- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai Tucson N-Line
1,6 CRDi Mild Hybrid
Sport uden race
Af Søren Clauding – marts 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Langt henad vejen ligner den her prøvekørte bil den Tucson, som vi sidste år ved samme tid satte under lup. Men der er sket meget siden dengang, og visuelt er de to biler i hvert fald forskelligt klædt på. Men der er mere i det end det.

Denne gang var der nemlig sat streg under Sport, hvilket på Hyundai-sprog hedder N-Line. Det er i god tråd med, at Hyundai i mellemtiden både vandt rallyverdensmesterskabet for konstruktører og siden også kørte først over målrampen i det berømte Monte Carlo rally. N-Line udstyret oser af sport, men når det så er sagt, er der ikke så forfærdelig meget racer i en Tucson N-Line.

SUV med pep
Det er også helt OK, for helt grundliggende er en Tucson en SUV, og sådan en passer af gode grunde ikke rigtigt ind i de gængse motorsportsklasser. Det skal dog ikke afholde nogen fra at peppe bilen op, og det er præcis, hvad man har gjort.

Motormæssigt er det dog, hvad angår effekt og momentforhold, helt uændret. Men den nu prøvekørte 1,6 liters CRDi-motor er den nye mild hybrid dieselmotor, som vi også har prøvet i søstermodellen KIA Sportage. Den samarbejder med et 48V batteri, som ikke gør bilen hurtigere, men igangsætning og gearskift mere smidige – og brændstoføkonomien bedre. Hvad vi dog ikke havde prøvet i KIA’en var, hvordan sådan en bil kører ved topfaren på 180 km/t på fx en tysk autobahn. Så afsted gik det…Kurs: Tyskland.

Også god ved topfart
On-board videoen her på siden giver en god fornemmelse af, hvordan Hyundai Tucson N-Line kører ved topfart, for trods trafikale udfordringer, nåede vi derop sidst i videoen. Men det helt interessante ved den lille øvelse var, dels at dieselmotoren trods dens ikke racer-agtige specifikationer faktisk formåede at trække bilen forholdsvis hurtigt op på de 180. Men især hvor stabil Tucson’en er, også selvom det blæser noget fra siden.

En 1,66 meter høj bil med store sideflader og en frihøjde på 17 cm er jo ikke født ideel til den høje fart, men da hjælper det, at man sætter 19” fælge på med 245 mm brede 45 procent lavprofildæk på. Brede dæk er godt i sidevind, og da Tucson grundliggende heller ikke er udpræget soft gennem kurverne, hvad videoen også illustrerer, får man det gode resultat, når det går hurtigt lige ud. Man kan i øvrigt vælge en særlig sports-indstilling af motor og gearskifte-sekvens, men den får ikke bilen hurtigere op i fart, og er antagelig lidt skadelig for brændstoføkonomien.

Mild hybrid er økonomisk
N-Line betyder altså mere sportslig præcis kørsel end overbevisende accelerationsformåen. 100 km/t nås på 11,8 sekunder, det er OK, men det er ikke uvigtigt, at man kan køre 17,9 km/l dieselolie.

Det er faktisk 1,5 km/l bedre end uden mild hybridsystemet og ekstra pænt, taget i betragtning at temperaturerne var tæt ved frysepunktet flere gange under testen, og også, at bilen er udrustet med 7-trins DCT-automatgear, som begge dele påvirker brændstofforbruget i den forkerte retning. Tucson’en havde desuden vinterdæk på, som måske (for det har vi ikke haft anledning til at dokumentere) også forbruger lidt ekstra diesel, især når det iblandt var lidt varmere.



Visuelt siger billederne her på siden mere end mange ord vil kunne gøre det. N-Line look’et er ret synligt, også i kabinen, hvor man har sportssæder i dellæder med røde kontrastsyninger som en del af udstyret. Det er 2-zone klimaanlæg, alu-pedaler, 8” berøringsskærm, automatisk nødbremse og skiltegenkendelse også.

Mere udstyr
Det omfattende udstyr inkluderer desuden Fuld LED (ret godt ved god fart, også på en autobahn), bakkamera, el-ruder for og bag, ratvarme, sædevarme for og bag, nøglefri adgang og betjening, trådløs opladning af mobiltelefonen, en særlig N-Front og sideskørter ikke mindst, som sammen med den markante røde lakering understregede den sportslige identitet.

Foruden standardudstyret, som udløser en listepris på 400.000 kroner, havde man tilkøbt en panorama soltag for 15.000 kroner samt en teknikpakke til blot 10.000 kroner. Panorama-soltaget er et spørgsmål om smag og behag, men i vor optik er teknikpakken det hele værd med adaptiv fartpilot og elektrisk bagklap. Det er egenskaber, man hurtigt lærer at sætte pris på, når man kører længere ture – hvis man altså ikke vidste det i forvejen.

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>

Vi har prøvekørt den mellemstore SUV, Hyundai Tucson, med N-Line udstyr, 19" hjul og 7-trins DCT på snoede landeveje og ved topfart på en tysk Autobahn. Fuld HD.




Model: Hyundai Tucson N-Line 1,6 CRDi 136 hk MHEV

Listepris:

Kr. 399.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel Mild Hybrid 1,6 l. 136 hk. 320 Nm/2000-2250 omdr./min. 7-trins DCT automatgear. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,8 sek./ 180 km/t/ 17,9 km/l /146 g/km

Længde:

4,48 m

Frihøjde:

170 mm

Bagagerum:

502-1503 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Automatisk Nødbremse med fodgængergenkendelse. Fuld LED. 19” alufælge. 6 airbags. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sportssæder i dellæder. Sædevarme for og bag. Vognbaneassistent. 8” skærm. Bakkamera. Regnsensor. P-sensorer for og bag.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt