- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Toyota RAV4 2,5 VVT-i Hybrid 4X4 H4

Ud i naturen med god samvittighed


Af Søren Clauding – 4. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et stort skisma for ejere af større biler med terrængående egenskaber er (eller burde i hvert fald være), at deres store terrænbil forurener den natur, den er i stand til at køre i. Bruger man bilens egenskaber, betaler naturen prisen. Velvidende, at problemet måske er marginalt i forhold til langt mere kritisable menneskeskabte og globale miljøbelastende handlinger, er det dog et plus, at man i en firehjulstrukken Toyota RAV4 Hybrid kan køre semi-offroad med temmelig god samvittighed.

 

Hybrid teknologien i RAV4 indebærer nemlig, at benzinøkonomien lander på omkring 20 km/l, CO2 udledningen er 118 g/km, altså stort set det samme som en typisk minibil i det såkaldte A eller B-segment præsterer. Til trods for det disponerer man i Toyota’en over ikke færre end 197 hestekræfter (systemeffekten) og firehjulstrækket i sig selv øger ikke direkte forureningen, for det er baseret på elektromotorer på de bageste trækkende hjul.



Det er lidt en sandhed med modifikationer, for et eller andet sted skal energien komme fra, og den skabes i en RAV4 Hybrid ved at opsamle bevægelsesenergi, enten fra benzinmotorens rotationer eller når bilen sætter farten ned.

 

Strøm når det er ”billigst”

Systemet er oven i købet så genialt indrettet, at det får tilført energi fra benzinmotoren (og omformer den til elektricitet), når det så vidt muligt kan ske uden at benzinmotoren forbrænder benzin. Eksempelvis når man kører nedad bakke med uændret hastighed og benzinmotoren er koblet til bilens hjul og blot roterer med uden at trække bilen. Og i alle de situationer, hvor den ”kan se sit snit til det”, uden at det koster nævneværdigt benzin. Eksempelvis når bilen med konstant fart ikke til fulde anvender drejningsmomentet til fremdriften. Teknisk set er systemet ret genialt.

 

Det er også genialt at kørekomforten følger det rolige hybridsystem. RAV4 Hybrid sættes i bevægelse ved hjælp af elektromotoren, helt blidt og stilfærdigt, og man mærker ikke en nævneværdig ændring, når benzinmotoren går i gang og blander sig i fremdriften.



Også god i kulden

Da vi første gang prøvede RAV4 Hybrid i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på grusveje og asfaltveje udenfor Alicante i Spanien, var det tørt og høj sol. Med andre ord ideelle forhold, hvis bilens begrænsninger ikke skal være synlige.

 

Da vi i det danske vintervejr gik lidt mere under huden på RAV4 Hybrid var det mest vejen, det kneb med at få øje på (i hvert fald en del af testperioden). Fugtigt, koldt, smattet – et vejr, der stiller krav til en hvilken som helst bil (ikke mindst til offroadere på afveje), men måske især til en bil, hvor batterikapaciteten har en afgørende indflydelse på fremdriften.

 

Vedholdende og energisk

Dækmonteringen er altid en afgørende faktor i offroad kørsel, men faktisk fungerede vinterdækkene udmærket (vi havde dog foretrukket 17” fælge i stedet for de 18” fælge, der er en del af H4 top udstyret). Frihøjden på 17,7 cm er på en RAV4, som den er på de fleste SUV’er, vadedybden på imponerende (for en SUV) 50 cm valgte vi, ikke at afprøve (da dækkenes vejgreb i vand måske ikke havde bragt os tørskoede ”i land”), men det var overraskende og overbevisende, hvor meget der skulle til, før drivlinen var så belastet, at den begyndte at true med at give op.



Det sidste ville jo bl.a. kunne være sket, hvis batteriets kapacitet var blevet forringet så meget i kulden, at det hurtigt ville være blevet tømt for strøm af de to tilsammen over 200 hestekræfter stærke elmotorer – og det siden skulle afvente genopladning fra benzinmotorens 155 heste før det på ny kunne tilbyde benzinmotoren elektrisk assistance. Det kunne dog på længerevarende offroad ture være den største hurdle, simpelthen fordi baghjulstrækket alene er baseret på den bageste elektromotor og dens 68 hestekræfter. Men RAV4 er ikke en offroader, selvom den ikke så let giver op. Den er en SUV.


CVT-gear, dvs. et trinløst automatgear, er en del af basisbestykningen af en Toyota hybrid. Også RAV4.


Alenlang udstyrsliste

Ved almindelig on-road kørsel (se onboard videoen her på siden) teede RAV4 sig bestemt ikke ringere på de fugtige danske vinterveje end på de knastørre solbeskinnede spanske dito. Største savn var manglen på ratvarme, men det skulle efter sigende være en option på andre markeder, så mon ikke også det vil kunne tilkøbes i Danmark.



…egentlig kun sagt, fordi den alenlange udstyrsliste i bilen, der trods alt også prismæssigt er krøbet op på over 600.000 kroner (den billigste Hybrid version koster 475.000 kroner og den billigste RAV4 370.000), er temmelig komplet. Fakta-boksen her på siden giver en lille ide om hvad man kan forvente sig i H4-udstyrsversionen.


360 grader kameraet gør det muligt at se, hvad der er tæt på bilen hele vejen rundt. Det fungerer også, når man kører langsomt fremad - ved hjælp af kameraet i frontgrillen (billedet).

 

Fuld LED er standard på RAV4 Hybrid

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

RAV4 Hybrid - Endnu en milepæl er sat >>>

 

Toyota RAV4 Hybrid - Økonomi, miljø, funktion og kørekomfort på højt niveau >>>


Hybrid-versionen af Toyota RAV4 med næsten 200 system-heste har vi bl.a. testet i diset, koldt vejr på grus og plan asfalt. Se onboard videoen. Den kan også ses i Fuld HD.


Klik på billedet og kør med på en semi-offroad tur i den nye Toyota RAV4 Hybrid AWD ifm. de første internationale prøvekørsler i Spanien. Også den kan ses i Fuld HD.



Model:

Toyota RAV4 2,5 VVT-i Hybrid 4X4 H4

Listepris:

Kr. 605.880

Motor og transmission:

4 cyl. 2,5 ltr. benzinmotor. 155 hk, 206 Nm/4400-4800 omdr./min. El-motor for: 143 hk. El-motor bag: 68 hk. e-CVT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,3 sek./ 180 km/t/ 19,6 km/l /118 g/km

Længde:

4m61 m

Bagagerum:

520-1054-1633 liter VDA

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Hillholder. Hill Descent Control. 7 airbags. 18” alufælge. Fuld LED. Tågeforlygter. Elektrisk bagklap. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og betjening. Multijusterbart læderrat. El-førersæde. Lædersæder. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Toyota Touch multimedia system. 2 X Isofix. 360 grader panorama kamera. Blind Sport Monitor. Rear Cross Traffic Alert. Vognbaneassistent. Automatisk nødbremse. 7” skærm. Skiltegenkendelse. MirrorLink. 3 års garanti.


Link til importøren


Fordi baghjulstrækket varetages af en elmotor, monteret under bagagerummet, slipper man for kardan-tunnellen midt i kabinen.

 

I bagagerummet betaler man lidt for pladsen til elmotoren. Bagagerumskapaciteten er 113 liter mindre end i udgaverne uden baghjulstræk.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt