Ford Fiesta har vedholdende printet sig fast i
bilkøbernes bevidsthed som en kompakt, prisattraktiv
og ikke mindst velkørende kompaktbil. De allerfleste
mennesker har en idé om Ford Fiesta, også selvom
biler er uden for interessesfæren. Med Fiesta Active
både underbygges og udbygges oplevelsen af den
populære bil, for den er endnu bedre end den
”almindelige” Fiesta.
Hemmeligheden kan måles i cm: 1,8 cm forøget
frihøjde, 1 cm forøget sporvidde, det er såmænd det
hele. Men visuelt har Fiesta Active også fået en
overhaling. Den er sporty stilet, med en snert af
off-road, men hér skal man ikke lade sig snyde…
Fiesta Active er ingen offroader, end ikke en SUV,
snare en slags crossover. Men egentlig er den slet
og ret en Fiesta Active, og det er nu ikke det
værste i denne verden.

Endnu bedre kørefærdigheder
En bils udseende er ikke uden betydning. Se på
billederne og skab en egen mening. Videoen viser
imidlertid nogle af Fiesta Actives egenskaber. For
det er forbavsende hvor meget mere, Ford har fået ud
af bilens køreegenskaber, blot ved at foretage de
små tekniske ændringer.
Den forøgede frihøjde har man udnyttet til fulde. De
naturligt længere fjedre gør det muligt, at skabe
mere komfortable køreegenskaber, som kunne reducere
den fornemmelse af kørebanen, som ellers kendetegner
en Fiesta. Det har man så kompenseret for ved at
gøre bilen en smule strammere ved kørsel på plan
asfalt. Man kan sige det på den måde, at den køre i
det store hele som en almindelig lavere Fiesta med
samme kørselskomfort – altså ikke som den noget
strammere Fiesta ST-Line.
Mere alsidig
Vi gætter på, at 17” fælge med 45 procent
lavprofildæk har en vis indflydelse derpå.
Resultatet er i hvert fald godt, men egentlig
unødvendigt, hvis ikke det var fordi man virkelig
har udnyttet de tekniske muligheder, når asfalten
ikke er så plan.

På ujævn vej bruges de længere fjedre nemlig til at
absorbere ujævnhederne. Det gør de fremragende og i
især ved forholdsvis hurtig kørsel oplever man den
gode affjedringskomfort. Det er herligt i et land
som Danmark, hvor de mindre provinsveje men også
mange byveje ikke altid er i den allerbedste stand.
Rebound stopper
Når så ujævnhederne bliver meget store og hullerne i
vejen urimeligt udfordrende, kunne en komfortabel
affjedring normalt medføre, at affjedringen går i
bund og beskadiges. Men en såkaldt Rebound-stopper,
som er et hydraulisk system inkluderet i
forhjulsophænget, løser opgaven fortræffeligt. Det
er tydeligt illustreret i videoen og vi kan kun sige
”Bravo”, der er godt løst.
Oven i det kan man vælge mellem tre
køreindstillinger, som vha. af ESC og antispin
systemet hjælper til, at overføre kræfterne til
underlaget: Normal, Eco og Slippery. De påvirker dog
alene drivlinen, men er ikke uden betydning, gætter
vi på, især når vejene er dækket af sne og is.
Prissat som en Vignale
Det prisattraktive kan man jo så forholde sig til,
som man vil. 200.880 kroner er listeprisen for
Fiesta Active II (”II” er udstyrsniveauet, det
højeste i Active versionen). Det er samme pris Ford
tager for Fiesta Vignale, hvor man får mere luksus i
traditionel forstand.
I Active ligger det luksuøse i de flere
anvendelsesmuligheder, den er ganske enkelt lidt
mere alsidig, for naturligvis gør den forøgede
frihøjde det muligt, at køre steder, hvor en vanlig
Fiesta ikke kommer frem, men så stor forskel gør 1,8
cm altså ikke.
Bruger mere benzin
Fiesta Active I er udrustet med en 100-hestes
3-cylindret 1-liters EcoBoost turbobenzinmotor. Den
prøvekørte Active II havde samme motor med 125
hestekræfter i maskinrummet. For 3100 kroner oven i
får man yderligere 15 hestekræfter oveni. Det går
lidt ud over det officielle benzinforbrugstal, men
gør næppe det helt store i praksis.

Fiesta Active kører også noget kortere på literen
end den tilsvarende lidt lavere Fiesta. Det har dog
nok større betydning, hvordan man kører bilen. Det
bliver spændende at se, hvordan den nye WLTP normer
for måling af bilers brændstofforbrug falder ud for
de forskellige Fiesta varianter.
Hvad de øvrige funktionelle egenskaber angår, er
bilerne ens, uanset version. Fiesta Active er dog
eksempelvis udstyret med sportssæder og B&O Play.
Desuden var den prøvekørte bil udrustet med
panorama-soltag, mørktonede ruder, nøglefri
betjening, klimaanlæg, adaptiv fartpilot og Fuld LED
forlygter. Priserne for ekstraudstyret er yderst
moderate, fx koster Fuld LED kun 5120 kroner og
panorama-soltaget kun 10.700 kroner.
 |