- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

KIA ProCeed GT 1,6 T-GDI


KIA racer der ud af med fancy og sporty brugsbil


Af Søren Clauding – februar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kan ikke gå stærkt nok for KIA. I bogstavelig forstand. Ikke bare har man haft kolossal succes med plugin hybriden KIA Niro, hvor man i fjor var totalt markedsledene, også i den anden ende af skalaen, dér hvor sporty og dynamisk kørsel er vigtige egenskaber, har KIA succes, bl.a. med den store sportscoupe Stinger. Nu racer man videre med KIA ProCeed, der forener et iøjefaldende design med høj grad af køredynamik og stor funktionalitet.

 

I særdeleshed i den prøvekørte udgave med ikke færre end 204 hestekræfter under motorhjelmen. Den findes også med færre, og vil man lidt dybere under huden på ProCeed generelt, så læs vores artikler fra verdenspremieren i efteråret.



Flere måder på premium niveau

Det er en interessant udvikling, at man både forstår, at bygge regulære ”miljø biler” og de mere sportslige køretøjer, og for at sætte KIAs position på det danske marked lidt i relief, ligger de salgsmæssigt, baseret på antallet af indregistreringer, på niveau med fx Audi, BMW og søstermærket Hyundai, hvorimod man sælger tæt ved dobbelt så mange biler som fx Volvo og SEAT.

 

Dog skrevet med alle de forbehold dette inkluderer (der foregår efter sigende fortsat en systematisk korttids indregistrering af visse andre bilmærker på basis af de særlige leasingregler, vi har i Danmark – et forhold, som det er lidt meningsløst, at bruge yderligere kalorier på at belyse, man skal blot tage tallene med et vist forbehold)

 

”Er det en Porsche Cayenne?”

Sammenligningen med flere premium mærker er ikke tilfældig, for det er et faktum at KIA er rykket kraftigt opad i kvalitet og designet er nu så skarpt, at forbipasserende spontant sammenlignede KIA ProCeed med Porsche Cayenne, blot lidt mindre… tankevækkende.



ProCeed designet er da også yderst iøjefaldende. Trods ligheder med såvel Porsche Cayenne og for den sags skyld også Mercedes’ shooting brake modeller har KIA fundet sin egen ProCeed identitet, fx i kraft af de karakteristiske icecube forlygter. Og under karrosseriet ser tingene ligeså godt ud. Hvor fx Mercedes såvel som Volkswagen er gået lidt på kompromis med baghjulsophænget i de lavere motoriserede udgaver af den ellers meget roste A-klasse og den ikoniske Golf, holder KIA fast ved multilink baghjulsophæng i samtlige modelvarianter, og det kan mærkes, især hvis man havner i en kritisk situation i trafikken.

 

ProCeed kører endnu bedre

Netop køreegenskaberne var en af grundene til at KIA Ceed havnede blandt de nominerede til ærestitlen, Årets Bil i Danmark 2019, og med samme undervogn, blot strammet op og gjort endnu mere dynamisk kører ProCeed endnu bedre. Videoen her på siden giver en god fornemmelse af ProCeeds køreformåen.

 

Det interessante er, at man ikke har sænket ProCeed ift. Ceed. Frihøjden er uændret 135 mm, men man har givet den stivere fjedre både foran og bagtil, og til gengæld lettet lidt på krængningsstabilisatoren fortil. Derved har man på den ene side opnået en kontant berøring med kørebanen og på den anden side sikret, at forhjulene i indersiden af kurverne bevarer bedre vejkontakt.

 

Bedre vejgreb i GT

Derved har man øget vejgrebet, styreevnen (så man har kunnet gøre styringen mere direkte), og fastholder samtidig en god affjedringskomfort. Det er faktisk ret vellykket. Hurtig kurvekørsel foregår med helt neutral balance, hvilket givet vis også har med det avancerede baghjulsophæng at gøre.

 

”GT” versionen er topudgaven og ProCeed kan i den anden ende af prisskalaen fås med blot en 120 hestes benzinmotor og GT-Line udstyr. Prisforskellen er beskedne 70.000 kroner ift. GT med manuelt gear. 204 hestes motoren i kombination med 7 trins dobbeltkoblings automatgearkasse passer imidlertid fremragende til bilen og DCT koster kun 13.000 kroner oven i.

 

Fornuftig benzinøkonomi

0-100 km/t på 7,5 sekunder taler for sig selv. Det gør benzinøkonomien på 13,9 km/l til dels også, forudsat man husker på, at det er de aktuelle NEDC2 tal, og de i praksis er ret tæt på den virkelige verden. Omvendt er vi sikre på, at de mere benzinøkonomiske versioner er gode optioner på hastigheds begrænsede danske landeveje.

 

Funktionelt er indretningen med tophængt elektrisk bagklap samt mulighed for at øge bagagerumskapaciteten fra små 600 liter til 1545 liter med til at gøre ProCeed også til en praktisk bil. SW udgavens bagagerum er kun 30 liter større.

 

Rigtig meget for pengene

KIA ProCeed GT er prissat til 363.000 kroner. Foruden de fine køreegenskaber og det fancy design får man også en god portion udstyr for pengene. 18” alufælge, dobbelt udstødning og GT skørter understreger det fine design. Ratvarme, sædevarme, det D-formede rat, elektrisk lændestøtte fortil og 2-zone klimaanlæg gør bilen komfortabel. Og sikkerheden forener det komfortable med Fuld LED forlygter, adaptiv fartpilot, bakkamera, 8” skærm og striben af sikkerhedsudstyr inkl. automatisk nødbremse med fodgængerregistrering.


 

 


Og som vanlig får man naturligvis også 7 års garanti på ProCeed. Så attraktiv en garanti er der sjovt nok ingen af de etablerede premium-mærker, der (tør?) give.


 

Andre KIA prøvekørsler - find dem her >>>

 

Læs også:

KIA Proceed First World Presentation >>>



Vi har prøvet den kraftige udgave af KIA ProCeed på smalle og regnfulde danske provinsveje. Fuld HD.


 


Model:

KIA ProCeed GT 1,6 T-GDI

Listepris:

Kr. 362.999

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. turbobenzin. 204 hk. 265 Nm/ 1500-4500 omdr./min. 7 DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (NEDC2):

7,5 sek./ 225 km/t/ 13,9 km/l / 163 g/km

Længde:

4,61 m

Bagagerum:

594/1545 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Automatisk nødbremse. Hill Start Assist. Vognbaneassistent. 18” letmetal fælge. Fuld LED forlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang. El-justerbare el-indklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sæder i dellæder. GT-Line kabine med læder og russkind. Adaptiv fartpilot. P-sensorer bag. Bakkamera. Regnsensor. Isofix. 8” skærm m. navigation. 7 års garanti.


Link til importøren












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt