- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota C-HR 1,8 Hybrid C-HIC

Et spørgsmål om optimal indstilling


Af Søren Clauding - august 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er sjældent, en så enkel overskrift kan have så mange betydninger. Men det er ikke desto mindre tilfældet hér, hvor vi har fokus på den nye Toyota C-HR. Dens design er fænomenalt, den udtrykker i den grad livsholdning, den kræver stillingtagen til drivline, til miljø, og sjovt nok også til bilens grundliggende køreegenskaber, som også handler om indstillinger.

 

Vi har, udover i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (læs om de første internationale tests hér >>>), også kørt C-HR på danske landeveje i udgaven med 1,2 liters 4-cylindret turbo benzinmotor (læs vores prøvekørsel af Toyota C-HR 1,2T hér >>>). Nu gjaldt det hybrid udgaven, som i vores optik er den mest interessante. Og vi kan hurtigt fastslå, at det er den fortsat. Men også det er et spørgsmål om indstilling.

 

Anderledes drivline

Grundliggende er de to biler ens, så vi vil hér nøjes med at overlade til billederne at vise, hvordan hybridversionen ser ud, ellers bliver der tale om gentagelser. Men helt grundliggende er hybrid drivlinen naturligvis forskellig fra den konventionelle drivline i 1,2T versionen.

 

Det er ikke fordi hybrid drivlinen i sig selv er væsens forskellig fra det, Toyota ellers præsterer og i øvrigt identisk med den, man finder i en Toyota Prius. Den består af en 98 hestes 1,8 liters benzinmotor uden turbolader, koblet sammen med en 72 hestes elmotor, som ender op med en systemeffekt begrænset til 122 hk. Grunden til, at man ikke blot lægger de to motorers effekt sammen, og derved ville opnå 170 hk, er den enkle, at styringen af drivlinen er optimeret med henblik på bedst mulig brændstoføkonomi, sat i forhold til rimelige fartpræstationer.



Fartpræstationerne

Det handler ikke alene om indstilling af drivlinen, men også om indstilling til hvad der er nødvendig i en moderne verden: C-HR Hybrid kan nå 100 km/t på 11 sekunder, accelerationen sker i skøn forening mellem de to motorer via den trinløse CVT gearkasse. Elmotorens bidrag til accelerationen beror på de aktuelle kørselsforhold – kører man op eller ned ad bakke, hvor meget læs har man på (C-HR Hybrid må i øvrigt trække 720 kg), hvor meget træder man på speederen og ikke mindst, hvor meget strøm har man tilbage på batteriet.

 

I gennemsnit kan man køre 25,6 km/l, ved bykørsel ikke mindre end 28,6 km/l (fordi bilen i gennemsnit kan køre mere på elektricitet ved bykørsel og batteriet da bliver genopladet, når bilen taber fart). Hvad man opnår i praksis, var det for os næsten umuligt at fastslå, men som bruger af bilen skal man nok regne med lidt over 20 km/l ved varieret kørsel. Det er en helt normal forskel mellem norm-tallene og tallene fra ”det virkelige liv”.

 

Store forskelle

1,2 liters turbo versionen kører 16,7 km/l. Man bidrager med andre ord væsentligt til at reducere forureningen ved at køre hybrid. De officielle CO2 tal er 87 respektive 136 g/km. Hybridbilens begrænsning er en topfart på 170 km/t, men i det hastighedsbegrænsede Danmark er det uden betydning.

 

Selve kørslen er vidt forskellig, til trods for, at vægten er stort set den samme for hybrid kontra udgaven med konventionel drivline. Frihøjden varierer 1,5 cm (hybridbilen har en frihøjde på 14,5 cm) hvilket svarer meget godt til det, man normalt sænker en bil med, hvis man bygger en sportslig version. Det pudsige er blot, at C-HR Hybrid er langt mere affjedringskomfortabel end 1,2T med dens 16 cm frihøjde.

 

Andre indstillinger

Det skyldes, at Toyota har indstillet støddæmpningen såvel som affjedringen i det hele taget markant anderledes (on board videoen her på siden giver en god idé óm, hvordan C-HR Hybrid føles). Den er i hybridudgaven med andre ord langt mindre sportslig end 1,2T. Ved at sænke bilen, har man i øvrigt opnået et mere optimalt airflow omkring bilen. Fartvinden føres ikke i nær samme grad under bilen, det giver mindre luftmodstand og sænker også støjniveauet. Derved underbygges den komfortable køreoplevelse. Men bilen er ikke så sjov gennem kurverne.

 

Prismæssigt er det måske ligeså meget et spørgsmål om ens personlige finanser, hvilken indstilling, man er nødt til at have. Den billigste C-HR er 1,2T udgaven med basis udstyret C-ITY til 260.000 kroner. Den billigste Hybrid er C-ENTER udstyrsversionen, som til en pris på 322.000 kroner er 32.000 kroner dyrere end den tilsvarende 1,2T. Men i hybridbilen får man både automatgear og en lavere ejerafgift med i købet. Sidstnævnte er 310 kroner kontra 890 for 1,2T. Så kan man selv beregne, hvornår merprisen er tjent ind.

 

I øvrigt var den prøvekørte hybridbil iklædt det såkaldte C-HIC udstyr (som er 11.000 kroner dyrere end den anden topudstyrslinje, C-ULT). Men det er principielt to forskellige udstyrsretninger, hvor de vigtigste forskelle er, at C-HIC ikke er tofarvet, men har nøglefri betjening.

 

Helt overordnet handler det om:

C-HR Hybrid vælger man, hvis man er miljøbevidst, sætter pris på komfortable køreegenskaber og kan klare sig med mindre anhængervægt. C-HR vælger man, hvis man gerne vil have en bil med et fabelagtigt og ret fancy udseende. Toyota vælger man, hvis man vil have en bil i topkvalitet, dokumenteret i årtier.


 

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Hybrid-udgaven af den fancy Toyota C-HR kører meget anderledes end versionen med konventionel 1,2 liters turbo benzinmotor. Det er der mage årsager til. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Toyota C-HR 1,8 Hybrid C-HIC

Listepris:

Kr. 365.370

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 ltr. benzinmotor. 98 hk, 142 Nm/3600 omdr./min. Elmotor, 72 hk. System effekt: 122 hk. System drejningsmoment: 142 Nm. E-CVT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,0 sek./ 170 km/t/ 25,6 km/l /87 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

377 liter VDA

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Hillholder. 7 airbags. 18” alufælge.  Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås med nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. El-førersæde. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Toyota Touch multimedia system. 2 X Isofix. Vognbaneassistent. Automatisk nødbremse. Bakkamera. 8” berøringsskærm. Skiltegenkendelse. MirrorLink. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt