- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: SEAT Ateca FR
 1,5 EcoTSI DSG
Sporty, funktionel og miljøgodkendt
Af Søren Clauding – juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEAT er kendt for, at bygge sporty biler såvel som helt almindelige og ikke mindst funktionelle biler, og ingen SEAT uden en sports udgave. Det gælder også den kompakte SUV, Ateca, som tillige findes under Cupra brandet, men hvor netop det funktionelle og sporty især kommer til udtryk i den såkaldte FR version - ikke mindst hvis prisen også spiller en rolle.

 

SEAT Ateca findes i en række versioner, og vi har også tidligere prøvekørt Ateca. Derfor er der denne gang fokus på det særlige ved FR varianten. Og dér spiller den nye 1,5 liters turbobenzinmotor en vigtig rolle. Den er nemlig blevet til som konsekvens af de nye Euro 6d TEMP miljønormer, som træder i kraft om få måneder, og erstatter en tilsvarende 1,4 liters benziner, som vi tidligere har prøvet i Style-versionen.

 

Nye målemetoder

Det mest åbenlyse er, at benzin økonomien er blevet dårligere. Men pas på, for det er kun på papiret. Der er jo i mellemtiden også indført nye og meget mere realistiske målemetoder, og iht. de nye såkaldte WLTP tal kører man 14,1 km/l med den nye motor - og glem så lige det gamle NEDC tal på 18,9 km/l, det holder ingen steder.



Bortset fra forbrugstallene og motorstørrelsen hævder specifikationerne, at topeffekten fortsat er 150 hk ved 5000-6000 omdr./min. Og det maksimale drejningsmoment på 250 Nm har man stadig mellem 1500 og 3500 omdr./min. Og man kan med selvsamme 7-trins DSG gear som i Style udgaven nå 100 km/t på 8 sekunder i stedet for at bruge 8,6. Det er jo ikke så ringe, men også ganske passende for en bil, der ikke bare skal udstråle sportslighed, men også føre den ud i praksis.

 

Værdi for pengene

Den allerbilligste udgave er prissat til 264.000 kroner, hvilket ikke er meget forskelligt fra søsterbilen, VW T-Roc. Med 35 flere heste, DSG og FR-dragten stiger prisen til 369.000 kroner, men det er også en klækkelig merværdi, man får for pengene.

 

En Ateca FR er udstyret med elektronisk differentiale spær, den har adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, bakkamera, parkeringsassistent, p-sensorer både for og bag, sports sæder, 2-zone klimaanlæg, 8" berøringsskærm med navigation, el-sidespejle med varme og så har den Fuld LED forlys, der populært sagt forvandler nat til dag.

 

Udfordrende dækmontering

Testbilen var desuden udrustet med 19" alufælge i stedet for de 18", som er standard, men høje forårstemperaturer havde overhalet bilens dækbestykning indenom, og vinterdæk i tæt ved 20 graders varme giver ikke et retfærdigt billede af bilens køreegenskaber. Af samme årsag har vi ikke produceret en onboard video.



Da motorens funktion imidlertid er meget tæt op ad den, som den erstatter, kan man få et udmærket køreindtryk fra videoen fra dengang. Der er link dertil i tidligere testrapporter, der også kommer lidt mere ind på de funktionelle egenskaber.

 

To eller fire cylindre

TSI motoren har fortsat cylinder-deaktivering, så den kun benytter to af de fire cylindre, når der ikke er brug for flere. Målet er, at spare benzin og til- og frakoblingen af de to cylindre sker som hidtil helt umærkeligt.



En lille anke har vi ift. DSG gearet. Det er som altid hurtigt i opgearingen og noget mere djærvt i nedgearingen, men der opleves også en hvis uforudsigelighed, som desuden går igen, når man skifter manuelt vha. palerne bag rattet. En række af konkurrenterne har valgt, at gå bort fra dobbeltkoblingsgear og har haft held dermed.

 

I øvrigt kan man vælge mellem fire køreindstillinger, Sport, Normal, Eco og en individuel konfigurering, men det handler alene om forhold som speeder respons, motorkonfiguration, samarbejdet med transmissionen og ikke om ændringer i affjedringen.


Andre SEAT prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Kompakt SUV ved topfart >>>



Model:

SEAT Ateca 1,5 TSI Style ACT DSG

Listepris:

Kr. 351.900

Motor og transmission:

4 cyl. turbo 1,5 l. 150 hk. 250 Nm/1500-3500 omdr./min. 7-trins DSG automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,0 sek./ 198 km/t/ 14,1 km/l /160 g/km

Længde:

4,36 m

Frihøjde:

18,7 mm

Bagagerum:

510-1614 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. Bognbaneassistent. 18” letmetalfælge (standard). Tågeforlygter med statisk kurvelys. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Regn- og lyssensorer. P-sensorer for og bag. Parkerinsassistent. Bakkamera. Isofix.


ved bagsiden findes en stor kardantunnel, der alene benyttes til udgaverne med firehjulstræk. i FWD versionen er den kun i vejen... Men ellers er bagsædebenpladsen - og fodpladsen glimrende.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt