| 
							Med Volvo XC40 træder den svenske bilfabrik ind i en 
							kategori af biler, som man ikke tidligere har været 
							til stede i: de mellemstore/kompakte SUV’er. Og der 
							skal ikke herske tvivl om, at de er kommet godt fra 
							start. Bilen er velkørende og alsidig, om end mindre 
							vil kunne gøre det end de 247 hestekræfter, som 
							turbobenzinmotoren i den prøvekørte T5 R-design 
							version er i stand til at præstere. 
							  
							Volvo er nemlig gået sine egne veje med XC40, 
							baseret på en grundfilosofi om, at Volvo biler er 
							premium biler. Hvor de selvdefinerede premium-mærker 
							typisk har en sportslig tilgang til deres 
							SUV-modeller (ret beset betyder SUV jo også SPORT 
							Utility Vehicle, om end Sport ikke nødvendigvis 
							behøver være konkurrencesport), har Volvo lagt 
							vægten på det komfortable. 
							  
							Komfort i enhver forstand 
							Det skal så også hurtigt tilføjes, at XC40 også 
							findes i udgaver med meget færre kræfter, så præcis 
							spørgsmålet om motoreffekt vender vi tilbage til 
							sidst i teksten. For uanset model, er der sat en fed 
							streg under komfort, defineret ud fra kabine 
							indretning, affjedringskomfort, støjniveau og evnen 
							til, også at gebærde sig fornuftigt lidt væk fra den 
							plane asfalt. 
							  
							Sidstnævnte underbygges umiddelbart af en frihøjde 
							på 21,1 cm, for alverdens kræfter og effektive 
							firehjulstræk hjælper ikke meget, hvis man hænger på 
							toppen af et hjulspor med alle fire hjul blafrende i 
							det fri. Uden vejgreb går den ikke, og hér er 
							frihøjde vitalt. 
							  
							Godt greb i underlaget 
							Men det underbygges også af den meget komfortable 
							affjedring, hvor man netop har benyttet muligheden 
							for en stor hjulvandring og forholdsvis lange fjedre 
							til, også at sikre godt greb i underlaget, når 
							hjulene slipper for kun at have vejkontakt på toppen 
							af ujævnhederne – noget at det, der ofte sker i 
							såkaldte SUV’er med lavere frihøjde og stivere 
							affjedring. 
							  
							I Volvo XC40 har man med andre ord godt greb i 
							underlaget, uanset det er helt plant eller regulær 
							offroad. Med sigte på den plane asfalt har man taget 
							skridtet og udstyret bilen med multilink 
							baghjulsophæng. Det er optimalt, når det gælder om 
							at have en mindst muligt medstyrende bagvogn, og det 
							hører sig da også til, hvis man vil begå sig i 
							premium klassen. Faktisk har temmelig mange mere 
							prisbillige biler multilink nu om dage, om end det 
							stadig er en fordyrende løsning. 
							  
							Sæt pris på hvad man får 
							Støjniveauet er holdt meget, meget lavt og det 
							bidrager til en stress-reduceret kørsel, ligesom 
							mange af de elektroniske assistent-løsninger, som 
							bilen er udstyret med. Logisk nok er flere af dem jo 
							ret dyre. Det fører over til, at lige præcis 
							prissætningen måske er central. 
							  
							415.000 kroner er en acceptabel pris for en premium 
							bil, men i den prisklasse, er det fortrinsvis det 
							vellykkede visuelle design og kørekomforten, der 
							berettiger til klassificeringen. Og hvad 
							kørekomforten angår ligger XC40 væsentligt over den 
							i kategorien absolut førende Nissan Qashqai. Men 
							indrømmet, prissætningen er måske med til at sende 
							signalet ”premium-bil”, og for mange bilkøbere er 
							der formentlig en vis prestige forbundet med at køre 
							Volvo. Værdien heraf skal bestemt ikke underkendes. 
							Og køber man en XC40, man skal være parat til at 
							betale prisen for det, man får. 
							  
							900.000 kroner for en kompakt SUV 
							Der skal nemlig ikke så meget til, før prisen kryber 
							kraftigt opad: den prøvekørte version koster 670.000 
							kroner som standard, men med det tilføjede 
							ekstraudstyr ramte den 900.000 kroner, og det er 
							mange penge for en kompakt Volvo, om end den har 
							kræfter nok til at nå 100 km/t på 6,5 sekunder og 
							kan køre 230 km/t på toppen. Basisprisen inkluderer 
							dog også 8-trins automatgear og All Wheel Drive. 
							  
							Ekstraudstyrslisten var i sagens natur ikke kort og 
							inkluderer bl.a. metallak til over 23.000 kroner, 
							panoramasoltag til over 25.000 kroner, LED forlygter 
							til 10.500 kroner, sædevarme på bagsædet til små 
							5000 kroner, ratvarme til 4000 kroner og 
							læderindtræk til 25.000. Plus et Harman Kardon 
							lydanlæg, der udløser en merpris på 12.250 kroner. 
							  
							Mere design end ”R” 
							Standardudstyret omfatter 17” alufælge, som i 
							R-design er forvandlet til 18” fælge, og det er nok 
							meget godt, for det giver bedre føling med 
							underlaget, trods den meget tilgivende affjedring. 
							Den prøvekørte version var imidlertid udrustet med 
							19” fælge, og ved hurtig kurvekørsel på plan asfalt 
							var der en tendens til, at bilen steppede en smule. 
							Vil vil anbefale at blive ved 18” hjul og den lidt 
							bedre affjedring i dæksiderne, som de fører med sig. 
 
							
							 
 
							Standardudstyret omfatter også sædevarme for, 
							el-ruder for og bag, en 9” skærm samt nøglefri 
							start, der i R-Design også er opgraderet til 
							nøglefri adgang, samt klimaanlæg, der er blevet til 
							et 2-zone anlæg. 
							  
							Og så var der tilføjelsen om motoren: Fin motor, 
							helt klart, fin drivline i det hele taget. Det er i 
							vores optik bare for meget til en XC40, som selv i 
							R-design ikke lægger op til dynamisk kørsel. Ét er 
							den store frihøjde, et andet er den store højde i 
							det hele taget på 1,65 meter. Men den store vægt på 
							små 1700 kg gør den heller til en racer – 
							fartpræstationerne måske, men ikke vejbeliggenheden. 
							Men man må trække en anhænger på 2100 kg – det vil 
							mange nok have stor glæde af. 
 
							
							   
							
							 
							Bagagerumsbunden kan foldes op og danner derved en 
							adskillelse af bagagerummet.'   
							
							 |