- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan LEAF e+
62 kWh 3.ZERO Tekna
Det langtrækkende alternativ
Af Søren Clauding – oktober 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan LEAF er verdens mest solgte elbil. Nissan var tidligt ude og skabte elbiler endnu inden de allerfleste for alvor var begyndt, at tænke i den retning. Det mærkes, når man sætter sig ind bag rattet på den seneste udgave af LEAF’en, udstyret med 62 kWh batteri med tilhørende 385 kilometers rækkevidde.

I en LEAF fungerer tingene som de skal. Designet er markant, elegant, dynamisk og indtil videre er Nissan den eneste producent, der for alvor har gjort bilen en-pedals betjent i kraft af den såkaldte ”e-pedal”, som undertegnede har en slet skjult begejstring for.

Konkurrence stiller krav
Når det gælder den lange rækkevidde, var det næsten en nødvendighed for Nissan, at bygge sådan en bil. Konkurrenterne har gjort det, uden mange tanker for de store indgreb i Jordens litium reserver. Formildende er det, at salget af elbiler fortsat kun udgør en brøkdel af verdens samlede bilsalg, og så må man jo være klar, når videnskaben har fundet et reelt alternativ til litium-batterierne. Det tager næppe mange år, og så kan det jo ikke nytte noget, at vente med at udvikle bilerne til den tid.

Set i det lys, er Nissan LEAF e+ og det nye store batteri helt OK. I praksis vil rigtig mange bilejere formentlig langt hen ad vejen kunne nøjes med udgaven med 40 kWh og dens tilhørende 270 kilometer. Prisforskellen er en vigtig faktor, men i skrivende stund er LEAF 40 kWh på tilbud til 250.000 kroner – det er 95.000 kroner under udgaven med det store batteri i basis udgaven (den prøvekørte Tekna version koster 17.000 kroner mere), og for de penge kan man købe meget strøm. Og så kan den i øvrigt leveres med det samme, det gælder ikke helt for LEAF e+.

Det skal dog tilføjes, at benyttes en LEAF som pendlerbil, og er der meget motorvejskørsel undervejs, går det hårdt ud over rækkevidden. Fra bykørsel kørte vi 25 kilometer med motorvejsfart, og det reducerede den beregnede rækkevidde med 40 kilometer.

Masser af power
Når det så er sagt, er der mange andre forskelle på de to versioner. Bl.a. får man ikke færre end 214 hestekræfter at gøre godt med. Nødvendigt? Egentlig ikke, men så har Nissan dokumenteret, at man heller ikke står tilbage fra de stadig flere konkurrenter på det punkt. Det er en slags markering af, at man har tænkt sig, at fastholde føringen blandt elbils-producenter.



LEAF e+ er forbredet til 100 kW opladning, men i praksis går de lige lidt tid, før det kan realiseres
Der er i øvrigt en vis fornuft i at skabe en powerfuld bil i lyset af Nissans deltagelse i Formel E mesterskabet. Nissan debuterede i sidste sæson, man gør det godt og netop det dynamiske og det ungdommelige er vigtige egenskaber, som Formel E er god til at formidle. Gennemsnitsalderen for Formel E publikummet er det halve af gennemsnitsalderen for dem, der følger Formel E (og sidste år var Formel E verdens næstmest populære motorsportsgren). De mange fans skulle jo nødig sidde tilbage med følelsen af, at der ikke er sammenhæng mellem det, som Nissan leverer på racerbanen og det, man kan købe hos forhandleren.

Nissans Formel E racer i spidsen for feltet i årets Berlin E-Prix.
Virkelig dynamisk
214 hestekræfter, et drejningsmoment på 340 Nm og 0-100 km/t på 7,3 sekunder er hurtigt, og det kan bilen faktisk godt stå model til. Dels har man sænket den 2 cm, dels har man strammet affjedringen, den har også fået 17” alufælge og sidst men ikke mindst har e-pedalen den herlige egenskab, at kører man sportsligt ind i en kurve, begynder nedbremsningen ikke først, når man har fået trådt på bremsepedalen, det sker i selvsamme øjeblik, hvor speederen slippes. Siden øges bremseeffekten naturligvis, når man træder på bremsen. Det gør kørslen meget præcis og sikker og intet menneske vil kunne reagere så hurtigt, som elektronikken gør det i en LEAF e+.

Foruden effekten og den mere spændstige affjedring overdænges man med udstyr, når man anskaffer sig en LEAF e+. Tekna-udstyret til de førnævnte 17.000 kroner inkluderer læderindtræk, e-pedalen, BOSE audio anlæg, NissanConnect EV (hvormed man kan fjernstyre mange funktioner), adaptiv fartpilot, vejbaneassistent, Arround View Monitor (kameraer på bilens fire sider, som viser dens placering i fugleperspektiv), nøglefri betjening, ratvarme, sædevarme både for og bag, varmepumpe, som sikrer den optimale temperatur i kabinen og rundt omring batteriet, LED forlygter med fuldautomatisk fjernlys og meget mere. At købe en LEAF e+ uden Tekna udstyret vil man hurtigt fortryde.

Oven i det giver Nissan 3 års garanti på bilen og 5 år på de elektriske dele.

Andre Nissan prøvekørsler – find dem her >>>

Læs også:
Nissan LEAF e+ 62 kWh First World Test >>>


Vi har prøvekørt den kraftige 214-hestes 62 kWh udgave af verdens mest solgte el-bil på danske landevej ved vekslende kørselsforhold. Fuld HD.




Model: Nissan LEAF e+
62 kWh 3.ZERO Tekna

Listepris:

Kr. 344.300

Motor og transmission:

El-motor, 214 hk, 340 Nm, 1 A/T. 62 kWh batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ (WLTP)/ forbrug:

6,9 sek./ 157 km/t./ 385 km/ 180 Wh/km.

Længde:

4,49 meter

Frihøjde:

13,5 cm

Bagagerum:

405 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse med fodgænger og cykelgenkendelse. 17” alufælge. Tågeforlygter. Fuld LED. E-Pedal. P-sensorer for og bag. Højdejusterbart læderrat med varme. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. ProPilot (inkl. adaptiv fartpilot og vejbaneassistent). Sædevarme for og bag. 8” touch screen. Bakkamera. Arround View Monitor. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Regnsensor. Varmepumpe. 3 års garanti. 5 års garanti på el-dele.


Link til importøren







BOSE audioanlægget tager en 15 liter af bagagerummets officielle kapacitet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt