Egentlig var det den
nye 130 hestes turbodiesel, vi skulle have stillet
skarpt på ifm. en test af den fornyede Peugeot 308
SW. Men den er forsinket i produktionen, så det blev
i stedet den hidtidige, men opjusterede 1,6 liters
BlueHDi, der med sine 120 dieselheste stod for den
centrale del af drivlinen.
Det var ingen dårlig
oplevelse, for den motor er i sig selv rigtig god.
Det viser vores onboard video med al tydelighed. Det
er lidt ekseptionelt, at kunne lade en dieselmotor
rotere i 6. gear ved tomgangshastighed og endda have
en smule kræfter til også at accelerere.
I videoen sker det
oven i købet automatisk, for vejen gik lidt nedad
bakke. Men også på horisontal vej er
drejningsmomentet, som står for den del af
præstationerne, unikt og et let tryk på speederen
bringer hurtigt farten i vejret – i 6. gear!
Over 25 km/l i
praksis
Sådan skal man
selvfølgelig ikke køre til daglig. Men det er udtryk
for, hvorfor det i praksis er muligt, at køre over
25 km/l, ja endda endnu mere økonomisk, hvis man
vil, og det er en væsentlig grund til, at
dieselteknologien på ingen måde endnu hører fortiden
til.
1,6 liters motoren
er også en AdBlue motor, der vha. en SCR katalysator
næsten eliminerer de skadelige kvælstofilter. Det
gør det muligt, at skrue ned for CO2 udledningen og
dermed også for brændstofforbruget. I skrivende
stund, hvor Mercedes, BMW og VW er blevet afsløret i
meget kritisable forsøg med bl.a. aber, for at teste
forureningen fra fabrikkernes dieselmotorer, og med
VW dieselskandalen in mente, kan man undre sig over,
at netop disse bilmærker ikke tidligere har indført
AdBlue teknologien, men det får nu være, det kan vi
kun gætte på.
PSA har længe
anvendt AdBlue
Et faktum er det, at
PSA har benyttet teknologien gennem en årrække, og
at selv den hidtidige turbo diesel fra den franske
PSA koncern er meget god. Vi glæder os til at møde
næste generation.
Selve 308 SW
modellen har gennemgået en såkaldt makeover
(Peugeots eget udtryk). Det kan ses på fronten, som
er blevet skarpere og mere potent. Det kan føles om
bord i kraft af en bedre skærm teknologi, som giver
en hurtigere skærmreaktion og også gør det muligt,
at betjene berøringsskærmen med handsker (vi kunne i
hvert fald betjene den med skindhandsker på). Men
ellers er det ude på marginalerne, man finder
ændringerne.
Tilgivende
affjedring
Derfor er indholdet
af vores seneste prøvekørsler stadig gældende (find
vores tidligere prøvekørsler her >>>). Men der
er sket en anden ændring, som vi godt nok ikke
specifikt endnu har kunnet få bekræftet fra
fabrikkens side, men som vores nye test viste, og
som også fornemmes i videoen: Affjedringen er blevet
mere tilgivende.
Vi gætter på, at det
skyldes anvendelsen af den seneste støddæmper
teknologi, som man oftere og oftere møder og som
Peugeot også anvender i den nyere 3008 model. Den er
bl.a. kendetegnet ved reduceret intern friktion, og
selvom det måske er at overdrive, at påstå at
kørslen er blevet som at svæve på en sky, er
affjedringen blevet mere komfortabel – uden tab af
kurveegenskaber og køredynamik.
Og så har Peugeot
også haft fordel af de nye afgiftsregler. Den
prøvekørte Allure udstyrsmodel koster nu blot
255.000 kroner, og kan man klare sig med mindre kan
en 308 SW løbes for blot 210.000 kroner. Men lige et
godt råd her afslutningsvis: Peugeot i Danmark er
gode til at sammensætte særlige tilbudsversioner til
særligt attraktive priser. Så er en 308 SW med de
kolossale bagagepladsforhold og fine køreegenskaber
på ønskelisten, så kik lige ind på den aktuelle
udstyrs liste, måske kan man gøre et ekstra godt
køb.
|