| 
							 
							En Jaguar køber man ikke, blot fordi man skal have 
							en luksuøs bil at køre i. Man køber den med 
							bevidsthed om, at en Jaguar ikke er en hvilken som 
							helst bil. En Jaguar har en historie, den har en 
							arv. Men netop det forhold kan godt få en inkarneret 
							og passioneret Jaguar entusiast til at blive urolig. 
							For de mange fornyelser, Jaguar har bragt på banen i 
							de senere år, stemmer de nu også med arven og 
							historien? 
							
							  
							
							Det spørgsmål behøver man ikke være urolig for 
							svaret på, når det gælder den højpotente store 
							Jaguar XF med 380-hestes 3-liters V6 i maskinrummet. 
							Den er så tro overfor historien, som den i respekt 
							for moderne bilteknologi overhovedet kan være. Den 
							ER en autentisk Jaguar, der fuldt og helt bærer 
							arven videre: Den er luksuøs, den er stor, den er 
							hurtig og teknikken er sådan i det store hele som 
							den altid har været. 
							
							  
							
							Tro mod dens ophav 
							
							For selvom Jaguar ikke i denne udgave har udskiftet 
							benzinmotoren med en dieselmotor eller reduceret 
							antallet af cylindre til fire eller udstyret 
							maskineriet med en turbolader eller forsynet den med 
							tophængslet bagklap, er den alligevel blevet fornyet 
							på en lang række områder. Men fordi man har været 
							tro mod dens ophav, er vi sikre på, at den er guf 
							for selv de mest inkarnerede og passionerede Jaguar 
							fans. De vil med selvrespekten i orden kunne nikke 
							og sige ”Ja, det har de faktisk gjort rigtig godt”. 
							
							  
							
							Traditionerne hører man. Lyden af den store V6’er 
							er, som den skal være, bl.a. fordi motoren er 
							udstyret med en kompressor (en supercharger = S/C), 
							så lad være med blot at se, lyt også til motorlyden 
							i videoen her på siden. Og så føler man også 
							traditionerne. 
							
							  
							
							Kompressormotor 
							
							Fordi Jaguar anvender kompressor i stedet for 
							turbolader opnår man en progressivt stigende effekt 
							såvel som drejningsmoment. En kompressor presser 
							mere luft ind i forbrændingskamrene og muliggør 
							derfor også mere benzin, uden at blandingsforholdet 
							ændres, præcis som en turbolader. 
							
							  
							
							Men kompressoren drives af motorens krumtapaksel og 
							ikke som turboladeren af udstødningen. Derfor er der 
							ingen turbotøven og heller ingen krafteksplosion, 
							som når en turbolader kommer op i fart og præsterer 
							sit ypperste. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Fra baghjulstræk til firehjulstræk 
							
							Alligevel føles en acceleration i XF’eren iblandt 
							som en eksplosion. Det har en helt anden grund. For 
							bilen er også blevet udrustet med firehjulstræk af 
							den type, der som udgangspunkt virker på to hjul og 
							først når behovet er der forvandles til 
							firehjulstræk. Men hvor normen er forhjulstræk, der 
							bliver til firehjulstræk, har XF’eren som 
							udgangspunkt baghjulstræk og så hjælper forhjulene 
							til, når der er brug for det (også det er 
							illustreret af onboard videoen her på siden). 
							
							  
							
							Det betyder i praksis, at den baghjulstrukne bil 
							opfører sig som en sådan ved moderat acceleration. 
							Når der så skal fuld power på og de magiske 100 km/t 
							skal nås på de blot 5,3 sekunder, som med 8-trins 
							automatgearkassen klares så let som ingenting, 
							hjælper forhjulene til, så hjulspin minimeres – og 
							så er det næsten som en eksplosion, som simpelthen 
							ikke findes mage til. Faktisk tror vi, at en 
							turbolader ville ødelægge det hele, fordi kræfterne 
							da ikke ville blive leveret fra den allerførste 
							km/t, men først ”eksplodere”, når bilen ville være 
							kommet lidt op i fart. 
							
							  
							
							Det er simpelthen en superløsning, Jaguar har 
							leveret. 
							
							  
							
							Teknik fra F-Type 
							
							XF’eren er i denne konfiguration også udrustet med 
							Intelligent Driveline Dynamics (hentet fra Jaguar 
							F-Type) såvel som Adaptive Surface Response. 
							Førstnævnte sikrer, at kræfterne leveres efter 
							forholdene og førerens valg – der er flere 
							indstillinger at vælge imellem og de gør en regulær 
							forskel. Man kan f.eks. bruge Dynamic indstillingen, 
							når man vil have det lidt sjovt, og siden kan man få 
							samvittigheden bragt i orden med Eco-indstillingen. 
							
							  
							
							Når det så er sagt, kører en Jaguar XF S 3,0 V6 S/C 
							AWD 11,6 km/l. Sat i forhold til kræfterne, 
							firehjulstrækket, automatgearet og den 1760 kg tunge 
							bil er det et pænt tal – men på præcis det felt er 
							den tidligere prøvekørte XF med 3-liters dieselmotor 
							og 300 hestekræfter under motorhjelmen med sine 18,2 
							km/l noget mere spiselig (læs 
							vores prøvekørsel af Jaguar 3,0 TDV6 RWD hér >>>). 
							
							  
							
							Billederne fortæller mere end mange ord  
							
							Praktikken er i 3-liters benzin versionen ellers 
							identisk med 3-liters dieselen, så vi nøjes med at 
							illustrere den del af pakken gennem billederne her 
							på siden. Det skal dog som et kuriosum nævnes, at de 
							20” alufælge, der er standard på den her prøvekørte 
							bil, var erstattet af 19” alufælge med vinterdæk. 
							Det gjorde den i hvert fald ikke mindre komfortabel 
							og var dybest set nok en fordel, ikke kun fordi det 
							var vinter. Så begejstrede er vi nemlig normalt ikke 
							for store hjul med ultra lavprofildæk… 
							 
							
							
							  
							  
							
							
							  
							  
							
							
							   |