| 
							Vi har ved et par tidligere lejligheder stiftet 
							bekendtskab med PSA gruppens unikke Grip Control, 
							men aldrig for alvor på dansk grund og i et terræn, 
							der ikke var skabt til opgaven. Det har vi nu, på 
							Lerchenborgs jorde ved Kalundborg. En god oplevelse, 
							for med Grip Control har man greb om terrænkørsel, 
							helt uden anden form for hjælpemidler end en forøget 
							frihøjde. 
							  
							Testbilen var den helt nye Citroën C3 Aircross, en 
							kompakt crossover, der i basisversionen egentlig er 
							skabt som en regulær by-crossover. Den har en 
							frihøjde på 17,5 cm, altså 3-4 cm mere end 
							konventionelle personbiler, og en forholdsvis 
							tilgivende affjedring, men det er også det hele. 
							Resten klarer elektronikken. 
							  
							Lav pris 
							For blot 6000 kroner oven i basisprisen kan man på 
							alle C3 Aircross modelvarianter, bortset fra den 
							allerbilligste med den lille 82-hestes motor, 
							tilkøbe Grip Control. Systemet er også tilgængeligt 
							til en række af de øvrige modeller i PSA gruppen, 
							Peugeots crossovere og naturligvis også Opel 
							Crossland X, som C3 Aircross er varieret over. 
							  
							Med Grip Control har PSA gjort det muligt, at sikre 
							god fremkommelighed i lettere offroad terræn og de 
							har gjort det helt i overensstemmelse med det, det 
							handler om derude i naturen: Det er OK at færdes i 
							naturen, men det skal ske med omtanke og omsorg. 
							  
							Offroad egenskaberne 
							Der er en række egenskaber, en bil skal besidde, for 
							at kunne gøre sig i terrænet. Tilstrækkelig frihøjde 
							er én ting, og dér kan C3 Aircross ikke hamle op med 
							dissiderede off-roadere, der typisk har en frihøjde 
							på langt over 20 cm, men den kan udmærket 
							sammenlignes med typiske SUV’er. Det central er, at 
							uden tilstrækkelig frihøjde, bliver man hængende i 
							terrænet, uden at hjulene har greb i underlaget, og 
							så hjælper firehjulstræk og de rette dæk ingenting. 
							  
							Dermed også sagt, at de rette dæk også er en vigtig 
							parameter ved terrænkørsel. Og standard 
							dækmonteringen på C3 Aircross er ikke udpræget 
							rigtig til offroad kørsel – den skal trods alt også 
							kunne klare almindelige flad asfalt. 
							  
							Grip Control rækker som regel 
							Og naturligvis er firehjulstræk en god ting. Men 4X4 
							er tungt, det øger brændstofforbruget og forurener 
							derfor også mere. Og det var jo ikke det, man 
							skulle, derude i naturen. Der er mange situationer, 
							hvor fremkommeligheden retfærdiggør og kræver 
							firehjulstræk, men Grip Control rækker langt henad 
							vejen. 
							  
							Grip Control vejer ingenting, for det er et 
							computerprogram. Derved bruger biler med Grip 
							Control ikke mere brændstof, for de skal ikke slæbe 
							rundt på et ofte også ret kompliceret 4X4 system, og 
							de er derfor miljørigtige både on- og offroad. 
							  
							Styr på kræfterne 
							Systemet regulerer i al sin enkel motorens funktion. 
							Det griber ind i motorstyringen og optimerer den i 
							forhold til de krav, bilens underlag stiller til det 
							rette vejgreb. Det regulerer effekt og moment, 
							tilpasser omdrejningstallene og fordeler kræfterne i 
							rette mængder til de to trækkende forhjul. Det 
							bruger bremserne til at fordele kræfterne, ligesom i 
							et torque vectoring system (som nogle kalder et 
							elektronisk spærredifferentiale). Og det har 
							forskellige finesser indbygget. 
							  
							Grundliggende kan man som fører styre drivlinen ved 
							at vælge en række kørermodes (demonstreret i onboard 
							videoen fra Lerchenborg her på siden): Normal, sne 
							og is, mudder og sand. Desuden kan ESC systemet også 
							slås fra, og man kan vælge nedkørselskontrol, Hill 
							Descent Control. 
							  
							Mudderkastning 
							Men det handler ikke alene om at formidle kræfterne 
							i rette mængder. I mudder indstillingen tillader 
							systemet nemlig en vis portion hjulspin, så opkørt 
							mudder centrifugeres ud af slidbanerne og vejgrebet 
							derved bliver bedre. 
 
							
							 
 
							Men hvad er det, som systemet kan, som man ikke kan 
							gøre manuelt, hvis man er tilstrækkelig god på 
							speederen? 
							  
							Mennesket overlegent 
							Indrømmet, meget kan gøres manuelt, og der er også 
							situationer, hvor bilens differentiale med det 
							elektroniske stabilitets controlsystem (ESC) og 
							antihjulspin slået fra er den optimale løsning. 
							  
							Men én ting kan man ikke manuelt: Man kan ikke 
							betjene bremsetrykket individuelt på hjulene, dvs. 
							man kan ikke dirigere kræfterne derhen, hvor der er 
							brug for dem. Og da systemet oven i købet regulerer 
							kræfterne individuelt for hvert hjul, er systemet 
							ganske enkelt den menneskelige formåen overlegen. 
							  
							Og det koster kun 6000 kroner. 
							  
							Systemet gav op – men kun en enkelt gang 
							Vi prøvede Grip Control på den ujævne og opkørte 
							græsmark (videoen), vi kørte ned ad stejle 
							skråninger, gennem dybe hjulspor og i masser af 
							mudder. Kun én gang gav C3 Aircross’en op: Da den 
							gled ned fra kanten af et hjulspor (man kunne pga. 
							træer ikke komme tilstrækkelig langt væk fra sporet) 
							og ved for lav fart havnede præcis, hvor vi gætter 
							på at også et firehjulstræk ville give op. Bilen 
							hang på toppen af hjulsporet (billedet til højre) og 
							dækkene kunne ikke få fat i underlaget og da skulle 
							der hjælp til udefra.   
							Men ellers er systemet mere end godkendt. De HAR 
							godt greb om tingene hos PSA. 
 
							
							 |