Mercedes-Benz GLE er den mest populære af fabrikkens
SUV modeller. Med en omfattende historie indenfor
ikke mindst de såkaldte Gelände Wagen er Mercedes da
heller ikke på bar bund, når de civiliserer de
terrængående biler. Resultatet har hidtil været godt
og naturligt nok er det endnu bedre i den seneste
generation GLE.
Vi har prøvekørt 350d udgaven med en 3-liters V6
turbodiesel i maskinrummet. Den præsterer 258
hestekræfter men endnu mere overbevisende: Den
lukker 620 Nm ud på de fire trækkende hjul allerede
ved 1600 omdr./min. De tørre facts siger mere end
mange ord.

Eminent computerstyring
Men hvad der vanskeligere kan beskrives, om end
undertegnede i on-board videoen her på siden gør sit
bedste for at illustrere det, er den kolossale
udvikling indenfor computerstyring af snart sagt
enhver af en moderne bils køreegenskaber. I mekanisk
forstand overføres kræfterne til de fire hjul via en
9-trins G-Tronic automatgearkasse og derigennem har
bilen også permanent firehjulstræk.
Men det er ikke mere permanent end, at der føres
præcis den mængde kræfter hen til hvert af de
trækkende hjul, som i den aktuelle situation er det
optimale. Kræfterne styres gennem drivlinen med en
forbilledlig præcision og prikken over i’et i den
prøvekørte bil var det såkaldte ADS Plus aktive
dæmpersystem, der individuelt for hvert hjul styrer
den aktuelle dæmpning, så den præcis følger
vejgrebet og den mængde kræfter, der skal overføres.
Sport er godt
Systemet er selvnivellerende og er derigennem med
til, at sikre den perfekte balance i bilen.
Alligevel oplevede vi GLE en smule urolig ved hurtig
motorvejskørsel og med en vis sidevind. Men også det
var der råd for: Man kan blot vælge den sportslige
dæmpning af hjulene, så er problemet løst, og det er
endda uden at reducere affjedringskomforten
nævneværdig – til trods for, at de standardmonterede
17” hjul var skiftet ud med 20” store, 265 mm brede
45 procent lavprofildæk.

Alene den øvelse dokumenterer, hvor langt fremme man
er med at lade hjulene gøre det, de er bedst til,
nemlig at holde fast i vejen og styre bilen, alt
imens luftaffjedringen tager sig af bump og
ujævnheder af enhver størrelse. Bemærk fx i videoen
hvor lidt bilen krænger med affjedringen i ”Sport”.
Kampagnepris
I en GLE med de nævnte kørehjælpemidler, som i
øvrigt kun fordyrer bilen med 40.000 kroner –
hvilket er ”kun” i en bil, der som basispris er sat
til 1.121.300 kroner (og som aktuelt er på tilbud i
den prøvekørte version, hvorved man regulært sparer
120.000 kroner og lander på en samlet pris på
1.377.697 kroner), får man med andre ord en
usædvanlig velafstemt bil, med en fremragende
drivline, et lavt støjniveau og alt det, man
forventer af en bil til den pris.
Man får også en noget reduceret brændstoføkonomi.
Normalforbrugstallet iht. NEDC normerne er 15,2
km/l. Det er aktuelt nede på 13,3 km/l, og det er
måske efter omstændighederne godt, men ikke helt i
tidens stil. Hér finder man en lidt storforbrugende
Gelände Wagen reminiscens. Men der følger da også
meget andet med i prisen.
STOR
GLE er 4,82 meter lang, altså ikke meget forskellig
fra de mere konventionelle E-klasse personbiler.
Frihøjden er forbavsende lav, blot 17 cm og den
falder yderligere en cm, når man stiller over i
sportsaffjedringen. Men den kan også øges med 2,5
cm, så man kommer såmænd nok frem.
I øvrigt kan køreindstillingerne, som også kan
optimeres til kørsel på mere uforudsigelige
underlag, individuelt indstilles. Systemet hedder
Dynamic Select og foruden Comfort og Sport er der
også mulighed for, at vælge ”glatføre” og ikke
mindst den individuelle mulighed, hvor affjedring,
styring og drivlinestyring kan mixes, som man har
lyst til. Se undertegnedes favorit-indstilling i
videoen.
Plads til alt og alle
Den ret store SUV er også 1,80 meter høj, den er
1,94 meter bred (uden sidespejle) og rummeligheden
følger godt med: 690-2010 liter bagagekapacitet og
glimrende plads på alle siddepladser. Udstyrslisten
er alenlang, men fx var nøglefri entré ikke
inkluderet i de 1,4 millioner kroner.

Det var metallak til over 20.000 kroner, AMG
sports-interiør til små 30.000 kroner, elektrisk
panoramasoltag til 41.000 kroner og AMG SUV-pakken
til 100.000 kroner (på tilbud) og meget andet til
gengæld. Sidstnævnte inkluderer masser af kosmetik,
som man måske ikke præcis har brug for i en bil med
semi-terrængående køreegenskaber. Men måske er det
heller ikke dem, man går efter, hvis man køber en
GLE. Hvem ved…?

Forsæderne indstilles elektrisk via selvforklarende
knapper på dør panelerne, som Mercedes har det for
vane.
 |