| 
							 
							Det var No Bad Business, da Mercedes tilbage i 2012 
							besluttede, at redefinere den lille Mercedes 
							A-klasse. Fra at være en kompakt og ikke udpræget 
							sexet minivan med sandwichbund blev den til en 
							moderne, sportslig kompaktbil med ungdommelig appeal 
							og tiltrækningskraft udover alle grænser. Den blev 
							faceliftet i 2015 og nu er den på markedet i en 
							særlig business version. Det er næppe heller bad 
							business… 
							
							  
							
							Fordi: Mercedes-Benz A-klasse har trukket nye kunder 
							i butikken. 2 ud af 3 A-klasse købere har aldrig 
							tidligere anskaffet en Mercedes og 
							gennemsnitsalderen på A-klasse kunderne er faldet 
							med 10 år. Hvad den så er nu, melder historien ikke 
							noget om, men 10 år yngre kunder er i hvert fald en 
							fremtidssikring for Mercedes, forudsat kunderne 
							bliver i butikken ud fra devisen: én gang Mercedes, 
							altid Mercedes. 
							
							  
							
							Korttidsplanlægning 
							
							Men yngre kunder har andre købs- eller 
							anskaffelsesmønstre end de ældre. Yngre mennesker 
							har ikke altid planlagt deres fremtid til punkt og 
							prikke. Hvad sker der om to eller tre år? Familie, 
							job, bopæl, behov ændrer sig og da er det ærgerligt, 
							at være bundet af en kostbar bil anskaffelse, måske 
							med tilhørende begrænsende finansiering. 
							
							  
							
							Derfor har Mercedes i Danmark etableret en 
							privatleasingordning, hvor man kan komme til at køre 
							en A-klasse Mercedes for under 3000 kroner om 
							måneden. Dertil kommer et nyt forsikringstilbud til 
							de yngste bilister på mellem 22 og 29 år med en 
							årlig præmie på 8.704 kroner inkl. div. afgifter og 
							selvrisiko på 10.000 kroner (22-25 år) og 7.500 
							kroner (26-29 år). 
							
							  
							
							Business udgaven til business folk 
							
							Spørgsmålet er: Hvad venter man på, hvis man er et 
							målrettet ungt menneske med ambitioner og ben i 
							næsen som de, der f.eks. studerer på Copenhagen 
							Business School, hvor billederne her på siden er 
							taget. 
							
							  
							
							Jo, måske vil man gerne have den nye A-klasse i den 
							særlige business-version. Den kan leases for 30.000 
							kroner på bordet og siden 3.900 kroner om måneden 
							over 3 år. I alt godt 175.000 kroner (inklusive 
							etableringsomkostninger) – altså væsentlig mindre 
							end det koster, at købe en A-klasse Business. 
							Ups…det kan man faktisk slet ikke, den står i hvert 
							fald ikke i prislisten, så vi kan ikke helt 
							sammenligne med noget. 
							
							  
							
							Ved hjælp af kuglerammen  
							
							Men det kan vi så alligevel, for vi kan regne på 
							det: en A 200 koster 346.400 kroner. 7G DCT gearet 
							koster 35.800 kroner. Comfort udstyret er prissat 
							til 11.900 kroner, Urban line koster 7.663 kroner og 
							vupti har man en Business model, for det er det, den 
							består af og da kan man uden den større kugleramme 
							eksamen fastslå, at prisen er 401.763 kroner. 
							
							  
							
							Vælger man at købe, i stedet for at benytte 
							privatleasingtilbuddet, kan man jo selv regne sig 
							frem til, hvor meget man er nødt til at give afkald 
							på, hvis budgettet skal holde. 
							
							  
							
							Hvad skal man vælge 
							
							Netop automatgearet er dog en af de luksusting ved 
							en A-klasse, som man næsten ikke kan leve uden. Se 
							videoen her på siden, skru op for lyden og nyd 
							accelerationen. Med 7G DCT gearet når man 100 km/t 
							0,3 sekunder hurtigere end hvis man selv skal står 
							for gearskiftet. 7,8 sekunder tager det, så skal man 
							nok nå frem til møderne til tiden. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Ved parkering er et bakkamera til 7.313 kroner godt 
							at have, for udsynet bagud er miserabelt, Man bør 
							også overveje en LED- og spejlpakke til 17.800 
							kroner, som indebærer, at man lettere kan se vejen 
							hjem en mørk vinternat, men man kan nok klare sig 
							uden den sorte metallak og de varmeisolerende 
							mørktonede sideruder bag, som den prøvekørte bil var 
							iklædt. Business udstyret inkluderer Active Parking 
							Assist, 2-zone klimaanlæg, 17” alufælge, 
							diamantgrill, sportssæder og sportslæderrat som en 
							del af de to nævnte udstyrspakker. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Stadig udvikling 
							
							Pladsforholdene er uændret i forhold til 
							forgængeren, men Mercedes finjusterer hele tiden på 
							deres biler, så egentlig giver begrebet ”facelift” 
							den store mening. Designet har dog fået et løft 
							udvendigt og interiøret er blevet mere indbydende, 
							skærmen er lidt anderledes, knapperne er indfældet 
							og den slags detaljer. 
							  
							
							Grundliggende kører en A-klasse temmelig godt. Den 
							har forhjulstræk, modsat de fleste større 
							Mercedes’er, den har bestemt fordel af det 
							avancerede multilink baghjulsophæng (se videoen) og 
							maskinkraften i 156-hestes benzinversionen A 200 gør 
							bilen letkørt og potent. I øvrigt kører den 18,5 
							km/l (i praksis i nabolaget af 15) – det er en 
							glimrende benzinøkonomi. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Man kan vælge mellem forskellige 
							drivlineindstillinger, men undervognen er den 
							såkaldte Comfort undervogn, som ikke inkluderer 
							indstillingsmuligheder. 
							 
							
							
							   |