- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Amarok Double Cab Highline 3,0 TDI V6 aut. Van


Venlig arbejds-ulv i ulveklæder


Af Søren Clauding – maj 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Første gang, den dengang helt nye Volkswagen Amarok for alvor kom på prøve, var kort tid efter dens lancering, hvor den dukkede op i et antal på ikke færre end 45 eksemplarer som supportkøretøjer i forbindelse med det nyetablerede Dakar-rally i Sydamerika. I 2010 fik bilernes deres ilddåb i den sydamerikanske ørken såvel som i 5 kilometers højde over Andesbjergene.

 

Amarok bestod, og det ville være meningsløst at forsøge, blot at komme i nærheden af en test som den, den mytiske kæmpe-ulv dengang var kastet ud i, under danske kørselsforhold. Og så havde vi jo endda gjort forsøget for et par år siden i en anden version og på hvide nummerplader, så vi havde en god idé om, hvad den kan.

 

Amarok betyder ”ulv” og er en del af inuit mytologien – en gigantisk ulv, som vil jagte og udslette enhver, som er dum nok til at gå på jagt om natten. Og så jager amarokken alene, hvor ulve normalt jager i flok.

 

En venlig ulv

Set i det lys er Volkswagens Amarok, nu vi igen har fået ulve i Danmark og har noget at sammenligne med, dog en ganske venlig ulv. Den er i den nyeste udgave med ny Euro 6d-TEMP godkendt motor endda blevet helt skånsom mod naturen. Og samtidig er den arbejdsvillig og iøjefaldende, hvilket ikke er uden betydning, hvis man skal begå sig på de danske landeveje, hvor vi primært har prøvekørt den nye Amarok.

 

At bestige bjerge og betvinge store sandede vidder har den bevist, at den kan. Men hvordan fungerer den på plan asfalt, hvordan fungerer den, hvis den bliver sluppet ud i den pulserende, civiliserede trafik både i og udenfor byerne?

 

Det korte svar er: Egentlig ganske godt. Kun mangler man en adaptiv fartpilot til at tæmme det kraftfulde dyr. For den kører så godt, at selv ikke den allerkraftigste sidevind forstyrrer dens målrettede fremfærd, og da kan man hurtigt komme for tæt på de andre lettere slingrende personbiler. Det skal man ikke, for så kan det godt være, at ulven bider fra sig, hvis man altså har glemt at holde den i stram line.

 

Den er forbavsende affjedringskomfortabel og støjniveauet er så lavt, at man næsten ikke hører dieselmotoren og kun i kraftig sidevind lydmæssigt oplever, at der er en verden udenfor den rummelige, ombyggede dobbelt-kabine.

 

Arbejds-ulv

VW Amarok er en storslidende pickup, som i den prøvekørte version er udrustet med er 2,5 kvadratmeter lad, der er så bredt, at der kan stå en europalle på tværs mellem hjulkasserne. Den har en frihøjde på 19,2 cm, som ikke er voldsomt meget og formentlig har en væsentlig betydning for bilens fine køreegenskaber, store styresikkerhed og beskedne sidevindsfølsomhed.




Men den omstændighed, at Volkswagen oppe fortil har hængt hjulene op i dobbelte wishbones, er måske den allermest afgørende betydning. Ikke mindst fordi baghjulsophængene er den mest simple, man næsten kan forestille sig: Stiv bagaksel og bladfjedre. Man kan godt køre hurtigt gennem kurverne og bilerne styrer derhen, hvor man vil. Men der skal ørkensand til at synes, at det er sjovt at sætte bagvognen i drift. Det er jo ret beset heller ikke det, den civiliserede Amarok er sat i verden for.

 

Masser af trækkraft

Den vejer i sig selv 2235 kg og man på læsse op til 2920 kg. Hvis ikke det rækker, er bilen godkendt til, at trække 3,5 tons og det er vi sikre på at den kan, uden at have prøvet, for det miljø-optimerede maskineri er ligeså overbevisende som bilens øvrige kørefærdigheder. Den samlede vogntogsvægt må dog ikke overstige 6 tons.

 

Der er tale om en V6 diesel med SRC katalysator, der styrer NOx udslippet. Den præsterer op til 258 hestekræfter og nok så vigtigt: Et fremragende drejningsmoment, som topper på 580 Nm allerede ved 1400 omdr./min og som siden fastholdes på det niveau til 3000 omdr./min.



Vil man hurtigt gennem trafikken siger præstationstallene det hele: 0-100 km/t på 7,3 sekunder og 207 km/t på toppen. En del af forklaringen ligger i et overboost, som kan bringe effekten helt op på 272 hk.

 

Letkørt og alsidig

VW Amarok er som sådan temmelig alsidig og også temmelig letkørt. Kræfterne kontrolleres bevidst af 8-trins automatgearet, og når der er brug for det kraftigt understøttet af det permanente 4MOTION firehjulstræk, som især er en fordel, når Amarokken er den forreste del af et fuld læsset vogntog, som ender langt væk fra de civiliserede asfaltveje.

 

Skulle man have behov for at passere en å, for floder har vi ret beset ikke mange af på vore breddegrader, kan man fortrøstningsfuldt køre ud i 50 cm dybde. Fortsætter man, hvor der er dybere, må man påregne at få våde tæer, men udover, at man på et vist tidspunkt vil være nødt til at sende en druknet dieselmotor på pension, vil resten af bilen kunne klare mosten. Fx er ladet hel galvaniseret, så hvis resten af bilen forgår og ædes op af elementerne, vil ladet kunne stå tilbage som det evige symbol på det, der engang var en uovervindelig ørkenbetvinger. Men bare rolig: Der kommer til at gå mange år, før det kommer til at ske.


Vi har udfordret den høje og højbende VW Amarok i kraftig sidevind på den sjællandske nordkyst. Fuld HD.



Model:

Volkswagen Amarok Double Cab Highline 3,0 TDI V6 aut.

Listepris:

Kr. 346.861 ekskl. moms. Inkl. 30 pct. afgifter.

Motor og transmission:

6 cyl. 3,0 ltr. V-turbo dieselmotor, 258 hk/3250-4000 omdr./min. 580 Nm/ 1600-2600 omdr./min. 8-trins automatgear. Permanent 4X4. SCR katalysator.

Præstationer: topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

207 km/t/ 11,9 km/l / 220 g/km

Længde:

5,32 m

Frihøjde:

19,2 cm

Anhængervægt:

3500 kg

Lad dimensioner:

155,5 X 152 cm

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Bi-Xenon forlys. 18" alufælge. Dobbelt airbag. Automatisk aircondition. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot. Bakkamera. Opvarmede sprinklerdyser. USB og AUX. 6,3” touchskærm.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt