- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo V90 Cross Country

T5 aut. AWD Ocean Race


Cross Country der giver rigtig god mening


Af Søren Clauding – oktober 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er sjældent undertegnede udnævner noget til det bedste eller det dårligste. Prøvekørslerne på Motorsiden.dk giver et forhåbentligt realistisk billede af bilerne med en vægtning, så man som læser kan danne sig sin egen mening. Men hvad Volvo V90 Cross Country angår, ikke mindst i Ocean Race udgaven, er det anderledes. Den er hermed udnævnt til min yndlings Volvo.

 

Det lyder måske lidt letkøbt. Der er tale om Volvos topmodel, som igen i undertegnedes optik overgår selv den bombastiske XC90. Men da XC40 havde ”pladsen” hidtil, er det altså ikke størrelse og pris, der er afgørende. Skal der sættes et minus ved V90 Cross Country er det måske netop størrelsen. Prisen er vel, som den nu kan være, når bilen er påmonteret danske nummerplader.

 

Tagboks på ondt og godt

Testbilen var øvrigt også påmonteret en specialdesignet tagboks, som givet vis er det rette sted at slippe af med sejltøj, der måtte have tilbragt mange dage på oceanet. Designet harmonerede da også udmærket med bilen, men forskydningen af tyngdepunktet opad gav ikke en helt fair vurderingsmulighed.



Alligevel var netop køreegenskaberne en væsentlig grund til begejstringen, og de er givet vis endnu bedre uden tagboks. På den anden side er en V90 Cross Country en regulær brugsbil, om end en af de meget luksuøse af slagsen, så den skulle vel kunne håndtere lidt bagage (100 kg er faktisk tilladt) på taget, og det kan den så også godt.

 

Harmonisk helhed

Men begejstringen bygger mest på den harmoniske helhed. Visse bilfabrikker vælger, når de bygger en forhøjet udgave af en personbil, blot at bygge en lidt forhøjet udgave. Det har Volvo ikke gjort. De har bygget en RIGTIG forhøjet udgave. Faktisk er frihøjden 50 procent større end i den almindelige V90. 21 cm gør den næsten til en SUV, og sammenlignet med V90 er forskellen kolossal.

 

Volvo har udnyttet den store frihøjde til, ikke bare at gøre kørsel i semi-offroad terræn mere muligt, men også til at understøtte den i forvejen komfortable luftaffjedring, så den er blevet endnu bedre. De har oven i købet gjort det uden nævneværdigt tab af køredynamik. Det skyldes konfigurationen af hjulophængene naturligvis, men også i den prøvekørte bil, at den var udstyret med 20” hjul, 245 mm brede 45 procent lavprofildæk, som sikrer, at man ikke fuldstændig slipper følingen med kørebanen – eller underlaget i det hele taget for den sags skyld.



Firehjulstræk til aktiv friluftsstil

I kraft af det variable firehjulstræk har man nemlig et udmærket greb også der, hvor der ikke har kørt en asfalt maskine. Den tilgivende affjedring sikrer, at hjulene når ned i ujævnhederne, så kræfterne ikke bare forsvinder i den blå luft. Og kræfter har man nok af. T5 indikerer i dette tilfælde en 2-liters 4 cylindret turbobenzin motor på op til 250 hestekræfter og et drejningsmoment på 350 Nm fra 1800-4800 omdr./min.



Så mange kræfter, leveret over så stort et omdrejnings område, giver fine fartpræstationer. Men det stiller også krav om en undervogn, der kan håndtere dem. Med en avanceret integral bagaksel er man godt stillet. Bl.a. fordi firehjulstrækket jo skubber flere kræfter ud på baghjulene, når man træder speederen i bund.

 

Visuelt vellykket

Volvo V90 Cross Country ser i princippet ud som en V90. Den har grundliggende den samme facon, den er også næsten 5 meter lang, men er udbygget med skærme, diffusere, spoilers, bundplader og alt det, der hører sig til på sådan en bil. Og i Ocean Race udgaven er brugsniveauet yderligere hævet.

 

Kosmetikken inkluderer på den prøvekørte bil en betagende, elegant krystalhvid lakering, lysegrå skærmkanter og orange farveelementer. Praktikken omfatter bl.a. vandtætte måtter, et vandafvisende bagagerumsgulv, vandtæt opbevaringspose, lasteskinner og ekstra vandafvisende sædebetræk.


 


Off-road features

Nappalæder hører med – men selvom lyst indtræk er elegant, så holder det hurtigt op med at være lyst og så blegner elegancen. Og en V90 er jo en brugsbil, der netop forventes også at køre semi-offroad engang imellem. Den har fx en vadedybde på 30 cm og man disponerer over en ægte off-road feature i form af Hill Descent Control.

 

Plads er der nok af i kabinen, og bilen er som forventet spækket med udstyr. Nøglefri betjening, elektrisk bagklap, LED forlygter, elektrisk indstillelig førerstol, 4 vejs indstillelig lændestøtte, 2-zone klimaanlæg og hele striben af kørehjælpemidler, pilot-assist, adaptive fartpilot vognbaneassistent osv. Helheden er imidlertid det mest overbevisende. Derfor har den opnået undertegnedes favoritstatus blandt Volvo modellerne.


Andre Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>


 


Model:

Volvo V90 Cross Country T5 aut. AWD Ocean Race

Listepris:

Kr. 971.565 ekskl. udstyr for kr. 237.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. turbo benzin motor. 250 hk. 350 Nm/ 1800-4800 omdr./min. 8-trins aut. Gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,4 sek./ 230km/t/ 13,7 km/l / 167 g/km

Længde:

4,94 m

Bagagerum:

560-1526 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. Intellisafe (bl.a. ESC, adaptiv cruisecontrol, Pilot Assist, automatisk nødbremse)Hill Start Assist. 20” letmetalfælge. LED forlygter. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. El-indstilleligt førersæde. Sædevarme. Vandafvisende sædebetræk. Napalæderindtræk. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og start/stop. El-justerbare indfældelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. E-bagklap. 9,3” touchscreen. Regnsensor. P-sensorer bag. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt