- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz

 B 220d Advantage


Sporty, behagelig og moderne allrounder


Af Søren Clauding - juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Populært sagt er Mercedes B-klasse en forstørret udgave af den kompakte A-klasse. Men slettes populismen, oplever man langt henad vejen en helt anden bil, og sådan skal det vel også være, når den har sin helt egen modelbetegnelse. Visse interiør elementer har de to til fælles, og så er undervognen også den samme - men det er ikke til at mærke det, selv ikke når man ved det.

 

Det sidste kan skyldes, at vi alene har prøvet den nye A-klasse i den lavt motoriserede udgave med torsionsbagaksel. Med de 190 dieselheste, der var under hjelmen på den her prøvekørte version, fulgte også den mere avancerede og effektive multilink. Det er ens for begge modeller. Men desværre havde vejrguderne overhalet Mercedes indenom og vinterdækkene var ikke præcis de rette i 20 graders forårstemperaturer.



En lille kompensation var at finde i 18" fælge i stedet for de standard monterede 17", for de medfølgende ekstra lave lavprofildæk gav en mere direkte føling med kørebanen, men udover lidt nattetest ved noget lavere temperaturer var forholdene ikke ideelle til test af bilens køredynamik.

 

Ultra komfortabel affjedring

Men hvad gør så også lige det, for en B-klasse er jo ikke af natur en bil med tryk på køredynamik. Affjedringen er overraskende tilgivende, grænsende til det bløde. Alligevel har man trods dækmonteringen en ligeså forbavsende god nærkontakt med underlaget. Og da vi udsatte bilen for ujævne københavnske brosten og lappede gader, var vi ret beset temmelig godt stillede. Under sådanne kørselsforhold er den nye B-klasse ganske enkelt fremragende.

 

Visuelt rammer den også godt. Den har samme glatte design, som kendetegner den nye A-klasse, men det klæder B-klassen bedre, formentlig fordi dimensionerne er meget anderledes og forventningerne ligeså. Længden er den samme, 4,42 meter, men man sidder 9 cm højere og bilen er ikke mindre end 12 cm højere end sit ophav.



Meget plads

Det giver fremragende pladsforhold i kabinen og et bagagerum på ikke mindre end 455 liter, der kan udvides til over 1,5 kubikmeter, når bagsæderne lægges ned. Det gør bilen noget mere praktisk end A-klassen. I øvrigt er bagklappen elektrisk, uanset modelvariant. Interiørdesignet karakteriseres bl.a. ved, at den brede tabletagtige skærm, der strækker sig over instrumentpanelet fra bilens venstre side til over midterkonsollen, består af to individuelle skærme, der dækkes af en sammenhængende glasplade. Godt for udseende og rengøring.


 


Den kraftige 2-liters Euro 6d-TEMP dieselmotor, der også kan fås til C- og E-klasse modellerne, med SCR katalysator og et pænt forbrugstal på 19,2 WLTP-liter/km, støttes af en glimrende 8-trins dobbeltkoblings automatgearkasse. Den er meget smidig, og selvom det naturligt nok først er ude i landskabet, at man for alvor kan nyde kræfterne, som betyder at man kan nå 100 km/t på blot 7,2 sekunder, er den også en fornøjelse ved bykørsel, netop pga. dens imponerende overskud. Det maksimale drejningsmoment på 400 Nm understreger fleksibiliteten.

 

Det avancerede powerfulde valg

Den billigste B-klasse koster 322.000 kroner. Den prøvekørte udgave, som inkluderer den kraftige dieselmotor, 8-trins automatgearet (i stedet for 7 trin) og den mere avancerede bagaksel, var krøbet op på 390.000 kroner. Men oven i det var den ekstraudstyret efter alle kunstens regler. Derved steg listeprisen, som i øvrigt er en kampagnepris, til 556.531 kroner.

 

Da har man også Fuld LED forlys, Antico kunstlædersæder, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, aktiv vognbaneassistent, p-sensorer for og bag, p-assistent, 10,25" berøringsskærm under førnævnte glasdække, den elegante touchpad i midterkonsollen, hvorfra man kan betjene mange af bilens funktioner, 9 airbags og meget mere.

 

Avanceret udstyr

Ekstraudstyret omfatter bl.a. frontgrill i diamantdesign, frontkamera, hvis billede også kan ses på midterskærmen, nøglefri betjening, elektrisk skydetag og en adaptiv fartpilot, der ikke bare tilpasser hastigheden efter forankørende biler, men, hvis man har indtastet et bestemmelsessted på navigationen, også kurve forløbet foran bilen. Den sætter fx simpelt hen farten ned, når man nærmer sig en skarp kurve, der fordrer lavere fart. Det er afslappende kørsel på højt niveau.



Tilsvarende er kø-assistenten, som en del af fartpiloten, perfekt ved såvel kø-kørsel på motorvejen som i bytrafikken.

 

Sidst, men på ingen måde mindst (konkret i kraft af deres størrelse), har den nye B-klasse rigtig store rudearealer. Det giver et herligt lysindfald, som komplementerer glastaget, og optimerer den lette, behagelige og moderne følelse, man uvilkårligt fyldes af, når man sætter sig til rette i bilen. Og så har man også lettere ved at se op til dronningen, hvis turen går over Amalienborg, og hun kan se, når man vinker til hende. En Mercedes er vel en premium-bil, også når den trods rummeligheden ikke er den allerstørste i modelprogrammet.


Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>

Vi har prøvekørt den nye Mercedes B-klasse på bl.a. ondulerende københavnske brosten. Fuld HD.







Model:

Mercedes-Benz B 220d Advantage

Listepris:

Kr. 390.000

Motor og transmission:

2 ltr. turbo dieselmotor. 190 hk. 400 Nm. 8G DCT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,2 sek./ 234 km/t/ 19,2 km/l / 135 g/km

Længde:

4,42 m

Bagagerum:

455/1540 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aktiv nødbremse. Fuld LED. 17” letmetal fælge (standard). 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart multifunktions sportsrat i læder. Kunstlædersæder med varme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Bakkamera. 10,25 mediedisplay. P-sensorer for og bag. P-assistent. Regnsensor. Isofix.


 

Når bagagerumsbunden er i øverste position har man et næsten plant bagagerumsgulv (nedenfor).

 

Der er en kardantunnel mellem de to bageste siddepladser - men bilen er forhjulstrukken og har ingen kardanaksel...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt