| 
							 
							
							Hos Toyota i Danmark har man det ekstra godt for 
							tiden. Efter gennem en årrække ikke at have følt, at 
							man i Danmark fik den fornødne kredit for de meget 
							fine benzinforbrugstal, resultatet af fabrikkens 
							satsning på hybrid teknologi førte med sig, har den 
							seneste afgiftsomlægning givet bonus. Nu er 
							forskellen i pris på den Yaris Hybrid, vi denne gang 
							har sat under luppen, og udgaven med 1,5 liters 
							benzinmotor, som vi prøvekørte for nylig, reduceret 
							til blot 12.000 kroner. Vel at mærke to biler med 
							samme udstyr.
							Læs 
							vores prøvekørsel af 
							
							Toyota 1,5 VVT-iE T2 Premium hér >>>. 
							
							
							  
							
							
							I henhold til den genberegnede afgiftslettede 
							prisliste koster den nye Yaris Hybrid med H2 Premium 
							udstyr 185.749 kroner. Udover den klækkelige 
							besparelse på brændstofkontoen, som hurtigt kan 
							tjenes ind, blot man har et rimeligt kørselsbehov, 
							nyder man også godt af en meget komfortabel 
							personbil med et velfungerende trinløst automatgear 
							af CVT typen. Samtidig med, at man kan glæde sig 
							over at bidrage til at holde forureningen nede. 
							 
							
							
							  
							 
							
							
							
							Ingen vej uden om - næsten 
							
							
							Man kan sige det på den måde: Nu er der ingen vej 
							udenom: vil man køre Yaris, er hybridudgaven den 
							rigtige. Forudsat, for der er stadig nogle 
							forudsætninger, at man ikke har brug for eller vil 
							køre med anhænger. Det kræver også, at man har det 
							godt med det såkaldte milliongear, og så kræver det 
							måske frem for alt, at man kan lide den mere 
							komfortable kørsel, som opnås på bekostning af 
							køredynamikken i bilen med konventionel drivline. 
							
							
							  
							
							
							Allerede ved de første internationale prøvekørsler 
							af den nye Toyota Yaris var vi dog imponerede over 
							kørselskomforten (læs 
							om de første internationale prøvekørsler af den nye 
							Toyota Yaris hér >>>). Det gjaldt ikke alene den 
							meget tilgivende affjedring, men også samspillet 
							netop med hybrid drivlinen. Det indtryk blev 
							bekræftet på hjemlig ujævn asfalt. Især under 
							acceleration, hvor bevægelser i hjulophængene kan 
							give uens overførsel af motorkræfterne til 
							kørebanen, gør transmissionen sit til, at sikre 
							stabiliteten. 
							
							
							  
							
							
							
							Komplementering 
							
							
							Siden komplementerer den meget blide igangsætning, 
							hvor elmotoren næsten altid vil stå for opgaven, den 
							næsten umærkelige kørsel. Det til trods for, at 
							accelerationstallene er udmærkede. System effekten 
							på 100 hk sikrer, at de 100 km/t kan nås på 11,8 
							sekunder. 
							
							
							  
							
							
							Den eminente kørekomfort hjælpes yderligere af 15” 
							hjulene, som er standard på Premium versionen modsat 
							de 16” fælge, som hører til niveauet over (Flavour 
							hedder det). 15” efterlader lidt af 
							affjedringsopgaven til dæksiderne og det er godt, 
							hvad passagen af små ujævnheder angår. 
							 
							
							
							  
							 
							
							
							
							Premium udstyr 
							
							
							H2 Premium udstyret omfatter automatisk nødbremse, 2 
							zone klimaanlæg med køl i handskerummet, bakkamera, 
							elruder for og bag, el-sidespejle, fartpilot, 
							regnsensorer, sædevarme, automatisk fjernlys, skilte 
							genkendelse, 7” berøringsskærm, 7 airbags og meget 
							andet. 
							 
							
							  
							
							Onboard computerens måling. 
							 
							
							
							Sidst men ikke mindst: de normbaserede forbrugstal 
							er 30,3 km/l, i praksis ramte vi 27-28 km/l – og som 
							et kuriosum skal det også nævnes, at det i år er 20 
							år siden, Toyota påbegyndte arbejdet med hybridbiler. 
							Det bar væsentlig mere frugt end mange havde regnet 
							med, også selvom der skulle så mange år til, før det 
							for alvor blev anerkendt.  
							
							
							  
							  
							
							
							  
							  
							
							
							   |