- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai IONIQ 1,6 GDI Hybrid Premium


Kørekomfort og miljøhensyn går hånd i hånd


Af Søren Clauding – marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hos Hyundai har man forstået, hvad fleksibilitet betyder. Den drivline, som findes i den innovative Hyundai IONIQ, er den selvsamme som man finder i søstermodellen, KIA Niro. Men de to biler er så forskellige, at der hører sammenligningen også op. Det var den første og mest iøjefaldende iagttagelse ved undertegnedes første møde med den nye Hyundai IONIQ.

 

Grunden er den umådelig store fleksibilitet, som ikke bare gør det muligt, at bygge to væsensforskellige biler men også for IONIQs vedkommende, at kunne levere bilen med tre vidt forskellige drivliner. Indtil videre er det dog hybridversionen, der satses på i Danmark ikke mindst. En klog beslutning, for endnu er infrastrukturen i Danmark ikke parat til, effektivt at underbygge elbiler i bred forstand. Man håber dog, at elbilen kommer til sommer – men virkeligheden er vel, at bortset fra miljøet er der ikke mange, der savner den, som den politiske holdning til elbiler er for tiden.

 

Lave driftsomkostninger

Man er da også godt stillet som bilbruger ved at investere i en hybridbil. Næsten 30 kilometer (i praksis mellem 20 og 25 km) kan man køre pr. liter benzin i en IONIQ. Det betyder, at man foruden brændstofbesparelsen også placeres i laveste kategori for ejerafgift og slipper med 620 kroner om året.

 

Anskaffelsesprisen er oven i købet yderst attraktiv – den billigste hybrid IONIQ koster blot 300.000 kroner og den her prøvekørte version skal man betale 335.000 kroner for. Det gør den til en regulær konkurrent for Toyota, der ellers er totalt dominerende på markedet for hybridbiler med hybridversioner af deres forskellige mellemklassevarianter.

 

Dobbeltkoblingsgear

Hyundai IONIQ er imidlertid baseret på en noget anderledes hybridteknologi. Man har nemlig monteret elektromotoren direkte på gearkassen og skabt en “almindelig” 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse modsat Toyotas million-gearkasser af CVT-typen.

 

Alene derigennem opnås en meget anderledes køreoplevelse. Og så har Hyundai satset på kørekomfort for enhver pris, hvilket harmonerer glimrende med den meget lydsvage motorgang.

 

Temmelig kvik

Hyundai IONIQ Hybrid er udrustet med en 105 hestes benzin sugemotor samt en 44 hestes elektromotor. Fordi deres topeffekt ikke leveres samtidig har man en maksimal effekt på 141 hestekræfter. Elmotoren samarbejder kontinuerligt med benzinmotoren, så den maksimale benzinøkonomi nås bedst muligt, der lades strøm på batterierne ved deceleration og ved acceleration hjælper elmotoren til.



105 heste benzinmotoren har ikke turbolader, men når elmotoren kobles til er det næsten som at opleve det såkaldte turbotryk. Det fornemmes meget godt på onboard videoen her på siden. IONIQ er ikke skabt som en racerbil og kører heller ikke sådan. Men den er underholdende, især når man frakobler eco-indstillingen til fordel for den dynamiske indstilling. Og multilink baghjulsophænget underbygger bilens udmærkede køreegenskaber.

 

Helt ny

Visuelt er IONIQ en pæn bil. Der er tale om en helt ny model, så den har ikke en fortid, den skal være tro imod, men Hyundai  har fornuftigt nok ikke givet den et ekstravagant udseende. Den er moderne, strømlinet og elegant, hvilket så er gået lidt ud over dimensionerne i f.eks. bagagerummet. Det samme gælder pladsforholdene i kabinen, hvor benpladsen ved bagsædet er moderat.


 

 


Det er imidlertid vigtigt at være helt klar på, at Hyundai IONIQ ikke er en sportsvogn.  Man ser det også ved, at Hyundai har fravalgt ultra lavprofil dæk på store fælge. Derved absorberes de små ujævnheder af dækkene, alt imens de større ujævnheder håndteres af affjedringen. Det sidste klares fortræffeligt men et andet dækvalg måske kunne have forbedret oplevelsen af de små udfordringer. Det kunne også have gjort styringen lidt mere præcis. Men det er småtingsafdelingen og ændrer ikke på helhedsoplevelsen af en velkørende og meget miljørigtig mellemklassebil.


Specialdæksler på hjulene er med til at strømline IONIQ's aerodynamik. Luftmodstandskoefficienten er kun 0,24.

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har kørt sat affjedringen i Hyundai IONIQ hybrid på prøve. Se onboard videoen og få en idé om hvordan den fungerer. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Hyundai IONIQ 1,6 GDI Hybrid Premium

Listepris:

Kr. 339.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Benzinmotor 105 hk. 147 Nm/4000 omdr./min. Elektromotor, 44 hk/1600-2500 omdr./min. 170 Nm/ 0-1798 omdr./min. Akkumuleret effekt: 141 hk. Akkumuleret moment: 265 Nm/ 1000-2400 omdr./min. 6 trins DCT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,8 sek./ 185 km/t/ 29,4 km/l / 79 g/km

Længde:

4,47 meter

Bagagerum:

443-1505 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aut. nødbremse med fodgænger genkendelse. BiXenon forlygter. 15” fælge med specialdæksler. 7 airbags. Adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Sædevarme for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Isofix. Vognbaneassistent. Rear Cross Traffic Alert. Blind Spot Monitoring. P-sensorer. Trådløs opladning af smarttelefon. Navigation på dansk.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt