- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai i10 MPi Essential

Moden minibil


Af Søren Clauding – september 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er grund til, at anerkende, at Hyundai fortsat udvikler på deres lille i10 model. I de senere år har kunde-interessen for de helt små biler været lidt på retur, og det er ingen gigant forretning for bilproducenterne, fordi de små biler jo traditionelt er billigere end de store. Det samme kan i øvrigt siges om søstermærket KIA, der netop nu er klar med den helt ny Picanto.

 

Hvad det sidste angår, læner de to biler sig naturligt op ad hinanden. Picanto vender vi tilbage til snarest muligt, men i10 er blevet lanceret lidt tidligere og det kan med det samme konkluderes, at selvom modellen fortsat er lille, bliver den stadigt mere moden.

 

110.000 kroner for Essential

I Danmark har de helt små biler ikke haft afgiftslovgivningen på deres side. Alligevel kan man købe en i10 for 100.000 kroner, og den prøvekørte version med mellemudstyret, Essential, koster 10.000 kroner oveni.

 

Hyundai har udviklet på bilen, som nu er 3. generation, dels visuelt, for den ser markant anderledes ud end forgængeren, men også i teknisk forstand. Akselafstanden er blevet ikke mindre end 4 cm længere og bilens bredde er vokset med 2 cm. Det mærkes i praksis, hvor den lille bil er forbavsende retningsstabil og kun minimalt sidevindsfølsom.

 

Større hjul

Det sidste blev understøttet af større hjul, som er ekstraudstyr. Standard er 14” fælge med 175 mm brede dæk. Den prøvekørte bil havde 195/45-16 hjul på alufælge, og det kan bestemt anbefales, om end man under de til tider noget fugtige kørebetingelser, vi oplevede i testperioden, måske netop da kunne have haft fordel af de lidt mindre hjul. Affjedringskomforten var i hvert fald udmærket, og man havde god føling med vejen, både på tør og våd asfalt.


16" hjulene er ekstraudstyr.


I køremæssig forstand har Hyundai udstyret de nye biler med såkaldte MPi motorer. Der er i princippet tale om de velkendte 3-cylindrede 1-liters benzinmotorer, men MPi-teknologien (multi-point indsprøjtning) har forbedret motorfunktionen. Bilerne er dog ikke blevet hurtigere, snarere tværtimod.

 

Langt på literen

Men MPi motoren er fleksibel, omdrejningsvillig og ikke mindst økonomisk, og det betyder meget nu om dage. Det officielle forbrugstal er 20,8 km/l. Sammenlignet med de 21,3 km/l den tidligere model kunne køre tilbage i 2017, giver de ord ingen mening, men de tal kan ikke sammenlignes, fordi man er gået fra NEDC testproceduren til WLTP, og sidstnævnte er noget mere i overensstemmelse med virkeligheden.



Groft set kan man sige, at bilerne i praksis er blevet i nabolaget af 20 procent mere benzinøkonomiske over de ganske få år, og det genspejles dels i benzinudgiften, men også i et lavere forureningsniveau. Ikke dårligt, især set med danske øjne, med udsigt til skrappere afgiftslovgivning. Men vigtigst er det vel, at man derigennem skåner miljøet mere.

 

Større potentiale

Nogen racer er den altså ikke. 0-100 km/t på 16,8 sekunder siger mere end mange ord. Men egentlig savner man kun motoreffekt, fordi bilens vejegenskaber er blevet så meget bedre. Den har ganske enkelt potentiale til flere kræfter. Men det kan man så nyde, når man er kommet op i fart, og styrer præcist gennem kurverne…

 

Indretningen er kraftigt moderniseret, i midterkonsollen har man en 8” berøringsskærm, aircondition var i den prøvekørte bil erstattet med klimaanlæg, men det hænger sammen med, at der var tilkøbt den såkaldte komfortpakke til 5000 kroner, som desuden omfatter varme i rat og sæder. De penge er godt givet ud. Vælger man at købe det højere udstyrsniveau, ”Advanced”, som udløser en merpris på 7000 kroner, får man komfortpakken med i købet og desuden armlæn ved førersædet og bakkamera.

 

Pænt udstyr

Standardudstyret i en i10 hedder ”Pure” og som i alle andre Hyundai biler får man også dér 5 års garanti med, uanset hvor mange kilometer man kører i bilen. Automatisk nødbremse med fodgænger genkendelse er også standard ligesom nødkaldssystemet, e-call, som automatisk ringer op til alarmcentralen, når der måtte være behov for det. El-sideruder for, aktiv vognbaneassistent og fartpilot er også standard i enhver i10.

 

Esential betyder foruden 8” skærmen og aircondition bl.a. også el-sidespejle, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde og kunstlæderrat med betjeningsknapper – samt såvel Apple CarPlay som Android Auto.

Interiøret er fuldstændigt nyt i 3. generation af den lille i10.


Med bagsæderne lagt ned disponerer man over mere end 1 kubikmeter bagageplads.

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>

Hyundais lille i10 er forbedret i enhver henseende. Vi har prøvet den lille bil med 67-hestes 1-liters benzinmotor under skiftende vejrforhold. Fuld HD.




Model:

Hyundai i10 MPi Essential 5 M/T.

Listepris:

Kr. 109.995

Motor og transmission:

3 cyl 1-liter benzinmotor uden turbo. 67 hk. 96 Nm. 5 M/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

16,8 sek./ 147 km/t/ 20,8 km/l. 110 g/km.

Længde:

3,67

Bagagerum:

252-1050 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. 6 airbags. Aut. nødbremse.  Højdejusterbart rat i kunstlæder. Aircondition. El-sideruder for. El-sidespejle med varme. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot. 8” touch screen.







Bagagerumet er, bilens størrelse taget i betragtning, ret stort. Hattehylden er imidlertid ikke fastgjort til bagklappen, hvilket betyder, at man skal huske at lægge den på plads, inden man lukker bagklappen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt