| 
							Med den nye KIA Optima, som vi første gang kunne 
							fortælle om i forbindelse med de første 
							internationale prøvekørsler for cirka halvandet år 
							siden, har KIA skabt en pallette af modelvarianter, 
							som gør det muligt for køberne at optimere valget. 
							Den hér prøvekørte udgave er optimal, når det gælder 
							lange ture og også gerne ved høj fart på det tyske 
							autobahnnet. 
							  
							Det sidste er måske lidt overraskende, og hvad er 
							høj fart i det hele taget? Tja, vi har kørt KIA 
							Optima i SW udgaven med de 200 km/t, den kan, og hér 
							kørte den snorlige, og mon ikke 200 km/t rækker for 
							de fleste? 
							  
							Stationcar for alle 
							Den aktuelle udgave af KIA Optima er altså en SW, en 
							stationwagon eller ”stationcar” på almindelig 
							”dansk”. Det er den kategori af biler, som vi 
							danskere køber allerflest af, så længe vi ikke har 
							kastet os ud i SUV’er og lignende højbenede 
							alternativer. Det gør vi naturligvis, fordi moderne 
							stationcars er både alsidige og rummelige. Men oven 
							i det kører de også temmelig godt. 
							  
							I KIA’s tilfælde er Optima udstyret med multilink 
							baghjulsophæng, som især kommer til sin ret ved høj 
							motorvejsfart og godt læs. Multilink indebærer, at 
							baghjulene blander sig mindst muligt i styringen, 
							fordi hjulenes bevægelser er mere eller mindre 
							parallelle. Med stort læs i bagagerummet, er 
							affjedringen sat mere på prøve end når bilen er tom, 
							og afvigelserne fra den ideelle retning er større. 
							Men det klarer Optima SW glimrende. Selv ikke 
							sidevind og pyloner på Storebæltsbroen kan få den 
							væk fra den retning, man styrer den. Og vi prøvede 
							med stort læs. 
							  
							Udmærket dieselmotor 
							Foruden pladsen i stationcar’en er motoren også en 
							afgørende faktor på langturen. Her har man ikke 
							meget glæde af f.eks. en opladningshybrid, og det er 
							vigtigt, at kunne tanke op, når man har brug for 
							det. Hér er dieselmotorer fortsat ideelle. KIA har 
							én på programmet, en 1,7 liters CRDi diesel, der 
							præsterer 141 hestekræfter. 
 
							
							 
 
							Men ligeså vigtig er drejningsmomentet, der topper 
							ved 340 Nm og fastholdes på det niveau fra 1750 til 
							2500 omdr./min. Det giver en glimrende acceleration: 
							0-100 km/t på 10,2 sekunder, havde det ikke været 
							fordi den prøvekørte bil også var udrustet med KIA’s 
							glimrende 7-trins dobbeltkoblingsgear (DCT). Det er 
							på den ene side en stor behagelighed, men sluger på 
							den anden side også lidt energi, så det f.eks. tager 
							0,9 sekund længere tid at nå de 100 km/t. Omvendt 
							behøver man ikke røre ind finger, når der skal 
							skiftes gear. 
							  
							Mange plusser og få minusser 
							DCT øger dog også brændstofforbruget en smule – 
							normtallet er 21,7 km/l i stedet for 22,7 (vi kørte 
							omkring 16 km/l men var også og ofte markant 
							hurtigere end normen foreskriver med hastigheder på 
							op til 200 km/t), og så er anhængervægten reduceret 
							fra 1800 kg til 1500 kg.   
							Vi vil sige det på den måde: Gearet fejler 
							ingenting, det er en stor behagelighed at benytte, 
							det er utrolig hurtigt, når der skal skiftes ned i 
							gear (den sværeste øvelse for et 
							dobbeltkoblingsgear). Og minusserne er dem, vi lige 
							har nævnt. Ikke flere. DCT gearet forøger nemlig 
							også kun bilens vægt med 15 kg, så der er i praksis 
							ingen ændring i vejbeliggenheden og balancen i 
							bilen, som er glimrende.   
							Større hjul  
							Den prøvekørte bil var GT-Line versionen. Vi 
							prøvekørte for et års tid siden en principielt 
							identisk Optima SW, men med lavere udstyr og der er 
							en verden til forskel (og i mellemtiden er afgiften 
							jo også faldet). GT-Line inkluderer bl.a.18” 
							alufælge med lavprofildæk.   
							De giver naturligt nok en stramme affjedring end 17” 
							fælge, som indgår i lavere udstyrsudgaver – selvom 
							det alene ligger i dæksiderne – men de bidrager også 
							til stabiliteten ved høj fart. Normalt ville 18” 
							fælgene ikke være vores foretrukne valg, men det 
							fungerer nu ret godt, især når man kører på plane 
							motorveje. 
 
							
							 
 
							Omfattende udstyr 
							GT-Line udstyret omfatter bl.a. også 8” skærm med 
							navigation, Apple CarPlay og Android Auto, bakkamera 
							og p-sensorer for og bag. Elektrisk p-bremse følger 
							med ligesom el-ruder for og bag, fartpilot, 2-zone 
							klimaanlæg, nøglefri adgang og start, Xenon 
							forlygter med dynamisk kurvelys, sædevarme, ratvarme 
							og oven i det, det særlige GT-Line front- og 
							bagparti, med rear-diffuser, udstødning etc. Et 
							herligt Harman Kardon lydanlæg er med i prisen og 
							også automatisk nødbremse – og ikke mindst større 
							bremseskiver, der ikke så let bliver for varme. 
 
							
							 
 
							Den billigste Optima SW koster 310.000 kroner. Den 
							har samme motor, manuelt gear og et i sagens natur 
							lavere udstyrsniveau. GT-Line uden DCT koster 
							380.000 kroner og oven i det kommer 25.000 kroner 
							for DCT plus evt. 7000 kroner for anden 
							karrosserifarve end hvid. GT-Line udstyret er ret 
							omfattende og foruden ovennævnte inkluderer det også 
							elektrisk bagklap. 
							  
							Fin pladsdisponering 
							Optima SW er 4,86 meter lang og meget af pladsen er 
							benyttet til bagsædepassagererne. Ude bagtil 
							disponerer man over 552 liter bagageplads, som kan 
							øges til knap 1,7 kubikmeter. Fordelen er hér, 
							sammenlignet med hybridudgaven, at man selv 
							disponerer over pladsen og ikke har et pladskrævende 
							batteri. Også på den måde er SW i dieseludgaven at 
							foretrække til de længere ture. 
 
							
							 
 
							Nævnes skal desuden et udmærket og aftageligt 
							skinnesystem til at fastgøre bagage i bagagerummet – 
							også en del af GT-Line udstyret – læderkabine og 
							solgardiner i bageste sidedøre. Desuden kan bilen 
							selv parkere, noget der ikke er ligegyldigt for dem, 
							for hvem parallel parkering stadig er en vanskelig 
							kunst, som bestemt ikke gøres lettere af et 
							beskedent udsyn gennem bagruden i præcis den 
							situation. 
							  
							Og oven i det har man som altid i en KIA 7 års 
							garanti (eller 150.000 kilometer, afhængig af hvad 
							der indtræder først). 
 
							
							 |