Der er en tendens til, at moderne koncertsale ikke
kan blive fancy nok i deres design og fremtoning. Og
så skal de også helst overgå hinanden i størrelse.
Hvis man betragter den særlige Bose-version af
Renault Megane i den kraftigt udbyggede ”Sport
Tourer” udgave som en koncertsal, lever den udmærket
op til de stationære forbilleder, der tid efter
anden skyder op rundt om i verden.
Bose er jo et uovertruffet amerikansk produceret
lydanlæg. Monteret som en vigtig del af udstyret i
topversionen af Renaults fancy udseende
mellemklassebil, er man sikret en bil, hvor den
audiovisuelle oplevelse er helt på toppen. Det kan
ikke fås meget bedre, i hvert fald ikke til en pris
på de 322.000 kroner, Renault forlanger for den nye
stationcar.
Fremragende rumklang
Forklaringen er den enkle, at en personbil
grundlæggende set er en fremragende koncertsal. Det
gælder for så vidt alle personbiler, men det er
klart, at jo bedre lydanlæg jo bedre lydoplevelse,
især når lydbilledet harmonerer med koncertsalen.
Hatchback udgaven af Renault Megane er god, også med
Bose-lyd, men den større rummelighed, der følger med
forlængelsen på 27 cm og deraf følgende 196 liter
mere bagagerum (koncertrummet bag de forreste sæder
er nu oppe på hele 1,7 kubikmeter) sætter prikken
over i’et.

Beskeden motorstøj
Dertil kommer, at den koncertforstyrrende motorlyd
fra den udmærkede kompakte 130-hestes 4-cylindrede
1,2 liters turbo benzinmotor med tilsvarende
vibrationer i karrosseri og undervogn underbygger
musikoplevelsen. Både støj og vibrationer er nemlig
bragt ned på et minimum. Og så er det siden op til
bilens passagerer at finde den underholdning, de
finder passende til den aktuelle køreoplevelse.

Men Sport Tourer udgaven af Megane udmærker sig ikke
alene ved den forøgede plads og den gode rumklang.
Dens køreegenskaber er også blevet mere
underholdende. Affjedringskomforten er udmærket,
styringen er ligeledes OK. Men kombinationen af den
forholdsvis lette lille benzinmotor og det bagud
rykkede tyngdepunkt, som er en naturlig følge af
udbygningen bagtil, giver mindre tryk på forhjulene
og så er bilen mere livlig omkring hjørnerne.
Harmoniske fartpræstationer
Meganen er dog ikke som sådan nogen racerbil. 100
km/t nås på 11,7 sekunder, godt hjulpet af det fine
EDC dobbeltkoblingsautomatgear (som dog bruger 1,1
sekund mere på opgaven end man selv ville kunne gøre
det med manuelt gear). Men sådan er den jo heller
ikke tænkt. Den er en moderne velkørende stationcar
og den behagelige kørsel harmonerer helt og aldeles
med det høje udstyrsniveau.

Med Bose udstyr har man foruden det gode surround
sound lydanlæg, som i øvrigt inkluderer 10
højtalere, også 17” alufælge, p-sensorer for og bag,
fuld LED lys, aktiv nødbremse, læderrat med varme,
nøgleløs betjening (blot man har den f.eks. på sig i
bukselommen), en klar og tydelig 8,7” skærm med
navigation og stemmebetjening. Naturligvis er
el-sidespejle med varme og sædevarme også omfattet.
Og så kan man som fører få forskellige former for
rygmassage undervejs – fin feature i en bil, som
ikke mindst vil være velegnet til langture.

Centerskærmen ændrer udseende afhængig af
køreindstilling:

Norma.

Eco.

Individuel.

Performance |