- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat 500X City Cross

1,3 Firefly 150 hk DCT

Herligt med flere kræfter


Af Søren Clauding – februar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig prøvekørte vi Fiat 500X City Cross i udgaven med en økonomisk 120-hestes 3-cylindret turbobenzinmotor. Og fastslog, at 120 hk var fuldt tilstrækkeligt. Den konklusion holder fortsat – men hvor er det herligt med flere kræfter.

 

Vi fik syn for sagen ved en gang til, at gå under lakken på selvsamme udstyrsversion. Men i stedet for den 3-cylindrede 120 hestes motor var der kommet en ekstra cylinder til, 300 ccm oven i slagvolumenen og ikke mindst de 150 hestekræfter, de to ting tilsammen førte med.



DCT gear oveni

Fordi: Bilen har så underholdende køreegenskaber, at de ekstra kræfter klæder den. Har man lyst til lidt mere fart over feltet – og kan man mønstre de ekstra 30.000 kroner, merprisen er – bør man gøre det. For med i købet får man oven i købet også et 6-trins automatgear af dobbeltkoblingstypen.



Er man ikke helt stiv i, hvad et dobbeltkoblingsgear er, har undertegnede forsøgt på bedste vis at forklare det i on-board videoen her på siden. Men hér skal det føjes til, at det kort fortalt handler om, at man opererer med to gearkasser. De kobles hver især og på skift sammen med resten af drivlinen, altså motoren i den ene ende og de trækkende hjul i den anden.

 

Mens man kører i ét gear via den ene gearkasse, bringes det næste og højere gear i position i den anden. Når der så skal skiftes gear, sker det vha. af dobbeltkoblingen, der tilkobler det højere gear, samtidig med at den frakobler det lavere gear. Derved sker gearskiftet på brøkdel af et sekund.

 

Udfordringen ved deceleration

Udfordringen er, hvis gearkassen ”tror”, at man vil fortsætte accelerationen og man i stedet reducerer farten og vil tilkoble et lavere gear. Det er den ikke forberedt på, og det tager lige et stykke tid, ofte 1-2 sekunder, inden den så får skiftet ned i det lavere gear. Men i Fiat’en er gearkassen forbavsende god til, også at skifte hurtigt ned i gear.

 

Motoren i sig selv er en fornøjelse. Accelerationstallet til 100 km/t er 9,1 sekunder, men det vigtigste er egentlig, at det eneste, man som fører skal, er at træde speederen ned, så klarer elektronikken i samarbejde med hydraulik og mekanik resten. Hvor svært kan det være…

 

Næsten ens forbrug

NEDC2 forbrugstallet for 150-hestes motoren er 16,4 km/l (vs 17,2). Men vi garanterer for, at forskellen mellem de to tal let kan blive større, hvis man altså udnytter det potentiale, den kraftigere motor har. Kører man imidlertid moderat, er forskellen ikke større end tallet viser.

 

Smidigheden i den kraftigere motor får man i tilgift i kraft af et større drejningsmoment på op til 270 Nm ved 1850 omdr./min. Det gør det lettere, at kører op ad bakke og i sagens natur også at trække en anhænger.

 

Den kraftigere motor er også godkendt iht. Euro 6d-TEMP forbrugsnormerne og dermed helt parat til den endelige Euro 6d norm, når den er klar til at blive taget i brug.




 

 

Andre Fiat prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Fiat 500X City Cross 1,0 test >>>

Vi har prøvekørt den potente 150-hestes udgave af Fiats stor 500-model, 500X City Cross og tjekker bl.a. om elektronikken kan klare opgaven. Fuld HD.



 

Designet er genkendeligt "500-design" - selv når det gælder nakkestøtterne på bagsædet.

Model:

Fiat 500X City Cross 1,0 FireFly 150 hk DCT

Listepris:

Kr. 279.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 ltr. Turbo benzinmotor. 150 hk. 270 Nm/1850 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (NEDC2):

9,9 sek./ 196 km/t/ 16,4 km/l / 140 g/km

Længde:

4,27 m

Bagagerum:

350-1000 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 16” letmetalfælge. Fuld LED. Tågeforlygter med kurvefunktion. Aut. nødbremse. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og start/stop. Vognbaneassistent. Adaptiv fartpilot. Klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. P-sensorer for og bag. 7” touchscreen. Bakkamera.


Link til importøren



Fuld LED forlygter er standard.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt