- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Rio 1,0 T-GDI Premium

Kræfterne gør forskellen


Af Søren Clauding – august 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi tidligere prøvekørte KIA Rio med 100-hestes turbobenzinmotor var den trods Advance udstyr forsynet med 17” alufælge. Det var ukomfortabelt og ikke særlig hensigtsmæssigt. Men i Premium udgaven med 120 hestekræfter og et ekstra gear passer tingene sammen. Og merprisen er kun 10.000 kroner.

 

”Tidligere” betyder i denne sammenhæng for et års tid siden. Det var inden den seneste afgiftsændring, som nu godt nok kun betød et par tusinde kroner mindre på prislisten for Rioens vedkommende. Den dengang prøvekørte Advance-version er i dag prissat til 174.000 kroner, med 100 hestekræfter og 15” standardhjul.

 

30.000 giver Premium udstyr

For 30.000 kroner mere får man Premium udstyrspakken, som er ret omfattende. Og man får også de efter vores opfattelse dengang uhensigtsmæssige 17” alufælge med 205 mm brede 45 procent lavprofildæk. Er det så smart? Sandt at sige, er vi ikke helt sikre, for vi har ikke prøvet bilen i år med de hjul på, men mon ikke vi ville være endt op med samme opfattelse…



Til gengæld kan man for yderligere 10.000 kroner få maskineriet erstattet af en 120-hestes udgave af samme motor. Og så bliver tingene anderledes. For udnytter man de ekstra hestekræfter og den uforlignelige smidighed, der bl.a. hænger sammen med, at drejningsmomentet topper med 171 Nm allerede ved 1500 motoromdrejninger i minuttet, leverer Rio’en en noget anderledes og meget bedre oplevelse. Desuden har man nu 6 gear i stedet for 5, som også indebærer, at merforbruget af benzin kan holdes nede.



Harmoni for 10.000 kroner

Og nu passer tingen sammen. Så lidt skal der til – det er simpelthen kræfterne og transmissionen, der gør forskellen og de ekstra 20 hestekræfter samt det ekstra gear koster altså kun 10.000 kroner. Ret billigt, faktisk. I øvrigt må man med 120 hk også trække en anhænger på 1110 kg i stedet for 1000. Det kan for nogle være en fordel.

 

Vi har tidligere gennemgået Rio’s egenskaber og går derfor ikke i dybden dermed i disse spalter. Det vigtige er, at konstatere værdien af Premium-udstyret, der som nævnt giver en merpris på 30.000 kroner. Og hér står de større alufælge for en vis del. Oven i det får man klimaanlæg, som også har en antidug-funktion, men får en kunstlæderkabine, regnsensor, USB-lader ved bagsæderne og ikke mindst en dobbelt bagagerumsbund.

 

Ved siden af det er der en del kosmetik: sort højglans kølergrill, krom rudelister, til dels LED baglygter, satin krom dørhåndtag indvendigt og andre praktiske funktioner som elektrisk indklappelige sidespejle, armlæn mellem forsæderne, opbevaringsboks under armlæn og et par andre småting. Også mørktonet ”privacy” glas i bageste sideruder er en del af udstyret.

 

En meget andet bil

Det skal så lægges oven i alt det, der følger med de billigere udgaver, fx bakkamera, p-sensorer, el-ruder i alle døre, 7” navigation med berøringsskærm og TomTom Live service, sædevarme, ratvarme, læderrat, statisk kurvelys osv., osv.


Det lille bakkamera giver et klart billede på 7" skærmen i centerkonsollen.


Den billigste Rio koster 134.000 kroner. Men da er udstyret beskedent og man må nøjes med 84 hestekræfter. Naturligvis er 80.000 kroner oven i en klækkelig merpris, men det er også en meget anden bil, man får ud af det. Men den unikke 7 års garanti giver KIA på alle versioner – ja faktisk på alle KIA modeller.


 

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

KIA Rio 1,0 T-GDI Advance 2017


 


Model:

KIA Rio 1,0 T-GDI Premium

Listepris:

Kr. 213.979

Motor og transmission:

3 cyl. 1 l benzin turbo-motor. 120 hk. 171 Nm/1500-4000 omdr./min. 6 M/T. Stop & Go.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 190 km/t/ 21,3 km/l / 107 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

325-980 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Hill Start assist. 17” alufælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. 6 airbags. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med -begrænser. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Kunstlæderkabine. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix. USB, AUX og Bluetooth. Regnsensor. Apple CarPlay og Android Auto. 7” touch screen. Bakkamera. Navigation med TomTom Live service. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt