Der er sket meget på
bilmarkedet, siden vi første gang prøvekørte Renault
Mégane i den potente GT-udgave med 205
turbobenzinheste i november 2016. Den er bl.a.
blevet billigere. Men de nye Euro 6d-TEMP
miljøregler indebærer, at den særdeles velkørende
stationcar udgave er på vej ud af markedet. Det gør
den ikke mindre spændende, tværtimod, og den kan
fortsat købes et stykke tid endnu.
Det gav også os anledning
til, at sætte fokus på den unikke bil, hvor Renault
har prioriteret firehjulsstyring fremfor eksempelvis
adaptiv affjedring. Som stationcar, eller Sport
Tourer, som Renault kalder den slags biler, har man
gennem firehjulsstyringen kompenseret for brugen af
torsionsbagaksel, som langt henad vejen er en god
løsning netop for en stationcar, der jo skal kunne
håndtere lidt mere læs over bagakslen end en
hatchback version.
Rummelig og
velkørende
Vi har også tidligere
prøvekørt Mégane Sport Tourer i andre og lavere
motoriserede udgaver. Derfor skal vi hér, foruden
billederne på siden, blot fastslå, at der er tale om
en 4,63 meter lang bil (27 cm længere end den
tilsvarende H/B) med et bagagerum på 580 liter, der
kan øges til 1695 liter, og i øvrigt er ret
fleksibelt i kraft af bl.a. en udtagelig todelt
bagagerumsbund.


Dertil kommer så i den
prøvekørte Bose-version, der er prissat til 360.000
kroner, et ret omfattende udstyr, der foruden
Bose-lydanlægget bl.a. inkluderer sportssæder,
bakkamera, 7” berøringsskærm, nøglefri betjening og
al det, der kan ses i fakta-boksen her på siden –
ikke mindst Fuld LED lys, som gør det meget sikkert
at køre friskt, også når solen er gået ned.
Elektronikken styrer
Det sidste er ikke uden
betydning. For Renault Mégane Sport Tourer GT er
udrustet med en sportsaffjedring, helt i harmoni med
fartpotentialet. 205-hestes motoren gør det muligt,
godt bakket op af 7-trins EDC (DCT) automatgearet,
at nå 100 km/t på 7,4 sekunder. Det eneste, man som
fører skal gøre, er at træde speederen i bund, så
styrer elektronikken resten.

Sport Tourer udgaven lever i
endnu højere grad end H/B versionen op til
GT-begrebet. Grand Tourisme betyder hurtig rejsebil,
og det er præcis hvad Mégane Sport Tourer er. Der er
plads nok, især bag bagsædet, og man må oven i købet
sætte en anhænger på 1500 kg bagpå. Kører man ned
gennem Tyskland, er topfarten på 230 km/t en
mulighed. Vi har godt nok ikke prøvet bilen ved tysk
motorvejsfart, men her er netop den faste undervogn
i kombination med firehjulsstyringen (4CONTROL) en
fordel.
Effektiv
styring
Ved lav fart, som illustreret
i videoen her på siden, hjælper baghjulene gennem
kontrastyring til ubesværet at komme gennem kurverne
– man behøver næsten ikke holde på rattet. Og ved
høj fart styrer baghjulene med, hvorved bagenden
stabiliseres og retningen holdes, selv i blæsevejr.

EDC-7 gearet er en
fornøjelse. Ikke alene skifter det lynhurtigt op, og
gennem den særlige Multi Change Down funktion også
lynhurtigt ned, det reagerer så prompte på det
manuelle skift via de store paler, der er monteret
på ratstammen, at det ikke lykkedes, at bringe det
ud af fatning (se videoen).
Stabil
Mégane Sport Tourer i
topudgaven er 200 kg tungere end den letteste
Mégane. Det skyldes naturligvis vægten af motor,
4CONTROL systemet, automatgearet og mængden af
udstyr. Man kunne frygte, at det ville påvirke
bilens balance, men det er ikke tilfældet.
Den ligger endda ekstra
roligt på vejen ved hurtig ligeud-kørsel. Og styrer
man friskt gennem kurverne mærkes forskydningen af
tyngdepunktet ved kraftig nedbremsning og fuld
udnyttelse af de mange hestekræfter og ikke mindst
det store drejningsmoment næsten ikke.
Køreglæde
Drivlinen er eminent til
bilen, fordi den understøtter begrebet køreglæde og
den gør kørslen let og afslappet. Men den er også
tørstig, så set med miljøbrillerne er det måske
ingen dårlig idé at skifte den ud.
NEDC-forbrugstallet er 16,7 km/l, i praksis lander
man omkring 12 km/l, og da skal man køre
forbrugs-bevidst.
Renault har ikke meldt ud, at
en ny tilsvarende drivline, men miljøoptimeret efter
Euro 6d-TEMP normerne er på vej. Vi kunne gætte på,
at det måske sker ifm. lanceringen af næsten
generation Mégane, dvs. engang i 2020. Indtil da er
den hidtidige model et glimrende alternativ, men den
kan altså kun erhverves, så længe den er på lager…
 |