- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Megane Sport Tourer 1,2 Energy Tce 130 EDC Bose


Koncertsal med udbygning


Af Søren Clauding – marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er en tendens til, at moderne koncertsale ikke kan blive fancy nok i deres design og fremtoning. Og så skal de også helst overgå hinanden i størrelse. Hvis man betragter den særlige Bose-version af Renault Megane i den kraftigt udbyggede ”Sport Tourer” udgave som en koncertsal, lever den udmærket op til de stationære forbilleder, der tid efter anden skyder op rundt om i verden.

 

Bose er jo et uovertruffet amerikansk  produceret lydanlæg. Monteret som en vigtig del af udstyret i topversionen af Renaults fancy udseende mellemklassebil, er man sikret en bil, hvor den audiovisuelle oplevelse er helt på toppen. Det kan ikke fås meget bedre, i hvert fald ikke til en pris på de 322.000 kroner, Renault forlanger for den nye stationcar.

 

Fremragende rumklang

Forklaringen er den enkle, at en personbil grundlæggende set er en fremragende koncertsal. Det gælder for så vidt alle personbiler, men det er klart, at jo bedre lydanlæg jo bedre lydoplevelse, især når lydbilledet harmonerer med koncertsalen.

 

Hatchback udgaven af Renault Megane er god, også med Bose-lyd, men den større rummelighed, der følger med forlængelsen på 27 cm og deraf følgende 196 liter mere bagagerum (koncertrummet bag de forreste sæder er nu oppe på hele 1,7 kubikmeter) sætter prikken over i’et.


 

 


Beskeden motorstøj

Dertil kommer, at den koncertforstyrrende motorlyd fra den udmærkede kompakte 130-hestes 4-cylindrede 1,2 liters turbo benzinmotor med tilsvarende vibrationer i karrosseri og undervogn underbygger musikoplevelsen. Både støj og vibrationer er nemlig bragt ned på et minimum. Og så er det siden op til bilens passagerer at finde den underholdning, de finder passende til den aktuelle køreoplevelse.



Men Sport Tourer udgaven af Megane udmærker sig ikke alene ved den forøgede plads og den gode rumklang. Dens køreegenskaber er også blevet mere underholdende. Affjedringskomforten er udmærket, styringen er ligeledes OK. Men kombinationen af den forholdsvis lette lille benzinmotor og det bagud rykkede tyngdepunkt, som er en naturlig følge af udbygningen bagtil, giver mindre tryk på forhjulene og så er bilen mere livlig omkring hjørnerne.

 

Harmoniske fartpræstationer

Meganen er dog ikke som sådan nogen racerbil. 100 km/t nås på 11,7 sekunder, godt hjulpet af det fine EDC dobbeltkoblingsautomatgear (som dog bruger 1,1 sekund mere på opgaven end man selv ville kunne gøre det med manuelt gear). Men sådan er den jo heller ikke tænkt. Den er en moderne velkørende stationcar og den behagelige kørsel harmonerer helt og aldeles med det høje udstyrsniveau.



Med Bose udstyr har man foruden det gode surround sound lydanlæg, som i øvrigt inkluderer 10 højtalere, også 17” alufælge, p-sensorer for og bag, fuld LED lys, aktiv nødbremse, læderrat med varme, nøgleløs betjening (blot man har den f.eks. på sig i bukselommen), en klar og tydelig 8,7” skærm med navigation og stemmebetjening. Naturligvis er el-sidespejle med varme og sædevarme også omfattet. Og så kan man som fører få forskellige former for rygmassage undervejs – fin feature i en bil, som ikke mindst vil være velegnet til langture.


 

Centerskærmen ændrer udseende afhængig af køreindstilling:

Norma.

 

Eco.

 

Individuel.

 

Performance

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


Onboard videoen illustrerer ikke mindst gearskiftet i Renault Megane med dobbeltkoblings gearet EDC. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

Når bagsæderyglænene klappes ned opnås et delvist plant bagagerumsgulv.


Model:

Renault Megane 1,2 Energy TCe 130 EDC Bose

Listepris:

Kr. 321.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. 130 hk. 205 Nm. 7 trins EDC dobbeltkoblings aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,7 sek./ 198 km/t/ 18,5 km/l / 119 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

580-1695 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aktiv nødbremse. 17” alufælge. Tågeforlygter. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri entry og start/stop. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. Skiltegenkendelse. Vognbaneassistent. Navigation. 8,7” farveskærm. P-sensorer for og bag. Bose audio anlæg m. 10 højtalere.


 

 

Benpladsen på bagsædet er ikke overvældende.

 

LED forlygter givet er enestående lys.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt