I den kompakte mellemklasse er en af markedets mest
elegante biler Volvo V40. I hvert fald i
undertegnedes optik. Volvo har justeret på designet
med jævne mellemrum, siden den så enden af
samlebåndet for første gang tilbage i 2012. Senest
fik bl.a. fronten en opdatering i 2014, men dermed
nærmer den sig også afslutningen på sin levetid.
Om en ny Volvo V40 bliver lanceret i 2019 eller året
efter vides ikke med sikkerhed. Eller måske kommer
der slet ikke en ny Volvo V40, som Volvos danske
informationschef, Jan Larsen udtrykker det – hvem
ved… Men det er ret beset også ligegyldigt, for den
nuværende V40 er fortsat en glimrende bil og visuelt
ser den knaldgodt ud.
Udviklingsparat
At Volvo så netop nu har en særlig Dynamic Edition
kampagne kørende gør jo ikke valget af en sådan bil
sværere. Og selvom den måske synger på sidste vers,
er den oprindelig skabt med udviklingen for øje.
Eksempelvis har Volvo ikke haft problemer med at
installere moderne kørehjælpemidler som adaptiv
fartpilot, vejbaneassistent, p-kameraer mv. men det
skal dog tilføjes, at de nævnte færdigheder alle er
ekstraudstyr, som man skal betale en vis sum for,
såfremt man ønsker det i bilen. Men det kan fås.
Også Fuld LED forlys i det karakteristiske Thors
Hammer design er en mulighed – som man bør tilkøbe.
Merprisen oven i de 327.688 kroner, som
kampagnemodellen koster, er 10.493 kroner og for de
penge forvandles nat til dag, når der er brug for
det. Er godt lys er en meget vigtig sikkerhedsfaktor
ved kørsel i mørke.
Miljøgodkendt dieselmotor
Den prøvekørte Dynamic Edition udgave havde Volvos
velfungerende D3 dieselmotor i maskinrummet. Den er
finjusteret og opdateret, så den overholder de
kommende Euro 6d TEMP miljønormer for biler
forurening, der træder i kraft 1. september 2019,
men dens egenskaber er ikke mærkbart forskellige fra
den motor, vi fx prøvede i den udgående V60 model
for et års tid siden.

Kun på ét punkt adskiller den sig: Den kører 22,2
km/l i den mindre V40, mens V60’eren kørte 24,4
km/l. Er motoren dermed blevet mere forbrugende
efter miljøtilpasningen? Næppe. Vi kan ikke
sammenligne motorerne mellem den nye V60 og den
eksisterende V40, simpelthen fordi Volvo ikke er
kommet dertil, at D3 motoren er en option i V60. Men
det betyder heller ikke så meget.
Nye målemetoder
Forklaringen er den enkle, at måden, hvorpå biler
brændstofforbrug måles, er blevet ændret. De nu
gældende målemetoder hedder WLTP og inkluderer såvel
en udbygget og mere realistisk laboratorietest som
en test, så at sige på offentlig vej. Men problemer
med at kunne sammenligne tallene og som en
overgangsordning har resulteret i indførelsen af de
såkaldte NEDC2 tal, som i princippet er de hidtidige
NEDC-tal, men beregnet vha. WLTP målemetoden.
Resultatet er et på papiret større brændstofforbrug,
men til gengæld et tal, som mere nøjagtigt
genspejler forbruget i det virkelige liv. Så i
praksis er brændstofforbruget formentlig uændret –
motoren er blot mere renlig.
Udstyret
Volvo V40 D3 Dynamic Edition er bl.a. udrustet med
17” alufælge i stedet for 16”. De større fælge ser
bedre ud, men da hjulene er lige brede, er vejgrebet
praktisk talt uændret. Udstyret inkluderer i øvrigt
forskellige designelementer i interiøret, hvor man
måske, hvis man absolut skal finde tegn på alderdom,
må forvente de største ændringer i en ny generation
V40 (hvis den altså kommer…).
I den nuværende bil er der stadig plads til mange
knapper, som så komplementeres af skærm-baserede
indstillingsmuligheder. Heldigt det ikke er så
mange, for skærmen er med sine 5” ingen sværvægter.
Til gengæld er den reelt indbygget i
instrumentpanelet – det er pænt.

Blandt udstyrselementerne i øvrigt kan nævnes
automatisk nødbremse, elruder både for og bag,
forlygtespulere, fartpilot, 1-zone klimaanlæg og så
den lille finesse, at udsynet bagud, som er noget
beskedent, er kompenseret ved at nakkestøtterne på
bagsædet kan foldes fremover, når de ikke er i brug,
og derved ikke stjæler udsynet.


Bagagerummet er rimeligt, bilens længde taget i
betragtning, men pga. Volvo'ens coupéagtige form
forøges pladsen ikke væsentligt, når
bagsæderyglænene lægges ned.
Til gengæld er det smart med bunden, der kan foldes
og fungere som en rum-opdeler.
 |