- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mitsubishi Outlander
PHEV 2,4 Instyle 4DW
Fleksibel miljø tilgang

Af Søren Clauding – april 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da kandidaterne til Årets Bil i Danmark 2019 skulle nomineres, var Mitsubishi Outlander PHEV blandt undertegnedes valg. Bilen nåede ikke så langt. Formentlig fordi den på overfladen ikke var gennemgribende ny. Men under lakken… dér er der sket ting og sager.

PHEV står for Plugin Hybrid Electrical Vehicle, eller på almindelig dansk: Opladningshybrid. Man sætter er stik i stikkontakten og efter en rum tid har man strøm nok til, for Outlanderens vedkommende, at kunne køre op til 48 kilometer iflg. de nye WLTP målemetoder. Derpå trykker man på startknappen, og så styrer computeren resten.

Sværere er det ikke
Det betyder i princippet, at man før eller siden er løbet tør for strøm, om end systemet gemmer en sjat, som det kan bruge af, hvis der er behov for de op til 224 hestekræfter, drivlinen kan præstere. Sværere er det ikke. Men Outlander PHEV har så mange flere muligheder for dem, der måske endda sætter en ære i, at optimere mulighederne for at køre miljørigtigt.

Og hele bilens funktionelle design er bygget op om den fleksibilitet.
I teknisk forstand består drivlinen af en 4-cylindret 2,4 liters 135 hestes 211 Nm Atkinson-Cycle benzinmotor, og den har som sådan ingen energislugende ustyrlig turbolader. En sådan benzinmotor præsterer en retlinet acceleration, som er lettere at omsætte til kørekomfort. Og så har man fortil monteret en 137 Nm 85 hestes elmotor og kombineret de to gearkasser.


Firehjulstræk
Bagtil finder man yderligere en 195 Nm elmotor, på op til 95 hk. Og kraftfordeling, såvel som leveringen af kræfterne til de fire trækkende hjul, styres af en central styreenhed. Fordi bilens firehjulstræk er baseret på elektricitet bagtil, har den ingen kardanaksel og heller ingen kardantunnel, hvilket er en pladsmæssig fordel i kabinen. Som fører kan man vælge mellem tre køreindstillinger, ”normal”, ”eco” og ”sport”.

Derigennem påvirker man måden, hvorpå kræfterne leveres, men man har ingen direkte indflydelse på detaljerne i funktionen, simpelthen fordi samspillet mellem de tre motorer og de fire hjul skal styres med en unik præcision.


Gem strømmen

Derudover, og det er især centralt, hvis man vil kontrollere den aktuelle forurening, kan man vælge, at fastholde strømniveauet og gemme strømmen til fx, at kunne køre forureningsfrit i bymiljø, og her tænker vi både på luft- og støjforurening.
 Det betyder ikke, at man ikke har kræfterne til rådighed, når man skal bruge dem, men blot, at når kræfterne ikke bruges til fx kraftig acceleration, tilføres 13,8 kWh litiumbatteriet ny strøm, genereret gennem deceleration og overskudsenergi fra benzin motoren.

Af samme grund er topfarten også begrænset til 170 km/t, og accelerationen begrænset til 0-100 km/t på 10,5 sekunder, for det kræver ikke, at der konstant at sende 224 hestekræfter ud på asfalten.
 Sidst, men ikke mindst kan man tvinge benzinmotoren til at producere strøm, via en 80 kW generator, og derved opbygge muligheden for el-kørsel, når man ønsker det. Kompliceret? Næh, for det foregår blot ved hjælp af trykknapper og man vænner sig hurtigt til, at styre energi-flowet i forhold til ens personlige ønsker.

Manuel energistyring
Energioptimeringen kan yderligere reguleres vha. paler bag rattet, der ser ud som skifte paler til et automatgear, men har en helt anden funktion: man kan indstille regenereringsniveauet i 6 trin, afhængig af behov og kørekomfort fra en bremseeffekt på op til 0,11 G. Det har direkte indflydelse på kørekomforten, der let kan føles lidt rykkende, hvis regenereringen er for kraftig.

Den vigtigste egenskab ved Mitsubishi Outlander PHEV er muligheden for at styre energien. Officielt iht. WLTP kan man køre 50 kilometer på en liter benzin. Det kræver et kørselsmønster, som det er defineret efter de nye forbrugsnormer. Uden brug af elmotor kan man i praksis køre omkring 12,5 km/l.


Stor SUV
Det hænger ikke mindst sammen med, at en Outlander er en stor SUV, også med stor frihøjde på 19 cm (som dog er 3 cm lavere end den konventionelle version). Den er 4,70 meter lang og bagagerummet kan øges i trin fra 455 til 1602 liter. Bl.a. kan bagsæderyglænenes hældning justeres, hvad der naturligvis har indflydelse på bagagerummets kapacitet.

Man må køre med en anhænger på 1500 kg, hvilket gør bilen ret anvendelig, og så er den udrustet med et effektivt multilink baghjulsophæng, som har stor betydning for bilens stabilitet ved hurtig kurvekørsel. Affjedringen er tilgivende og komfortabel, hvilket harmonerer fremragende med den blide variable drivlinefunktion. Støjniveauet er beskedent, også når benzinmotoren blander sig i driften.


Let at gå til
Det indvendige design er moderne og instrumenteringen ret overskueligt, også hvis man vil benytte skærmen til at forholde sig til energistyringen, og desuden er der også lagt vægt på det funktionelle. Den billigste Outlander PHEV er prissat til 350.000 kroner og den prøvekørte Instyle topversion koster 480.000 kroner.

Den er temmelig veludrustet med bl.a. Fuld LED lys, 2-zone klimaanlæg, lædersæder, elektrisk indstilleligt førersæde, multi-around monitor (kamera hele bilen rundt i fugleperspektiv), elektrisk kabinevarmer, adaptiv fartpilot, rat-varme – og så giver man 5 års garanti på bilen samt 8 års garanti på batteriet.

Andre Mitsubishi prøvekørsler - find dem her >>>

Mitsubishi Outlander PHEV Plug-in Hybrid er en af markedets allermest avancerede og bredt anvendelige biler. Vi har prøvet den avancerede Mitsubishi og demonstrerer nogle af dens unikke færdigheder. Fuld HD.




Model: Mitsubishi Outlander PHEV 2,4 Instyle 4DW 5 sæder
Listepris: Kr. 479.995
Motor og transmission: 4 cyl. 2,4 l benzinmotor uden turbo. 135 hk. Automatgear. El-motor for: 82 hk/137 Nm. El-motor bag: 95 hk/195 Nm. Permanent firehjulstræk.
Præstationer acceleration/ topfart/Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 10,5 sek./ 170 km/t/ 50,0 km/l /46 g/km.
Længde: 4,70 m
Bagagerum: 455/463-1584/1596 liter
Værd at bemærke: ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 18” alufælge. LED forlygter. Tagræling. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås – nøglefri adgang og stop/start. Elektrisk bagklap. Multijusterbart læderrat med varme. Lædersæder. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. El-førersæde. Regnsensor. Vejstribealarm. Rear Cross Traffic Alert. P-sensorer. Elektrisk kabinevarmer. Automatisk opvarmning og afkøling af batteriet.

Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt