- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Volvo S60 T5 aut. R-Design
Luksusbil i sports-setupAf Søren Clauding - oktober 2019
Over nogle år har Volvo gjort en indsats for, at
adskille sig for de øvrige biler i det såkaldte
premium-segment. Design og teknik er indlysende
forskelligheder, men bilernes køreegenskaber har
også betydning og dér har Volvo iflg. vores erfaring
valgt den komfortable affjedring som et
kardinalpunkt. Den her prøvekørte bil gør op dermed.
Volvo S60 er en mellemstor luksuøs personbil i et
traditionelt 4-dørs design. Den er 4,76 meter lang
og er, som navnet også indikerer, placeret mellem
S90 og S40. Men som billederne her på siden også
afslører, har den et ret sportsligt snit. Man har
benyttet den langstrakte linjeføring til at skabe et
næste coupéagtigt design, og pladsen - den har man
taget fra bagagerummet, som er på beskedne 380
liter, beskedne, sat i forhold til bilens længde.
Ikke ukomfortabel, men sportslig
Men elegant er det blevet, yderst sportsligt og i
udgaven med T5 turbo benzinmotor, 8-trins
automatgear og R-design har man tilsidesat idéen med
den komfortable affjedring. Forbavsende nok er lidt
af kørekomforten bevaret, bl.a. tilgodeset gennem
meget fine og umærkelige gearskift samt et lavt
støjniveau.Og trods en sænkning på 15 mm til 12,1 cm frihøjde
er affjedringen da heller ikke så stram, at man
bliver rystet igennem. Men den sportslige affjedring
hører med, og da 19” fælgene i den prøvekørte bil
oven i købet var erstattet med 20” (245/45-20), har
man stor føling med kørebanen, i hvert fald så længe
det er tørt.
Høj performance
På våd vej er vejgrebet ikke forbilledligt, men på
tør vej er det fint og helt i overensstemmelse med
de 250 hestekræfter og gode drejningsmoment på 350
Nm, som iøvrigt nås allerede ved 1800
motoromdrejninger/minut og fastholdes helt op til
4800 omdr./min. Det giver fine fartpræstationer
(0-100 km/t på 6,4 sekunder og 240 km/t på toppen),
god fleksibilitet og det går kun moderat ud over
brændstoføkonomien, som iht. WLTP er på 13,3 km/l
ved blandet kørsel.
R-design er ikke blot en udstyrslinje, men
inkluderer også den sænkede sportsundervogn. Visuelt
er der dog pudset lidt på designet. Dobbelte
afgangsrør er måske ikke præcis nødvendige, men de
giver et vist raceragtigt udseende, som underbygges
af forskellig anden kosmetik.
Funktionelle løsninger
Mere interessant er dog efter vores opfattelse de
mange gode funktionelle løsninger. 2-zone klimaanlæg
er standard, i den prøvekørte bil opgraderet til
4-zone anlæg, ligesom adaptiv fartpilot med “Pilot
Assist”, elektrisk indstilleligt førersæde, elruder
for og bag, nøglefri betjening, p-sensorer for og
bag, og den må endda trække en anhænger på 1800 kg.
Desuden var den prøvekørte bil også udrustet med
Fuld LED, head-up display, 360 grader Surround view
camera, panorama-soltag, rat-varme, el-opvarmede
sprinklerdyser osv.
Alt ialt var listeprisen steget fra 547.873 til
751.627 kroner. Men da er det lidt formildende, at
normal-basisprisen er 653.000 kroner - Volvo’en er
nemlig på tilbud i øjeblikket.
Ikke oplagt i fokus
Om det er nødvendigt, for at få den solgt, kan man
måske sætte spørgsmålstegn ved. Men virkeligheden er
nok, at bilkøbere, der ønsker en konventionel
sportslig og rummelig bil på premium-niveau ikke
nødvendigvis som det første retter blikket mod Volvo
S60. Det er lidt synd, for race eller ikke race så
byder Volvo’en på mange elegante løsninger som fx
den store skærm, hvor man kan swipe skærmbilledet
med et fingerstrøg.
Pladsforholdene i kabinen skal
man heller ikke kimse af, men kardantunnelen til den
forhjulstrukne bil virker en smule umotiveret ud fra
et pladssynspunkt. Og så ser Volvoen ret beset
både elegant ud og har sit eget udtryk i forhold til
alternativerne.
Men en tanke: Er tiden ikke så småt ved at vokse fra
ikke udpræget miljøskånende biler med konventionelle
motorer? Det er måske den største hindring for et
kæmpe salg. Men heldigvis er Volvo jo også på vej
med biler, der tilgodeser de klimamæssige
udfordringer, den nye Polestar ikke mindst. For
sandt at sige skal der også en del
nul-emissionsbiler til at udligne de kraftige
køretøjers store CO2 udslip.
ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut.
nødbremse. 19” alufælge (standard). Tågeforlygter.
P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat.
2 zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås.
Nøglefri betjening.
El-justerbare sidespejle. El-sideruder for
og bag. Adaptiv fartpilot med Pilot-assist.
El-førersæde. Sædevarme. P-sensorer for og
bag. USB og AUX.
Bluetooth.
Benpladsen på bagsædet er god, men den kæmpemæssige
kardantunnel er pladsmæssigt umotiveret og reducere
anvendelsen af bilen, hvis man gerne vil være fem
passagerer.
Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding