| 
							 Det er vanskeligt at 
							forestille sig, at Mercedes-Benz gør noget halvt. 
							Det er den nye plug-in hybrid udgave af den store 
							E-klasse et mønstereksempel på. Ikke blot er hybrid 
							teknologien i princippet dobbelt så god og dobbelt 
							så kraftig som i forgængeren, den lader også føreren 
							styre, hvordan den miljørigtige kørsel skal 
							håndteres - hvis han altså vil. 
							  
							Netop friheden til, at 
							tilrettelægge sin brug af den velfungerende 
							hybridteknologi, er en vigtig faktor for moderne 
							mennesker, der har miljøet i baghovedet, når de 
							kører bil. Det gælder især den udgave, vi her har 
							prøvekørt, for det er “diesel-plug-in” versionen. 
							Ja, korrekt: diesel-plug-in. Hidtil har E-klassen 
							eksisteret som benzin-plug-in, en ny opgraderet 
							udgave kommer også senere, men kombinationen af en 
							kraftig, men alligevel miljø-skånsom dieselmotor og 
							muligheden for, at køre 50 kilometer på elektricitet 
							alene, er ny og ganske enkelt, at kombinere det 
							bedste fra to verdener og dermed skabe et af de mest 
							miljø-optimale tilbud på premium markedet netop nu. 
							  
							
							
							Valgmuligheder 
							Ved hjælp af en enkelt 
							trykknap kan man vælge, at køre i 
							Hybrid-indstillingen, hvor en computer optimerer 
							samarbejdet mellem dieselmotor og elmotor. Man kan 
							også vælge, at køre på elektricitet alene (forudsat 
							der er strøm nok på batteriet, men det er lige så 
							indlysende som at der skal være dieselolie på 
							tanken, for at kunne køre ved hjælp af den 
							konventionelle motor), man kan vælge, at gemme det 
							aktuelle strømniveau til senere, eller man kan lade 
							dieselmotoren lade batteriet op under kørslen, så 
							man har maksimal mængde af strøm til rådighed, når 
							man fx. Kører ind i et byområde. 
							  
							Det sidste gør plug-in 
							hybriden til en option også for de bilister, der 
							ikke altid har mulighed for at “plugge ind” og lade 
							op fra el-nettet. Naturligvis handler hybrid-kørsel 
							om at reducere forbruget af fossilt brændstof, altså 
							dieselolie, og dermed reducere udslippet af 
							miljøskadelige stoffer i udstødningen. Men miljø er 
							også støj og kørekomfort. Færdes man om natten, hvad 
							eksempelvis hyrevogne, som en E-klasse Mercedes 
							fortsat ofte benyttes til, tit gør, kan man undlade 
							at forstyrre de omkringboende. Det samme gælder 
							naturligvis, når man kører ned ad villavejen og 
							parkerer i garagen en sen aften. Man behøver endda 
							ikke engang slå tændingen fra, inden garageporten 
							lukkes, for bilen forurener hverken luft eller 
							lyd. 
							  
							
							Potent 
							drivline 
							I hybrid-indstillingen 
							foregår samarbejdet mellem dieselmotor og elmotor 
							stort set umærkeligt. Og er der strøm nok på 
							batteriet, kører bilen automatisk på elektricitet. I 
							øvrigt kan man køre op til 130 km/t på elektricitet 
							alene, for elmotoren er en potent sag på 122 
							hestekræfter med et drejningsmoment i nabolaget af 
							400 Nm. 
							 
							
							  
							 
							Potent er også dieselmotoren, 
							som i princippet er den samme, man finder i Mercedes 
							E 220 d. Den præsterer op til 194 hk og har et 
							maksimalt drejningsmoment på 440 Nm mellem 1600 og 
							2800 omdr./min. Den maksimale system-effekt er 306 
							hk, fordi de to motorer ikke effekt-peaker samtidig. 
							Tilsvarende er det maksimale system drejningsmoment 
							på 700 Nm. Det er mange kræfter, der muliggør, at 
							100 km/t kan nås på 5,9 sekunder. Topfarten er 250 
							km/t. 
							  
							
							Den ideelle 
							kombination 
							Det sidste er en vigtig 
							faktor bag kombinationen af diesel og el. En 
							dieselmotor med SCR katalysator og brug af AdBlue, 
							er notorisk det mest miljørigtige alternativ på 
							lange ture ved høj fart, ligesom elmotoren er det 
							rette ved lav fart. Iht. WLTP målemetoderne kører 
							man 62,5 km/l, men det kræver et fuldt opladet 
							batteri og et kørselsmønster, der nøje følger WLTP 
							test-cyklussen. Vi erfarede et forbrug på omkring 17 
							km/l ved blandet kørsel uden den helt store mulighed 
							for indblanden fra elmotoren, og når dieselmotoren 
							skulle oplade batteriet, kørte vi omkring 15 km/l. 
							Det er alt andet lige pæne tal. 
							  
							En E-klasse er jo en stor 
							bil. Den måler 4,92 meter i længden og plug-in 
							hybriden vejer omkring 250 kg mere end den 
							konventionelle 220 d. Prismæssigt er den attraktivt 
							fastsat, netop nu til 687.430 kroner - cirka 25.000 
							kroner mere end uden hybrid-teknikken, men beløbene 
							kan ikke rigtig sammenlignes, fordi bilerne er ret 
							forskellige. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Forskellighederne 
							Batteriet fylder godt op i 
							bagagerummet, hvis kapacitet falder fra 540 til 370 
							liter, og man bruger i praksis formentlig også lidt 
							plads på, at medbringe et ladekabel. Vægten gør en 
							kørselsmæssig forskel (EQ-bilen ligger ekstra roligt 
							på vejen). Og støjniveauet er generelt markant 
							lavere i hybridbilen. Fælles for enhver E-klasse er 
							brugen af multilink baghjulsophæng, 3-leds McPherson 
							fortil og hvis ikke man har tilkøbt luftaffjedring 
							også det avancerede Agile Control system, der 
							regulere dæmpningsniveauet individuelt i hver 
							støddæmper, afhængig af de aktuelle kørselsforhold. 
							  
							Standardudstyret inkluderer 
							et fremragende Fuld LED-lys, 2-zone klimaanlæg, 
							bakkamera og p-assistent. Men fartpiloten er fx ikke 
							adaptiv, vognbaneassistent, nøglefri betjening 
							etc. savnes, så det er en god idé, inden man 
							underskriver slutsedlen, lige at sikre sig, at alt 
							det udstyr, man naturligt forventer i en 
							Mercedes-E-klasse, også er en del af købet. Og så 
							må man jo betale det, det koster... 
							 
							  |