- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Biltest: Volvo S60 T5 aut. R-Design

Luksusbil i sports-setup

Af Søren Clauding - oktober 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over nogle år har Volvo gjort en indsats for, at adskille sig for de øvrige biler i det såkaldte premium-segment. Design og teknik er indlysende forskelligheder, men bilernes køreegenskaber har også betydning og dér har Volvo iflg. vores erfaring valgt den komfortable affjedring som et kardinalpunkt. Den her prøvekørte bil gør op dermed.

Volvo S60 er en mellemstor luksuøs personbil i et traditionelt 4-dørs design. Den er 4,76 meter lang og er, som navnet også indikerer, placeret mellem S90 og S40. Men som billederne her på siden også afslører, har den et ret sportsligt snit. Man har benyttet den langstrakte linjeføring til at skabe et næste coupéagtigt design, og pladsen - den har man taget fra bagagerummet, som er på beskedne 380 liter, beskedne, sat i forhold til bilens længde.

Ikke ukomfortabel, men sportslig
Men elegant er det blevet, yderst sportsligt og i udgaven med T5 turbo benzinmotor, 8-trins automatgear og R-design har man tilsidesat idéen med den komfortable affjedring. Forbavsende nok er lidt af kørekomforten bevaret, bl.a. tilgodeset gennem meget fine og umærkelige gearskift samt et lavt støjniveau.
Og trods en sænkning på 15 mm til 12,1 cm frihøjde er affjedringen da heller ikke så stram, at man bliver rystet igennem. Men den sportslige affjedring hører med, og da 19” fælgene i den prøvekørte bil oven i købet var erstattet med 20” (245/45-20), har man stor føling med kørebanen, i hvert fald så længe det er tørt.

Høj performance
På våd vej er vejgrebet ikke forbilledligt, men på tør vej er det fint og helt i overensstemmelse med de 250 hestekræfter og gode drejningsmoment på 350 Nm, som iøvrigt nås allerede ved 1800 motoromdrejninger/minut og fastholdes helt op til 4800 omdr./min. Det giver fine fartpræstationer (0-100 km/t på 6,4 sekunder og 240 km/t på toppen), god fleksibilitet og det går kun moderat ud over brændstoføkonomien, som iht. WLTP er på 13,3 km/l ved blandet kørsel.


R-design er ikke blot en udstyrslinje, men inkluderer også den sænkede sportsundervogn. Visuelt er der dog pudset lidt på designet. Dobbelte afgangsrør er måske ikke præcis nødvendige, men de giver et vist raceragtigt udseende, som underbygges af forskellig anden kosmetik.

Funktionelle løsninger
Mere interessant er dog efter vores opfattelse de mange gode funktionelle løsninger. 2-zone klimaanlæg er standard, i den prøvekørte bil opgraderet til 4-zone anlæg, ligesom adaptiv fartpilot med “Pilot Assist”, elektrisk indstilleligt førersæde, elruder for og bag, nøglefri betjening, p-sensorer for og bag, og den må endda trække en anhænger på 1800 kg. Desuden var den prøvekørte bil også udrustet med Fuld LED, head-up display, 360 grader Surround view camera, panorama-soltag, rat-varme, el-opvarmede sprinklerdyser osv.

Alt ialt var listeprisen steget fra 547.873 til 751.627 kroner. Men da er det lidt formildende, at normal-basisprisen er 653.000 kroner - Volvo’en er nemlig på tilbud i øjeblikket.

Ikke oplagt i fokus
Om det er nødvendigt, for at få den solgt, kan man måske sætte spørgsmålstegn ved. Men virkeligheden er nok, at bilkøbere, der ønsker en konventionel sportslig og rummelig bil på premium-niveau ikke nødvendigvis som det første retter blikket mod Volvo S60. Det er lidt synd, for race eller ikke race så byder Volvo’en på mange elegante løsninger som fx den store skærm, hvor man kan swipe skærmbilledet med et fingerstrøg.

Pladsforholdene i kabinen skal man heller ikke kimse af, men kardantunnelen til den forhjulstrukne bil virker en smule umotiveret ud fra et pladssynspunkt. Og så ser Volvoen ret beset både elegant ud og har sit eget udtryk i forhold til alternativerne.

Men en tanke: Er tiden ikke så småt ved at vokse fra ikke udpræget miljøskånende biler med konventionelle motorer? Det er måske den største hindring for et kæmpe salg. Men heldigvis er Volvo jo også på vej med biler, der tilgodeser de klimamæssige udfordringer, den nye Polestar ikke mindst. For sandt at sige skal der også en del nul-emissionsbiler til at udligne de kraftige køretøjers store CO2 udslip.

Andre Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>

Vi har prøvekørt den potente nye Volvo S60 med 250-hestes T5-motor, R-design og 8-trins automatgear på snoede danske provinsveje. Fuld HD.




Model:

Volvo S60 T5 aut. R-Design

Listepris:

Kr. 547.873 (tilbudspris)

Motor og transmission:

4 cyl turbobenzin, 2 l, 250 hk. 350 Nm/1800-4800 omdr./min. 8 Geartronic A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,4 sek./ 240 km/t. 13,3-13,0 km/l/ 168-174 g/km.

Længde:

4,76 m

Frihøjde:

12,1 cm

Bagagerum:

380 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 19” alufælge (standard). Tågeforlygter. P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat. 2 zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med Pilot-assist. El-førersæde. Sædevarme. P-sensorer for og bag. USB og AUX. Bluetooth.





Benpladsen på bagsædet er god, men den kæmpemæssige kardantunnel er pladsmæssigt umotiveret og reducere anvendelsen af bilen, hvis man gerne vil være fem passagerer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt