- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 3008 GT

Legetøj i premium klassen


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den billigste Peugeot 3008 koster 290.000 kroner, men der er også mulighed for at gå linen helt ud. Gør man det, hedder bilen slet og ret 3008 GT. Da er listeprisen en halv million, men da er man også ”klædt på” efter alle kunstens regler.

 

Peugeots ingeniører har nemlig fået lov til at lege. De har ikke bare skabt en ultimativ version af den prisbelønnede 3008, de har også sammensat alle de elementer, der løfter bilen til et premium niveau, selvom den egentlig ikke er tænkt, at høre til der.

 

Udstyrslisten er alenlang, og bestemt ikke kortere af, at den prøvekørte bil som ekstraudstyr havde f.eks. panorama soltag (+22.000 kroner) og 360 grader kamera (så man kan se rundt om bilen i fugle perspektiv – det koster 9000 kroner oveni). Desuden havde man monteret den såkaldte drive-assist, som ikke mindst inkluderer en effektiv adaptiv fartpilot.

 

Suverænt udsyn

Men selv uden ekstraudstyret er man meget godt bestykket. Fuld LED lys er suverænt, tågeforlygter med drejefunktione kaster lyset i den retning, man drejer (når det altså er mørkt og forlygterne tændt), der er 2-zone klimaanlæg, nøglefri adgang med Stop/start og som i alle Peugeot’er efterhånden, det unikke i-cockpit. Hér ser man de vigtigste instrumenter henover ratkransen, så blikket skal flyttes minimalt under kørslen, for at holde sig orienteret.

 

En fin detalje er læderrattet, som i øvrigt minder føreren om, at det er en GT, han kører: Det står nemlig på rattet, imellem hullerne. For rattet er også perforeret. I sommervarmen er det en rigtig god feature og vi gætter på, at det heller ikke er så dårligt i vinterkulden.



Køreegenskaberne

Og så er 19” alufælge også standard. Det ser godt ud og klæder bilen med den store frihøjde på 21,9 cm. Men de er også med til at gøre kørslen lidt spændstig. Den bliver ikke ukomfortabel, men den er stram.

 

I forvejen fordrer den store frihøjde en ekstra stabiliserende undervogn, som 3008 da også har fået, men med de store hjul med tilhørende lavprofildæk er det lige før, det er for meget. Det er vel en smagssag og et faktum er det, at GT’en står rigtig godt fast i kurverne.



Effektiv drivline

Drivlinen inkluderer af en kraftig 180 hestes 400 Nm BlueHDI motor, altså en 2-liters turbo diesel baseret på AdBlue teknologien, hvor udledningen af de skadelige kvælstofilter er minimal – samtidig med at CO2 udledningen også er holdt nede.

 

Man kan køre 20,8 km/l og leder kun 124 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer. Det er et pænt tal, fordi motoren er så kraftig og fordi bilens design ikke er aerodynamisk optimalt. Stor frihøjde sender meget luft under bilen, stor højde på 1,62 meter er også lidt af en luft buldozer. Men de to ting skal til, hvis man vil opnå de unikke muligheder, 3008 giver for at kunne køre også væk fra alfarvej.



Økonomisk trods automatgear

Peugeot har jo fravalgt firehjulstræk som en option, og man klarer sig nu også ret godt uden, netop pga. den store frihøjde. Og da firehjulstræk normalt sluger brændstof, er man sluppet for det problem. Bl.a. derfor har man opnået de gode forbrugstal.

 

EAT6 automatgearkassen har man til gengæld ikke fravalgt. Det er godt, for den er god. Lynhurtigt op i gear og lynhurtigt ned i gear. Opad er det stort set på niveau med en god dobbeltkoblingsgearkasse, ned i gear er EAT6 gearet meget bedre. Det må siges, at være den optimale løsning.

 

GT = Stor rejsebil

Accelerationen er glimrende (0-100 km/t på 8,9 sekunder), og underbygger premium følelsen. 3008 GT er imidlertid omkring 200 kg tungere end den letteste version. Det kan mærkes, for den større vægt ligger over forhjulene. Helt fint på motorvej, her er bilen meget stabil, men gennem hurtige kurver mærkes den ændrede balance i bilen. Den føles ikke tung på forenden, snarere let på bagenden, og det kan nok tilskrives det højere tyngdepunkt.

 

Som sådan lever Peugeot 3008 GT helt op til versions-betegnelsen. GT betyder Grand Turisme, altså en stor rejsevogn. Og en bedre betegnelse kan man ikke sætte på flagskibet i 3008 modelserien. I øvrigt gælder det også, hvis man har brug for mere plads undervejs: GT’en må trække en anhænger på 1700 kg. Ikke dårligt. Hvor er det dejligt, at Peugeot ingeniørerne har fået lov til at lege.


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 


Model:

Peugeot 3008 GT

Listepris:

Kr. 498.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2 ltr. AdBlue diesel motor. 180 hk. 400 Nm/ 2000 omdr./min.  6M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 189 km/t/ 26,3 km/l / 100 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

591-1670 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. 19” alu fælge. Fuld LED. Tågeforlygter med drejefunktion. Nøglefri adgang og stop/start. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart perforeret læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sammenklappelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 12,3” touchscreen. Bluetooth, USB/AUX. Mirrorscreen, Apple CarPlay, P-sensorer bag. Vejbaneassistent.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt