| 
							Subaru VIL. De VIL være mere synlige på det danske 
							marked og en intensiv mediekampagne dette efterår 
							har virkelig synliggjort den japanske producent af 
							verdens sikreste (det er i hvert fald Subarus 
							målsætning) og nogle af de allermest velkørende 
							biler. Og som det nu efterhånden er blevet sædvane i 
							Danmark, så er vejen frem ikke kun et godt produkt, 
							men også et attraktivt pristilbud. 
							  
							Hvor længe tilbuddet varer, ved vi ikke, men vi så 
							det som en naturlig anledning til, på ny at sætte 
							fokus på den mellemstore regulære SUV, Subaru XV. 
							Den billigste version er prissat til lige godt 
							300.000 kroner – det er der ikke rørt ved – men der 
							er tilbudspriser på de fire øvrige varianter. 
							  
							Tæt ved 40.000 kroner billigere 
							Vi har stillet skarpt på topudgaven, som normalt 
							koster knap 460.000 kroner. Den koster for tiden 
							godt 420.000 kroner, altså en klækkelig besparelse, 
							men måske, sådan som det danske marked nu engang 
							fungerer, også det, der skulle til, for at lade 
							bilen slå igennem. 
							  
							Subaru er nemlig en bil, der ikke umiddelbart gør 
							meget væsen af sig. Den er ikke prangende, den er 
							ikke en visuel potensforlænger eller et status 
							symbol. Derimod er den yderst effektiv, funktionel 
							og formentlig den allerbedst kørende bil i sin 
							klasse. 
							  
							Hvad ”bedst” betyder 
							Vi har tidligere optalt Subaru XV i den seneste 
							generation, etableret på den nyeste tekniske 
							platform, og denne artikel bør suppleres af de 
							andre, vi har publiceret (læs 
							mere om Subaru XV hér >>>), for vi vil helst 
							undgå for mange gentagelser. Men det er siden 
							introduktionen også blevet klart, at en god bil ikke 
							sælger sig selv. For hvad ligger der egentlig i, at 
							den er god, og betegnelsen ”bedst kørende”. 
							  
							Lad os forklare (hvad undertegnede i hvert fald 
							mener…): Alle moderne biler kører godt. Ved 
							almindelig kørsel er det meget få biler, der falder 
							igennem. Bilister har smag og behag, som er 
							forskellig. Nogle vil gerne have en direkte berøring 
							med og føling af underlaget, selvom det måtte gå ud 
							over kørekomforten. Andre vil gerne transporteres 
							behageligt, blødt, komfortabelt osv. 
							  
							Det sidste opnås som hovedregel ved at give afkald 
							på det første (og så er der en masse 
							mellemløsninger). I Subarus tilfælde holder den 
							hovedregel imidlertid ikke. 
							  
							Komfortabel og fin vejkontakt 
							En Subaru XV er nemlig temmelig komfortabel. Men man 
							har alligevel som fører en meget fin føling med 
							kørebanen. Det har man, til trods for den store 
							frihøjde på 22,1 cm (som traditionelt heller ikke 
							hører sig til i en sportslig bil). Nogle vil måske 
							savne den faste, såkaldte sportslige berøring med 
							asfalten. Men dertil har vi kun én kommentar: Læg 
							konventionerne væk og oplev, hvad en Subaru XV 
							virkelig kan. 
							  
							XV kan klare sig glimrende off-road. Det har vi 
							tidligere fastslået, dokumenteret og illustreret (se 
							videoerne fra dengang, også her på siden). Men den 
							er også meget, meget god på plan asfalt og især 
							oplever man det ved skiftende vejrforhold og 
							skiftende kørselsforhold i det hele taget. 
							  
							Alsidig 
							Vi har prøvet XV i stiv sidevind, på alskens 
							underlag, og kørt den sportsligt såvel som i 
							søndags-cruise tempo. Den falder ikke igennem på 
							nogen måde. Tværtimod er man tilbøjelig til at sige: 
							Wow, hvor er den alsidig. Det handler om balance i 
							bilen (i teknisk forstand handler det om, hvordan 
							vejgreb og styring påvirkes, når tyngdepunktet 
							skydes rundt ved kurvekørsel, acceleration og 
							deceleration), vejgreb, styrestabilitet, 
							sidevindsfølsomhed osv. 
 
							 
 
							Og så er den også temmelig praktisk indrettet og 
							byder på masser af udstyr. Den prøvekørte version 
							var udrustet med en 156 hestes 2-liters boksermotor 
							uden turbolader. Er turbo-tryk et krav, så glem en 
							Subaru, men er de reelle trækegenskaber vigtige, 
							stryger den til tops. 0-100 km/t på 10,4 sekunder er 
							ikke langsomt, og for de, der ikke kan undvære 
							fornemmelsen af gearskift i trin, er styringen af 
							drivlinen og det symmetriske firehjulstræk sådan 
							indrettet, at der skiftes fra trinløst automatisk 
							transmission til skift i trin, når man træder 
							speederen kraftigere ned. Alt det har vi også 
							beskrevet tidligere.   
							Alenlang udstyrsliste 
							Standard udstyrslisten for enhver XV er alenlang: 
							foruden automatgearet og det permanente symmetriske 
							firehjulstræk med Active Torque plit, 
							vognbaneassistent (yderst blødt nærsten umærkelig 
							virkende helt uden ryk), adaptiv fartpilot (ligeså) 
							og EyeSight-baseret automatisk nødbremse er 7 
							airbags, Xenon forlygter med forlygtespuling 
							standard. Det gælder også multijusterbart rat med 
							varme, sædevarme, elektriske sideruder, fjernbetjent 
							centrallås, el-sidespejle, 2-zone klimaanlæg, 
							el-opvarmet underkant af forruden (så 
							vinduesviskerne ikke fryser fast – eller i hvert 
							fald hurtigt kan tøs op igen) og meget andet. 
							  
							Oven i det inkluderer Summit udstyret Fuld LED (med 
							automatisk fjernlys) i stedet for Xenon-lygterne, 
							soltag (som dog reducerer lofthøjden en smule), 
							elektrisk førersæde, nøglefri betjening, navigation, 
							læderindtræk, skiftepaler til automatgearet, 8” 
							skærm i stedet for 6,5”, 225/55-18 dæk på alufælge 
							etc. 
 
							 
 
							Alt i alt et super godt kørende udstyrsstykke, hvis 
							handikap er, at for få i Danmark kender bilen til, 
							at give den en topplacering på bilernes 
							statussymbol-liste. Men det, den kan og det, man får 
							for pengene burde give den det. Og det var da også 
							årsagen til, at undertegnede ifm. med nomineringen 
							af Årets Bil i Danmark 2018 havde Subaru XV blandt 
							mine valg. 
 
							   
							 |