisk situation. Det giver god mening, for Land Rover Discovery Sport må med 180-hestes motoren trække 3000 kg, dvs. cirka 800 kg mere end bilens selv vejer. Roll Stability Control er heller ikke dumt, for bilen lægger op til frisk kørsel, hvilket også genspejles i fartpræstationerne: 0-100 km/t på 10,5 sekunder.

I terrænet trives den, som var den en ægte offroader, hvor dimensionerne også har betydning: Tilkørsels-, frakørsels- og overkørselsvinkler på respektive 25, 30 og 20 grader og den klarer, at forcerer stigninger på op til 45 grader.



 

Andre Land Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Range Rover Evoque 2,0 D180 AWD Mild Hybrid

Den faceliftede Land Rover Discovery Sport har også fået en ny 180 hestes mild hybrid dieselmotor. Vi har prøvet den nye bil i basisudgaven på en voldsomt ujævn dansk grusvej. Fuld HD.




Model:

Land Rover Discovery Sport S R-Dynamic 2,0 180 hk Diesel AWD Auto

Listepris:

Kr. 661.980

Motor og transmission:

4 cyl 2 ltr. turbodiesel mild hybrid. 180 hk/2400 omdr./min. 430 Nm/1750-2500 omdr./min

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,5 sek./ 189 km/t/ 14,3-13,2 km/l/ 183-199 g/km.

Hjul, for / bag:

235/60-18

Længde:

4,60 meter

Frihøjde:

21,2 cm

Bagagerum:

780-1574 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. Nedkørselsassistent. Terrain Response 2. Vognbaneassistent. 18” alufælge. Fuld LED. P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat. 2-zone klimaanlæg. Læderindtræk. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Skiltegenkendelse. Sædevarme. 10” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation.


Link til importøren







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt