| 
							Subaru Impreza er i en klasse for sig selv. Impreza 
							er den eneste mellemstore personbil på markedet med 
							permanent symmetrisk firehjulstræk. Impreza er stort 
							set den eneste personbil i serieproduktion med 
							boksermotor og med verdens førende producent af 
							firehjulstrukne biler som kreatør, er den simpelthen 
							blevet en fremragende bil.   
							Visuelt er den måske ikke så skelsættende. Det er 
							den for så vidt heller ikke hvad teknikken angår, 
							isoleret betragtet. Det unikke er netop, at Subaru 
							har pakket alle elementerne sammen i en mellemstor 
							personbil, som man så oven i købet har valgt at 
							sælge til en ganske fornuftig pris. 
							  
							Firehjulstræk og automatgear til alle 
							Vi har tidligere prøvekørt Impreza på svenske 
							vinterveje og den da prøvekørte bil var identisk med 
							den, vi nu stiller skarpt på. Derfor er der en god 
							grund til at læse artiklerne fra dengang (find 
							dem hér >>>). Og vi kan da også indledningsvis 
							fastslå, at oplevelsen af bilen ikke er meget 
							anderledes, nu hvor der var mulighed for på danske 
							efterårsveje at bruge lidt mere tid på bilen.   
							Det, at den er identisk, er ikke overraskende. Der 
							er nemlig ikke så mange varianter at vælge imellem. 
							Men kunne man have lyst til at køre Impreza, er den 
							billigste af de tre
							 versioner, 
							der findes i alt, måske også vær at overveje. Den 
							kan nemlig med basisudstyret, som ikke er så ringe 
							endda, købes for blot 274.000 kroner. Det beløb 
							inkluderer ikke bare det samme firehjulstræk, men 
							også den samme Lineartronic automatgearkasse. 
							  
							En af de sikreste 
							Motoreffekten for den 1,6 liters bokser benzinmotor, 
							der dér er standard, er 114 hestekræfter. Men selvom 
							vi ikke har prøvet den i denne omgang, er den værd 
							at nævne, netop fordi den byder på de samme basale 
							egenskaber, som er med til at gøre den til en af de 
							allersikreste biler på markedet overhovedet. 
 
							 
							2-liters bokser-benzinmotoren. 
 
							Vi har hørt nogle anke over, at benzinforbruget er 
							lidt i overkanten. 16,1 km/l for 1,6-liters udgaven 
							og 15,2 km/l for den her prøvekørte 2-liters boxer 
							benzinudgave med 156 hestekræfter, opgjort efter 
							NEDC. MEN: Husk, at det inkluderer både 
							firehjulstræk og automatgear. Og så er det faktisk 
							meget på niveau med konkurrenterne. 
							  
							Tæt på virkeligheden 
							Og én ting til: Vi er spændte på at få oplyst 
							forbrugstallene efter den nye WLTP målemetode, for 
							boksermotorerne har ikke turbolader og derfor er 
							forbruget i virkeligheden med stor sandsynlighed 
							meget tættere på NEDC tallene. Det virkelige forbrug 
							i vores testperiode var i hvert fald tæt derpå. 
							  
							Med 2-liters motor er listeprisen 364.000 kroner, 
							for det inkluderer også ”Active” udstyrsniveauet. 
							Den større motor udgør 20.000 kroner af 
							prisforskellen på 90.000 kroner, så man kommer altså 
							til at betale 70.000 kroner for… 
							  
							Active-udstyret: 
							LED forlygter, som gør nat til dag, kurvelys, 
							tågeforlygter, 17” letmetal-fælge (som håndteres 
							glimrende af den tilgivende hjulophængning), 2-zone 
							klimaanlæg, 8” skærm, bakkamera, tonede ruder, 
							læderrat, bagagerumsdækken (rullegardintypen) og 
							meget andet. 
 
							   
							 
 
							Men allerede i den førnævnte ”Base”-version får man 
							udstyr som Eyesight, der bl.a. omfatter adaptiv 
							fartpilot, automatisk nødbremse, vognbaneassistent 
							og slingrealarm, sædevarme, klimaanlæg og en fin 
							detalje som el-opvarmet underkant af forruden, så 
							vinduesviskerne hurtigt kan tøs op, når 
							vinterfrosten melder sig og fryser viskerbladene 
							fast. 
 
							 
 
							Skabt til ujævne veje 
							Køreoplevelsen er uforandret, men den tilgivende 
							affjedring (som man kan tillade sig uden tab af 
							køredynamik på grund af det lave tyngdepunkt, der 
							følger med den lavt placerede boksermotor), er som 
							skabt til ujævne danske provinsveje. 
							Firehjulstrækket mærker man især, når man gerne vil 
							lidt hurtigt ud af kurverne og kræfterne da skubbes 
							ud gennem baghjulene. Og den, affjedringen taget i 
							betragtning, forbavsende lave frihøjde på blot 13 cm 
							får Impreza’en til at klæbe sig til kørebanen ved 
							motorvejsfart. 
							  
							Impreza’en er desuden født med multilink 
							baghjulsophæng, som man også får med i basisudgaven, 
							modsat de bilproducenter, der har valgt et mere 
							enkelt baghjulsophæng til deres mere motorsvage 
							varianter (bl.a. Mercedes og Volkswagen). Multilink 
							reducerer baghjulenes medstyrende effekt og sikrer 
							bl.a. en meget rolig kørsel, hvis man kører lidt 
							friskt gennem kurverne på en ujævn vej. Derigennem 
							forstærkes det høje sikkerhedsniveau i en Impreza 
							yderligere. 
 
							 |