Med introduktionen i 2018 af den helt nye Volkswagen
Touareg har fabrikken i princippet skabt et helt nyt
flagskib. En stor, alsidig SUV, elegant, ualmindelig
luksuøs, fyldt med high-tech. Og så kører den rigtig
godt.
Det sidste er ikke den letteste opgave at løse. De
fleste store SUV’er kæmper med udfordringen, at
skabe en tilstrækkelig stabil bil til kørsel på plan
asfalt, uden at gøre bilerne ukomfortable. Mange
krænger uhensigtsmæssigt meget ved hurtig
kurvekørsel. Omvendt er den tilgivende affjedring og
store fjedervandring med til at gøre bilerne
brugbare ude i terrænet. Det er modstridende kræfter
og det er ikke let…
VW, Porsche og Audi deler platform
Men Volkswagen har klaret opgaven rigtig godt. Den
nye Touareg deler platform med Porsche Cayenne og
Audi Q7. Bilerne er naturligvis forskelligt
defineret, de ser også ret forskellige ud, men
grundliggende er teknikken ens.
Og så skal det da også retfærdigvis tilføjes, at den
prøvekørte Touareg havde luftaffjedring og 4-hjuls
styring, samt et firehjulstræksystem, som vil kunne
sende op til 70 procent af kræfterne op til
forhjulene og 80 procent til baghjulene, perfekt
styret af elektronikken, så man virkelig opnår ikke
bare det perfekte vejgreb, men også en ret god
balance.
Støjniveauet er ganske lavt, affjedringen i
normalindstillingen gør bilen yderst komfortabel og
det er virkelig en fornøjelse, at bilen ikke ”truer
med at vælte”, blot fordi man kører lidt kvikt
gennem en kurve (se on-board videoen her på siden).
4-hjuls styring
4-hjulsstyringen har givet vis også en del af æren.
Den gør det let at få den store – og næsten 2 meter
brede – bil rundt i snævre kurver, hvor baghjulene
styrer modsat forhjulene. Og den øger stabiliteten
ved høj fart, hvor de styrer med forhjulene.
Testbilen var i øvrigt udrustet med 21” fælge og 285
mm brede 40 procent lavprofildæk, uden at
affjedringskomforten led derved – kun vejgrebet og
udseendet blev bedre…

I maskinrummet på den prøvekørte bil, der er prissat
lige på den anden side af en million kroner, lå en
3-liters 6-cylindret turbodieselmotor. Volkswagen
har heldigvis ikke opgivet dieselteknologien, som
især i en stor bil som Touareg har stor
berettigelse. I den løbende debat om dieselmotorer
glemmes ofte, at dieselmotorer er mere CO2 rigtige,
fordi man alt andet lige kører længere på literen
end med tilsvarende benzinmotorer.

SCR og AdBlue fjerner kvælstofilterne
Problemet har været udslippet af kvælstofilter – de
såkaldte NOx – men det håndteres af de fleste
motorproducenter, da også hos VW, nu om dage ved
hjælp af en SCR katalysator og AdBlue, der
indebærer, at udslippet kommer langt under også
fremtidige grænseværdier og i princippet er på
niveau med benzinmotorer. Touareg’en kan med sin
imponerende 286 hestekræfter og 600 Nm køre 15,2
km/l. Det tal ville være umuligt at opnå med en
konventionel benzinmotor.
Den nye Touareg er 3. generation af den oprindelige
SUV, der kom på markedet i 2002. Dengang var der
større fokus på off-road egenskaberne, det gjaldt
til dels også 2. generation men bestemt ikke den
tredje. Den nye har som sådan ændret karakter. Den
kan sagtens håndtere terrænkørsel, og man kan oven i
købet
vælge mellem en række køreindstillinger og også
ændre bilens frihøjde, der som standard er 20 cm,
men der er større fokus på luksus, elegance og
high-tech.
Elegant og rummelig
Især indvendigt er Touareg elegant, udvendigt fra er
den lidt mere diskret. Og så er den meget rummelig.
810 bagagerumsliter kan ændres til 1800 liter, hvis
man lægger bagsæderne ned, men ellers er det den
moderne stil, der dominerer.
Instrumentpanelet inkluderer både en meget stor 15”
skærm i midterkonsollen, som man ikke engang behøver
røre for at sætte i aktion, let læselig, naturligvis
med samme intuitive anvendelsesmuligheder, som man
kender fra moderne computere.

Bag rattet finder man en 12” skærm, der formidler
den traditionelle instrumentering digitalt. Dvs. man
kan også ændre på skærmbilledet efter behov og lyst.
Og så er der rå mængder af udstyr, både inkluderet i
den købsprisen, eller i det konkrete tilfælde
tilkøbt.
Udstyret
Adaptiv fartpilot, der virker helt ned til 0 km/t er
standard, det samme er elektrisk indstillelige
forsæder med massage, læderindtræk, 2-zone
klimaanlæg (som var opgraderet til 4 zoner),
elektrisk bagklap og bagagerumsdækken, og meget
andet.

Klimaanlæget ved bagsædet betjenes fra forlængelsen
af konsollen mellem forsæderne.
Tilkøbt var bl.a. head-up display til 24.000 kroner,
bakkamera med p-assistent til det halve,
luftaffjedring og 4-hjulsstyring koster 50.000
kroner og Night Vision, som ”kan se gennem tåge” og
viser, hvad der ses på skærmen bag rattet (effektivt
og en stor sikkerhed), koster 30.000 kroner.
 |