Hvorfor finde en flere år gammel bil
frem og prøvekøre den? Simpelt nok: Renault har
udrustet deres store Talisman med en 225-hestes TCe
motor, et maskineri med ægte tysker-appeal. Og den
skulle naturligvis prøvekøres på en tysk Autobahn.
Og hvorfor så det? Også det er
simpelt nok, for Renault er det mest populære
importbilmærke hos vores store nabo mod syd, og det
er de bl.a. blevet, fordi den franske bilfabrik
leverer rigtig gode alternativer til dem, der måske
gerne vil skille sig lidt ud i forhold til alle de
tysk-kørende landsmænd. Måske sætter de endda også
pris på mange af franskmændenes løsninger, og så er
vi sikre på at designforskellene overordnet set også
betyder rigtig eget.
Er det for resten ikke lidt det
samme, der gør sig gældende i Danmark???
Rejsebil for fuld fart
Vi tog en længere køretur ad tyske
autobahns i en Talisman. Det var oven i købet den
rummelige rejsebils-version, Sport Tourer, som byder
på 572 liter bagageplads, der kan øges til 1681
liter, og så var den iklædt Intense-udstyret som
bl.a. inkluderer 245/40-19 hjul. Meget passende til
en hurtigløber.


Og hurtigt kan den løbe med den nye
motor, som i den grad må tiltrække de tyske ikke
tysk-købende bilpublikum. Og danskere, der sætter
pris på fine fartpræstationer burde også give
Talisman en tanke. Fordi den nye motor er usædvanlig
smidig, vel-roterende og oven i købet moderat
benzinforbrugende. Det officielle WLTP tal siger
12,8 l/km, i praksis på det danske motorvejsnet kan
man endda gøre det bedre.
Fine fartpræstationer
Og så har man et fartpotentiale på
ikke mindre end 240 km/t, et potentiale der dog nu
om dage kan være lidt svært at omsætte i praksis
dernede syd for grænsen. Lokale fartgrænser,
vejarbejde, trafik i almindelighed og i særdeleshed
store lastvognstog, der med en hastighedsforskel på
en halv kilometer i timen forsøger at vinde 1 minut
på køreturen til Basel, (også gerne de steder, hvor
de ikke må overhale), er den virkelighed, en
Talisman befinder sig i. Ligesom alle de
hurtigkørende tyske kolleger iøvrigt.
Her er en smidig motor, underbygget
af et drejningsmoment, der topper på 300 Nm allerede
ved 1900 omdr./min (og husk, det er en benzinmotor,
ikke en diesel), en stor fornøjelse. Man accelererer
fra 0-100 km/t på 7,7 sekunder, bilen er sikker i
overhalingerne, motoren reagerer prompte på
speederfoden og tilsammen medfører det automatisk en
mere afslappet køretur og en større ro med mindre
stress undervejs.

Bestået
Retningsstabiliteten er forbilledlig.
Det blæste til tider temmelig meget, og selv ved
passager af de heldækkende vindbremsende
lastvognstog var overgangen til fri sidevind næsten
umærkelig. Vi nåede momentant topfarten og kan
konstatere, at Renault Talisman står ikke tilbage
fra nogen af de tyske kolleger med samme
fartpotentiale og i samme prisklasse. 7-trins EDC
gearet er iøvrigt et glimrende supplement til resten
af drivlinen. Så: Højfartstesten er fuldt og helt
bestået.
Listeprisen for en Talisman Sport
Tourer i den prøvekørte bestykning er 431.000
kroner. Det skal tilføjes, at man kan købe en
tilsvarende bil med en 120-hestes dieselmotor og et
mere beskedent udstyr for 340.000. Motorkræfterne
(og brændstofforbrug) kan man forholde sig til,
efter det behov, man nu måtte have. Men Intense
udstyret ER intenst.
Moderne udstyr
Foruden den automatiske nødbremse,
som indikerer, at selvom Talisman har et par år på
bagen, har Renault altså ikke sovet i timen, har den
Fuld LED. I moderne tider er det næsten et
uomtvisteligt krav til en bil, der kan køre så
hurtigt. Det fungerer fremragende i Talisman.
Udsynet bagud er til gengæld ikke godt, og det har
Renault så kompenseret for, ved at installere et
glimrende bakkamera med et klart billede på 8,7”
berøringsskærmen samt p-sensorer, iøvrigt både for
og bag.
Adaptiv fartpilot reducerer også
stressniveauet i autobahn-trafikken, det samme gør
massagefunktionen i førersædet. 2-zone klimaanlæg og
sædevarme øger kabinekomforten, og så er det rart,
at kunne have et næsten fladt nøglekort i lommen med
tilhørende automatisk låsefunktion, så man blot kan
stige ud af sin bil på rastepladsen, vel vidende at
den låser automatisk, når man er få meter fra den.
Sidst men ikke mindst havde var bilen for 8.900
kroner påmonteret en elektrisk bagklap. Køb den med,
bagklappen er stor og formentlig også tung.
El-bagklap er godt for alle, og måske især de, der
ikke kan nå op til bagklappen, har glæde af den
elektriske hjælp.


|