- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Mégane Sport Tourer 1,6 Energy TCe 205 hk EDC-7 Bose

Sidste udkald for den velkørende GT


Af Søren Clauding – april 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er sket meget på bilmarkedet, siden vi første gang prøvekørte Renault Mégane i den potente GT-udgave med 205 turbobenzinheste i november 2016. Den er bl.a. blevet billigere. Men de nye Euro 6d-TEMP miljøregler indebærer, at den særdeles velkørende stationcar udgave er på vej ud af markedet. Det gør den ikke mindre spændende, tværtimod, og den kan fortsat købes et stykke tid endnu.

 

Det gav også os anledning til, at sætte fokus på den unikke bil, hvor Renault har prioriteret firehjulsstyring fremfor eksempelvis adaptiv affjedring. Som stationcar, eller Sport Tourer, som Renault kalder den slags biler, har man gennem firehjulsstyringen kompenseret for brugen af torsionsbagaksel, som langt henad vejen er en god løsning netop for en stationcar, der jo skal kunne håndtere lidt mere læs over bagakslen end en hatchback version.

 

Rummelig og velkørende

Vi har også tidligere prøvekørt Mégane Sport Tourer i andre og lavere motoriserede udgaver. Derfor skal vi hér, foruden billederne på siden, blot fastslå, at der er tale om en 4,63 meter lang bil (27 cm længere end den tilsvarende H/B) med et bagagerum på 580 liter, der kan øges til 1695 liter, og i øvrigt er ret fleksibelt i kraft af bl.a. en udtagelig todelt bagagerumsbund.


 


Dertil kommer så i den prøvekørte Bose-version, der er prissat til 360.000 kroner, et ret omfattende udstyr, der foruden Bose-lydanlægget bl.a. inkluderer sportssæder, bakkamera, 7” berøringsskærm, nøglefri betjening og al det, der kan ses i fakta-boksen her på siden – ikke mindst Fuld LED lys, som gør det meget sikkert at køre friskt, også når solen er gået ned.

 

Elektronikken styrer

Det sidste er ikke uden betydning. For Renault Mégane Sport Tourer GT er udrustet med en sportsaffjedring, helt i harmoni med fartpotentialet. 205-hestes motoren gør det muligt, godt bakket op af 7-trins EDC (DCT) automatgearet, at nå 100 km/t på 7,4 sekunder. Det eneste, man som fører skal gøre, er at træde speederen i bund, så styrer elektronikken resten.



Sport Tourer udgaven lever i endnu højere grad end H/B versionen op til GT-begrebet. Grand Tourisme betyder hurtig rejsebil, og det er præcis hvad Mégane Sport Tourer er. Der er plads nok, især bag bagsædet, og man må oven i købet sætte en anhænger på 1500 kg bagpå. Kører man ned gennem Tyskland, er topfarten på 230 km/t en mulighed. Vi har godt nok ikke prøvet bilen ved tysk motorvejsfart, men her er netop den faste undervogn i kombination med firehjulsstyringen (4CONTROL) en fordel.

 

Effektiv styring

Ved lav fart, som illustreret i videoen her på siden, hjælper baghjulene gennem kontrastyring til ubesværet at komme gennem kurverne – man behøver næsten ikke holde på rattet. Og ved høj fart styrer baghjulene med, hvorved bagenden stabiliseres og retningen holdes, selv i blæsevejr.



EDC-7 gearet er en fornøjelse. Ikke alene skifter det lynhurtigt op, og gennem den særlige Multi Change Down funktion også lynhurtigt ned, det reagerer så prompte på det manuelle skift via de store paler, der er monteret på ratstammen, at det ikke lykkedes, at bringe det ud af fatning (se videoen).

 

Stabil

Mégane Sport Tourer i topudgaven er 200 kg tungere end den letteste Mégane. Det skyldes naturligvis vægten af motor, 4CONTROL systemet, automatgearet og mængden af udstyr. Man kunne frygte, at det ville påvirke bilens balance, men det er ikke tilfældet.

 

Den ligger endda ekstra roligt på vejen ved hurtig ligeud-kørsel. Og styrer man friskt gennem kurverne mærkes forskydningen af tyngdepunktet ved kraftig nedbremsning og fuld udnyttelse af de mange hestekræfter og ikke mindst det store drejningsmoment næsten ikke.

 

Køreglæde

Drivlinen er eminent til bilen, fordi den understøtter begrebet køreglæde og den gør kørslen let og afslappet. Men den er også tørstig, så set med miljøbrillerne er det måske ingen dårlig idé at skifte den ud. NEDC-forbrugstallet er 16,7 km/l, i praksis lander man omkring 12 km/l, og da skal man køre forbrugs-bevidst.

 

Renault har ikke meldt ud, at en ny tilsvarende drivline, men miljøoptimeret efter Euro 6d-TEMP normerne er på vej. Vi kunne gætte på, at det måske sker ifm. lanceringen af næsten generation Mégane, dvs. engang i 2020. Indtil da er den hidtidige model et glimrende alternativ, men den kan altså kun erhverves, så længe den er på lager…


Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Renault Mégane 1,6 Energy TCe 205 EDC GT test

Vi har prøvekørt den hurtige og rummelige rejsebil fra Renault, der fuldt og helt lever op til GT-betegnelsen med 205 hk, EDC-7, 4-hjulsstyring og 580 liter bagageplads. Fuld HD.



Model:

Renault Mégane Sport Tourer 1,6 Energy TCe 205 EDC-7 GT Bose

Listepris:

Kr. 360.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. turbo-benzinmotor, 205 hk. 280 Nm/ 2400 omdr./min. 7-trins dobbeltkoblings automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (NEDC):

7,4 sek./ 230 km/t/ 16,7 km/l / 134 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

580/1695 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Start Assist. Launch-funktion. Aktivt nødbremsesystem. Vognbaneassistent. 18” letmetal fælge. Fuld LED forlygter. Forlygte-spulere. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. El-justerbare ind-klappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Sædevarme. Fartpilot. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Regn- og lyssensor. Isofix. 7” skærm.


Link til importøren









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt