- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Renault Zoe Z.E.40 R90 Intense


Fin bil – men politikerne har slukket lyset


Af Søren Clauding – februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede da Renault Zoe i 2013 indtog bilmarkedet var der dømt succes. Nu er den blevet endnu bedre, med langt større kapacitet. Kun i Danmark er den fine kompakte Zoe ingen reel option, uanset hvor meget Renault og el-leverandørerne anstrenger sig. Det er ikke deres skyld – årsagen er de danske politikere, der øjensynlig ikke har set lyset, i hvert fald ikke det elektriske.

 

Det står i skærende kontrast til alle de fine ord, man dengang i 2009, da Danmark var værtsnation for den internationale klimakonference, COP15, strøede om sig. Og det står helt og aldeles i kontrast til de behov, menneskene her på jordkloden har for bestandigt mere vidtrækkende klimatiltag.

 

Hvad gik der lige galt, Danmark?

Det står også i kontrast til det omdømme, Danmark har – eller havde, for det er godt nok anderledes, når man fornemmer stemningen rundt om i de kredse, hvor i hvert fald bilfolket færdes. For få år siden blev Danmark anset for at være helt på forkant hvad angik miljørigtig tankegang, bæredygtige initiativer, satsning på vedvarende energi osv. I dag klør man sig i nakken og spørger: Hvad gik der lige galt???

 

Det er egentlig meget enkelt at svare på. Danske politikere har aldrig været de bedste økonomer, derfor er beskatning den enkleste løsning, hvis man vil ændre på forholdene i Kongeriget. Pengepungen er en herlig ting at trykke på, hvis man vil have effekt (så længe befolkningen finder sig i det), men har VERDENS befolkning så glæde af det? Hmm, det kan jo egentlig være lige meget, for Danmark er så lille og det vi gør, ændrer ikke stort på noget som helst. Men vi ville da gerne vise flaget, ville vi ikke, vise vejen???

 

El-bil salget er gået helt i stå

Udover denne lille politiske indledning og de pudsige oplevelser, vi havde i forbindelse med prøvekørslen af den seneste Renault Zoe og de tanker, som da blev sat i sving (se videoen her på siden), så er det et faktum, at salget af elbiler til private kunder er gået helt i stå.

 

Det er ikke mærkeligt. Den billigste Renault Clio (med konventionel teknologi baseret på afbrænding af fossile brændstoffer), som størrelsesmæssigt ikke er meget forskellig fra Zoe, koster 120.000 kroner. Den billigste Zoe koster 300.000 kroner, og den prøvekørte version med Intense udstyr koster 325.000 kroner. Zoe-prisen inkluderer så også som i alle elbiler automatgear – dvs. den har sådan set kun et fremadgående gear.

 

Ladeboks inkluderet og fast pris på el

Prisen inkluderer også opsætningen af eget ”tankanlæg” på ejerens adresse (man kan vælge at opsætte opladningsboksen, som det naturligvis handler om, på f.eks. sommerhusets adresse – praktisk, for der står godt nok ikke mange offentlige ladestandere ude i ferielandet). Og alle de, der hverken har villa eller sommerhus, de kan så købe en Clio i stedet, for de har reelt ikke meget at bruge en Zoe til.

 

Prisen inkluderer også bilens batteri (tidligere skulle det lejes) og så har Renault indgået aftale med el-firmaet Clever om, at man kan købe elektricitet fra Clevers ladestandere landet over til en fast pris på 600 kroner om måneden. Det er en acceptabel pris, hvis man har et stort kørselsbehov, og det betyder, at så længe der altid er ledige ladestandere i nærheden, er elbiler også en option for mennesker, der bor i etageejendomme.


Opladningen foregår let og ubesværet via stikket under Renault logoet på fronten.


Langture med måde

Ledige ladestandere er der nok et stykke tid endnu, for salget er som nævnt gået helt i stå, men så skal man huske at lade op i byerne og ikke køre svinkeærinder undervejs på langturen, for ude i landskabet er der ikke mange muligheder for at få tanket op (og genopladningen tager fortsat temmelig lang tid).

 

Det er dog blevet meget lettere, at køre længere ture uden konstant uro over, om man kan nå at komme hjem. For rækkevidden er blevet væsentligt forøget med den nye Zoes fremkomst. Den hidtidige version med 22 kWh batteri eksisterer fortsat, men den hér prøvekørte og den til de 300.000 kroner har 41 kWh batterikapacitet og dermed kan man iht. normerne køre 403 kilometer på en opladning. Om sommeren kan man i praksis køre 300 kilometer og ved vintertide og temperaturer omkring nul grader er rækkevidden 200 kilometer.


Da vi havde kørt 122 kilometer var der strøm nok til yderligere 82 kilometer - ved temperaturer omkring nul grader.


Kold men dejlig

Det var også vores erfaring på en længere tur gennem det danske vinterlandskab, på vinterdæk, med moderate hastigheder på ikke over 90 km/t på motorvej, meget blid speederfod, ingen nævneværdig opvarmning af kabinen (kun når ruderne iblandt var ved at dugge til). En blid, lydsvag og behagelig oplevelse, for bilen er helt igennem meget rolig, bl.a. fordi den vejer 1,5 tons. Men nogen racer er den altså ikke. Og så skal man som sagt være varmt klædt på (se videoen her på siden).

 

Det meste af det, vi skrev om selve bilen, Renault Zoe, tilbage i 2013 gælder stadig (læs prøvekørslen af Renault Zoe fra dengang hér >>>). Naturligvis er tallene nogle andre.

 

Mere motorkraft

I forhold til dengang er motorkonfigurationen optimeret, så den nu yder 92 hestekræfter. Bilen kan nu nå de magiske 100 km/t et par brøkdele af et sekund hurtigere og motoren virker mere kvik og dynamisk – hvis man holder sig fra den særlige ECO-indstilling, men så falder rækkevidden.



Det nye batteri vejer blot 15 kg mere end det hidtidige (305 kg i alt), men dimensionerne er de samme. Bilen byder på mange gode elektriske løsninger, alufælge, klimaanlæg, navigation med mere. Men den må fortsat ikke trække en anhænger.

 

65 procent i afgift på succes bil

Internationalt er Renault Zoe en kæmpe succes. Der er solgt over 100.000 af slagsen i Europa siden introduktionen i 2013. Det forstår vi godt, for den er en fin bil. Men med 40 procent afgift samt moms – altså 65 procent i alt oven i prisen samt løbende ejerafgift, som for nærværende udgør 620 kroner/år, ubehaget ved indirekte at være tvunget til at køre uden varme om vinteren og uden aircondition om sommeren bl.a. pga. manglen på ladestandere udenfor storbyerne og også, at man siden skal vente forholdsvis lang tid på selv en sjat-opladning (vi brugte 70 minutter på at få tilført 30 procent mere energi) så er budskabet klart:

 

Tak, Renault og alle I andre for jeres bidrag til at forbedre miljøet, at reducere forbruget af fossile brændstoffer og til at understøtte den industrielle verdens muligheder for at investere i bæredygtig energiforvandling, så verden kan bestå. Tak fordi I tager det tunge slæb. Så kan det være, at Danmark også en dag vil være med igen – men regn ikke med det, i hvert fald ikke som det ser ud lige nu…

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Renault Zoe Zen: Forud for sin tid >>>


DET ER NU ENGANG REDAKTØRENS MENING:

Vi har prøvekørt den nye Renault Zoe med 41 kWt batteri. Onboard videoen er ikke bare en køretur i bilen, men også en slags politisk statement med udgangspunkt i den virkelige verden. Se og lyt ikke mindst... Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Renault Zoe Z.E.40 R90 Intense

Listepris:

Kr.324.900

Motor og transmission:

Synkron el-motor. 92 hk/3000-5000 omdr./min. 225 Nm/225-3000 omdr./min. Forhjulstræk. Aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

13,2 sek./ 135 km/t/ 403 km/ 0 g/km

Længde:

4,08 m

Bagagerum:

338-1225 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Bak-kamera. Navigation. Nøglekort med håndfri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. P-sensorer. Regnsensor. R-Link med navigation. 2 X Isofix. Ladeboks på én adresse.


En del af bagagekapaciteten skal bruges på kabler til genopladning af batteriet. "Mormor" kablet til højre skulle i princippet kunne bruges til opladning også fra 10 Amp stik, men det kræver en meget stabil jordforbindelse - det skal "mormor" huske at have i orden, hvis barnebarnet ikke skal strande på hjemturen.

 

Batteriet får tilført energi, når farten sættes ned, via generatorerne på baghjulene.

 

Pladsforholdene på bagsædet er OK,

men ikke førende i klassen.

 

Elbilers fremtid forsvinder i tågen. I hvert fald i "miljø-riget" Danmark.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt