- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Ibiza FR 1,5

TSI 150 hk EVO

Prikken over i’et


Af Søren Clauding – maj 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi for et lille halvt års tid siden prøvekørte den sportslige SEAT Ibiza FR, var det med den lille 115 hestes 3-cylindrede motor vel vidende at der var en kraftigere version på vej. Meget kan gentages, derfor kan man med fordel læse prøvekørslen fra dengang (SEAT Ibiza FR 1,0 TSI 115 hk test) og så supplere med de følgende linjer – og ikke mindst videoen her på siden, for den er ret anderledes.

 

Den store forskel glædede vi os allerede dengang til at opleve, altså muligheden for endnu flere kræfter. For selvom FR med 115 hestekræfter bestemt ikke er nogen sinke, er det herligt at køre den med de 150 hestekræfter, som den nu prøvekørte version kunne levere.

 

0-100 km/t på 7,9 sekunder

De 150 hestekræfter kan direkte afløses på accelerationstallet: 7,9 sekunder til 100 km/t i stedet for 9,3 sekunder. Det store drejningsmoment på 250 Nm, som topper allerede ved 1500 omdr./min., er ansvarlig for en stor del af arbejdet og især den store fleksibilitet, som gør bilen meget let-kørt.



Maskineriet i Ibiza FR 1,5 TSI er meget anderledes end den 3-cylindrede maskine i 1,0 TSI udgaven. Man har ikke bare større slagvolumen men også én cylinder mere, i hvert fald det meste af tiden, for motoren er udrustet med Advanced Cylinder Technology, som frakobler to cylindre, når der ikke er brug for dem.

 

Udmærket brændstoføkonomi

Det reducerer brændstofforbruget, så man kan køre 20,4 km/l. Men vi oplevede nu ikke det helt store frakoblingsniveau, så det er et spørgsmål, hvor meget det betyder i praksis – vi landede i praksis på omkring 17 km/l iflg. bilens egen måling, og det var vel ret beset udmærket.

 

Den 4-cylindrede motor vibrerer mindre end det 3-cylindrede alternativ. Motorlyden er også anderledes og så er en lidt større motor naturligvis også lidt tungere. Men bruger man de flere kræfter aktivt, skubbes tyngdepunktet bagud under acceleration, og det modsvarer i det store hele den større vægt og derfor er bilens balance ikke meget forskellig fra ”lillebror”, når man kører den lidt frisk.



Billigt ekstraudstyr kan anbefales

Testbilen var i øvrigt udrustet med adaptiv fartpilot, som blot udløser en merpris på 3000 kroner. Metallakken koster blot 4000 kroner, 2-zone klimaanlæg godt 4000 kroner og Fuld LED forlys 9000 kroner. Det kan alt sammen anbefales. Om man vil betale 2810 kroner for røde bremsekalibre er vel et temperamentsspørgsmål, men da 150 hestes FR’en kun koster beskedne 12.000 kroner mere end FR med 115 hk, har man vel lov til at bruge en smule også på den røde gimmick, som bestemt klæder bilen.


 


198.620 kroner er den officielle listepris for FR 1,5 TSI. Med mindre at låget på bankkontoen klappe i ved 186.000 kroner, bør man tage de sidste 35 hestekræfter og 50 Nm med for den beskedne merpris. Et eller andet sted anskaffer man vel en sportslig bil, fordi man gerne vil køre sportsligt, og så er 150 hestekræfter altså bedre end 115.

 

Når det så er sagt, er sportsligheden og køredynamikken i en Ibiza FR ligeså meget et spørgsmål og styrepræcision og føling med underlaget. Den er ens for de to biler. Men de 150 heste er nu rare at have…


 

Andre SEAT prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ibiza Formula Racing er den skarpe oplevelse 


Med 150 hestekræfter i maskinrummet på Ibiza FR er harmonien rigtig god, især når fart-dynamik forvandles til styre-dynamik. Fuld HD.


 


Model:

SEAT Ibiza FR 1,5 TSI 150 hk EVO

Listepris:

Kr. 198.620 inkl. lev.

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. Turbo benzinmotor. 150 hk. 250 Nm/1500-3000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,9 sek./ 215 km/t/ 20,4 km/l / 112 g/km

Længde:

4,06 m

Bagagerum:

355 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse. 17” letmetalfælge. Sportsaffjedring. Tågeforlygter med kurvelys. Opvarmede sprinklerdyser. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart FR læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. FR Sportssæder. Regnsensor. Isofix. FR Bagspoiler. Navigation.


Link til importøren


Sportssæder er en del af FR-udstyret.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt