- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat Panda 1,2 City Cross
Bjergged til bykørsel
Af Søren Clauding - november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig var det oplagt, at prøve den underholdende Fiat Panda City Cross på et ægte bybjerg. Især når den danske hovedstad har fået sit helt eget bjerg. Men indrømmet: med sikkerhed for et afslag, undlod vi at spørge om lov til, at bestige Amager bakke i bil. Men tanken var sjov at tænke. Ligesom Panda City Cross er sjov at køre.

Den blot 3,69 meter lange højbenede mini SUV udmærker sig ikke ved fabelagtige køreegenskaber. På den anden side er en moderat vendediameter kombineret med den ultra lette City servostyring og en forbavsende komfortabel affjedring ideel til bykørsel. City Cross er også udrustet med hillstart assistent, men den fik vi så ikke mulighed for at stille overfor den ultimative test.

Ingen bjergbetvinger
Ikke desto mindre er det slet ikke umuligt, at den kunne have magtet opgaven. Omend den 69 hestes kraftige 4-cylindrede benzinmotor i hvert fald ville være blevet sat lidt på prøve. Så måske ikke alligevel. Men nu er City Cross næppe heller tænkt som bjergbetvinger.

Den pænt forøgede frihøjde (fra 13,3 til 16,1 cm gør) gør den til gengæld god i byen, som ikke altid har verdens mest plane asfalt. Den forlængede affjedring har nemlig medført ganske alsidige køreegenskaber. Den er god gennem kurverne og samtidig giver den godt vejgreb på ujævnt underlag. Men i sagens natur kan den ikke sammenlignes med almindelige minibiler, der ligger tættere ved kørebanen og ikke måler 1,55 cm i højden. Fiat Panda City Cross er anderledes og helt sin egen.


Sej og venlig
Fiat Panda City Cross er på den ene side lidt sej og samtidig også en venlig bil, hvis navn helt er i overensstemmelse med dens natur. Rummeligheden og alsidigheden, bilens størrelse taget i betragtning, er unik. Bagagerummet på 225 liter kan øges til næsten 900 liter, når bagsæderyglænene lægges ned, og der er siddepladser til 5 personer - det er normalt uhørt i en minibil.





Fordi man trods alt har fravalgt firehjulstræk, har man ikke måtte gå på kompromis med pladsen. Hvad alle de forhold angår, er City Cross identisk med den lavere udgave af Panda. City Cross er i øvrigt 4 cm længere, hvilket dog alene skyldes de udbyggede paneler.

En anden platform
Den billigste Panda koster 120.000 kroner og City Cross udgaven 145.000 kroner. Merprisen handler naturligvis om de medfødte semi offroad egenskaber. Den er da også bygget på en anden platform end standard-udgaven af Panda.

Det har ikke mindst betydning, hvis man vil vurdere den sikkerhedsmæssige formåen, for den almindelige Panda har ikke scoret en eneste stjerne i EuroNCAP sikkerhedstesten. Men det er med den oprindelige platform og ikke den, som City Cross er udrustet med. Meget tyder på, at den med denne platform ville opnå mindst tre stjerne.

Desuden følger der også meget udstyr med for den højere pris.

Meget udstyr
Læderrat er standard, klimaanlæg ligeså, automatisk nødbremse (som i øvrigt giver en ekstra stjerne i EuroNCAP sikkerhedstesten), elektriske sideruder og sidespejle med varme, p-sensorer og fjernbetjent centrallås ligeså.

Men man har fravalgt en pladskrævende skærm og i stedet monteret en holder til mobiltelefonen som konsekvens af, at mange mennesker, måske især byboere, i højere grad betjener sig af telefonen, som de kan tage med, når de forlader bilen.
Fiat har da også udviklet en særlig Panda app, som det heller ikke er uden betydning at kunne betjene undervejs.

Hvad skal man med en indbygget skærm? De fleste mennesker har deres egen med og bruger ofte smarttelefonen til at finde vej og da er det praktisk at kunne sætte den fast i den indbyggede holder. Der er iøvrigte t USB-stik lige ved siden af til opladning af telefonen.

Den lille motor i maskinrummet trækker godt og den er ikke udpræget forslugen. 15,9 WLTP-kilometer pr. liter er det officielle tal, og hvad gør det så, at man skal bruge 13,5 sekunder på at nå de magiske 100 km/t. Ved den fart står Panda City Cross uventet godt fast på vejen, nærmer man sig de 155 km/t, som er topfarten, bliver den let lidt mere urolig, men prøvekørt i Danmark kom vi i sagens natur ikke helt derop.

Andre Fiat prøvekørsler - find dem hér >>>

Vi fik ikke lov til, at bestige den nye skibakke i det centrale København - men vi spurgte heller ikke, selvom det havde været fristende. Ikke desto mindre er området omkring Amager Bakke godt til at illustrere City Cross udgaven af Fiat Panda, som er meget anderledes end den almindelige Panda. Fuld HD.



Model:

Fiat Panda 1,2 City Cross

Listepris:

Kr. 144.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,2 ltr. benzinmotor. 69 hk, 102 Nm/3000 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

0-100 km/t: 13,5 sek/ 155 km/t/ 15,9 km/l/ 144 g CO2/km

Længde:

3,69 m

Frihøjde:

16,1 cm

Bagagerum:

225-870 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse (0-30 km/t). Tågeforlygter. 15" alufælge. P-sensorer bag. 5 siddepladser. Højdejusterbart rat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. USB.


Link til importøren









Kabinen er rummelig, bilens beskedne ydre mål taget i betragtning og der er ikke færre end seks kopholdere (de fem kan ses på billedet ovenfor

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt