- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Sportline
Komfortabel SUV i selskabstøj

Af Søren Clauding - august 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Producenterne af de så populære SUV’er søger bestandigt efter at skabe den perfekte kombination af funktionalitet og performance. Citroën har valgt sin helt egen løsning, da de byggede den nye Citroën C5 Aircross. Og endda har man gjort det med de forhåndenværende midler.

Den hér prøvekørte bil har oven i købet trukket i selskabstøjet. Der er tale om den absolutte topversion, kaldet “Sportline” og drivlinen inkluderer såvel den velkendte PSA turbobenzinmotor på 180 hestekræfter som det også kendte 8-trins automatgear. De to stykker mekanik klæder hinanden, og de klæder også C5 Aircross.

Komfort-affjedring
Det sidste har ikke kun noget med selskabstøjet at gøre. Det hænger også sammen med det helt fundamentale, det eneste punkt, hvorpå C5 Aircross i teknisk forstand for alvor adskiller sig fra søstermodellerne i PSA-gruppen, Peugeot 5008/3008 (størrelsesmæssigt ligger den med 4,5 meters længde imellem de to) og Opel Grandland X, der blot er 2 cm kortere. Citroën C5 Aircross er baseret på den sammen platform, kaldet EMP2, men den er udstyret med det, man på dansk kalder progressiv hydraulisk affjedring.Oversættelsen er en smule misvisende, på engelsk taler man om en progressiv hydraulisk stødpude, et system, vi tidligere har beskrevet ifm. lanceringen af teknologien i Citroën C4 Cactus (læs mere om teknologien hér >>>), og systemet er indbygget i hver af bilens støddæmpere. Det fungerer overordentlig godt i C4 Cactus, og i C5 Aircross har det gjort bilen til den uden sammenligning mest affjedringskomfortable SUV på markedet.

Høj siddeposition
SUV begrebet skal dog også lige kommenteres: En Sport Utility Vehicle er en bil med udmærkede off-road køreegenskaber, men henad vejen er en SUV mere blevet en halvhøj bil med stor frihøjde, godt plads og ikke mindst en høj siddeposition. Alt det opfylder C5 Aircross, i særdeleshed frihøjden på ikke mindre end 23 cm, men den findes ikke i en udgave med firehjulstræk, som oprindeligt også var en af de parametre, der kendetegnede en SUV.

Det gør så ikke så meget, og gælder iøvrigt også alle de øvrige SUV’er fra PSA gruppen. Dels fordi vi i Danmark ikke normalt har det helt store behov for firehjulstræk, dels fordi at man ved at skabe bilen som en tohjulstrukken bil, helt har undgået fx at genere bagsædepassagererne med en stor kardantunnel. I C5 Aircross har man fri bevægelighed på de tre individuelle bagsæder, hvilket så også øger funktionaliteten, fordi de kan indstilles individuelt.

Fleksibel pladsudnyttelse
Eksempelvis kan bagagerumspladsen varieres mellem 580 og 720 liter, helt uden at folde bagsæderne ned. Benpladsen er dog ikke overvældende derude bagtil, og den bliver naturligvis ikke bedre, hvis man skyder sæderne de mulige 16 cm fremad, men det kan lade sig gøre, og som sådan passer bil fx udmærket til en familie med ikke helt udvoksede børn.

Køreegenskaberne… se onboard videoen her på siden. Men kort fortalt er det jo herligt at have 180 hestekræfter til sin rådighed. 0-100 km/t klares på 8,2 sekunder, men man skal huske at bremse ned i god tid, for trods de avancerede støddæmpere, hvis teknik oprindelig stammer fra Citroën C3 WRC rallybilerne, er det en dårlig idé at forsøge at køre meget sportsligt med en C5 Aircross. Den er ikke bygget til det og lige så meget, som den er en suveræn, komfortabel cruiser, er den mere egnet til at gå i selskabstøj end i sportstøj.

Det understreges også af, at skifte palerne til EAT8 automatgearet, som gør det muligt trods automatikken selv at styre det aktuelle gear, er monteret på ratstammen og ikke på rattet. Og det hjælper ikke, at den er udrustet med 19” alufælge med blot 205 mm brede dæk, de gør den blot en smule mere fast end affjedringen ellers lægger op til

Selskabstøjet
Men det passer jo meget godt, især til top-versionen, som foruden et smart, fancy design indvendigt som udvendigt, også har alverdens luksusudstyr (sat i forhold til listeprisen på 460.000 kroner). Automatisk fjernlys i Fuld LED forlygter, adaptiv fartpilot, elektrisk bagklap, nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg, elektrisk justerbart førersæde, 8” touchscreen, bakkamera, navigation, aktiv vejstribealarm og autom atisk nødbremse.

Citroën C5 Aircross er med sine 180 hestekræfter og 250 Nm, som nås allerede ved 1650 omdr./min smidig og alsidig. Den må trække en anhænger på 1500 kg og benzinøkonomien på 13,5 km/l er OK, taget i betragtning at den både har de mange kræfter, den store luftmodstand, der kendetegner en SUV-karrosseri facon og automatgear. Og så er forbrugstallet opgjort efter de nye WLTP målemetoder.




Andre Citroën prøvekørsler - find dem her >>>

Vi har prøvekørt den ultra komfortable mellemstore Citroën C5 Aircross SUV, der ikke mindst i kraft af sin kolossale frihøjde kan kategoriseres som en SUV. Fuld HD.




Model:

Citroën C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Sportline

Listepris:

Kr. 459.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 turbo benzin. 180 hk, 250 Nm/1650 omdr./min. EAT8 aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,2 sek. 216 km/t. 13,5 km/l. 166 g/km.

Længde:

4,50 m

Frihøjde:

23 cm

Bagagerum:

580/720-1630 liter

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 19” alufælge. Fuld LED. P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat. 2 zone Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri entre og start/stop. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Forskydeligt bagsæde. 2 X Isofix. 8” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. E-bagklap.

Link til importøren














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt