| 
							 
							5-serien er iflg. BMW verdens mest populære 
							firmabil. Der er solgt i alt 7,6 millioner af dem og 
							den seneste generation, som kørte op foran de 
							prominente firmadomiciler verden over for første 
							gang i 2010, står alene for 2,1 millioner af det 
							samlede salg. Men hvordan opfører den elegante og 
							sportslige firmabil sig for fuld fart på en langtur? 
							Vi har svaret, for vi har kørt den ude i Europa, 
							ikke den hidtidige 5-serie fra 2010, men den helt 
							nye, som blev lanceret for få måneder siden. 
							
							  
							
							Formålet var ikke mindst køreturen på det tyske 
							Autobahnnet, det eneste sted i Europa og et af de få 
							steder i verden, hvor der fortsat er fri hastighed 
							på offentlige veje. Ikke mærkeligt, at netop de 
							tyske bilfabrikker er eksperter i at bygge den slags 
							store, hurtiggående limousiner. 
							
							  
							
							Stor og økonomisk 
							
							For stor er den. Selvom der er 16 cm op til 
							storebror, 7-serien, er den med sine 4,94 meter 3,6 
							cm længere end forgængeren, en smule bredere og ikke 
							mindre end 31 cm større end den også meget populære 
							3-serie. Men hvad så med forbrug og forurening? En 
							større bil sluger vel mere brændstof og forurener 
							også mere. 
							
							  
							
							Nej. Den prøvekørte bil med betegnelsen 530d Sedan 
							havde godt nok en 3-liters 6-cylindret 
							dieselmotor i maskinrummet. Den præsterer op til 265 
							hestekræfter og producerer et overbevisende 
							drejningsmoment på op til 620 Nm. Alligevel kører 
							man 21,3 km/l og i praksis i nabolaget af 17 km/l. 
							Derved lukkes der i gennemsnit kun 123 g CO2 ud pr. 
							kørt kilometer, men ligeså vigtigt: Ved brug af AdBlue og en SCR katalysator er forureningen af 
							nærmiljøet med kvælstofilter reduceret til næsten 
							ingen ting. 
							 
							
							
							  
							  
							
							
							  
							
							AdBlue påfyldning finder sted lige ved 
							
							siden af diesel påfyldningen 
							 
							
							Stabil, præcis og nøjagtig 
							
							Men hvordan kører den så? Det er lidt for let 
							sluppet at fastslå, at den kører knaldgodt. Så lidt 
							mere specifikt: På snoede veje udmærker den sig ved 
							en uforlignelig stabilitet og en hurtig, præcis og 
							dynamisk køreoplevelse. Styringen er meget nøjagtig 
							– selvom bilen ikke var udrustet med ultra 
							lavprofildæk. Man har en forholdsvis kontant føling 
							med underlaget, men det hører sig jo også til, hvis 
							man kører sportsligt. Samtidig er den forbavsende 
							komfortabel. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Trækkraften er fænomenal. De faktuelle 
							specifikationer er tal, men i praksis oplever man en 
							lethed, som gør, at man bevæger sig rundt i 
							trafikken som en fisk svømmer i vandet. Egentlig det 
							samme, som man oplever med en 3-serie BMW, men i 
							5-serien suppleret med den ro, der er forbundet med, 
							at bilen ganske enkelt er større og også lidt 
							tungere. 
							
							  
							
							Minus 100 kg 
							
							Hvad det sidste angår, har den tabt sig omkring 100 
							kg i forhold til forgængeren. Indrømmet, den store 
							motor i maskinrummet i kombination med 8 trins 
							Steptronic automatgearet lægger en vis vægt på 
							forenden. Egentlig ikke dårligt, for selvom, eller 
							måske netop fordi 530d fortsat (naturligvis) har 
							baghjulstræk, er lidt tryk på fronten ikke det 
							værste ved høj fart. 
							
							  
							
							BMW 520d Sedan kan nå 250 km/t. Den gør det hurtigt, 
							men vi nåede ikke helt derop, for trafikforholdene 
							på det tyske Autobahn-net er en mere effektiv 
							fartbegrænser end de skilte og generelle 
							forordninger, som man møder i andre lande (og i 
							øvrigt også temmelig mange steder i Tyskland 
							efterhånden). Det ville ganske enkelt være 
							uforsvarligt at køre så hurtigt. Ikke fordi BMW’en 
							ikke kan, men fordi det er for hurtigt i forhold til 
							mange andre bilister. 
							
							  
							
							Avanceret undervogn 
							
							BMW’en kan nemlig. Meget godt endda. Gennem kurver 
							med 200 km/t kører den præcist og stabilt, 
							selvfølgelig godt hjulpet af dobbelte wishbone 
							forhjulsophæng og det avancerede 5-leds 
							baghjulsophæng – begge dele lånt fra 7-serien. 
							Hurtige retningsskift er betryggende stabile og det 
							hele foregik med 5-seriens standard undervogn. Den 
							fås også med en adaptiv undervogn, hvor afstemningen 
							kontinuerligt tilpasses førerens køremåde og de 
							aktuelle kørselsforhold, men vi klarede os uden. 
							
							  
							
							Bilen var udrustet med en særlig sportsopgradering 
							af drivlinen. Den kunne vi også godt have klaret os 
							uden, så de 5000 kroner kunne ligeså godt være 
							sparet. Til gengæld ville vi nødigt have været 
							foruden Driving Assistent pakken med surround view. 
							Genialt, når man skal bakke ud fra en 
							parkeringsplads på en Autobahn Raststätte, hvor det 
							synedes som om, at mindst halvdelen af 
							medtrafikanterne var fartblinde. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Støjsvag og veludrustet 
							
							Den nye 5-serie er overbevisende støjsvag (se 
							videoen fra turen til og på det tyske autobahnnet 
							her på siden – og husk at skrue op for lyden). 
							Basisudrustning er foruden automatgearet også 
							sportslæderrat, Fuld LED forlys (herligt, når man 
							kører 
							 
							
							
							  
							 
							
							hurtigt i mørke), p-sensorer for og bag og så er det 
							dejligt, at BMW har tænkt tingene rigtigt igennem: 
							  
							
							Det udvendige bagagerum er i traditionel forstand en 
							god løsning på langturen, fordi den giver større 
							sikkerhed imod tyveri. Men hvad hjælper det, når 
							bagsæderyglænene kan lægges ned? Jo, det kan de 
							alene, hvis man udløser dem via greb i bagagerummet. 
							  
							
							Men bagagerummet kan fjernbetjent åbnes fra kabinen 
							vha. en trykknap… Rigtigt, men det kan det ikke, 
							hvis man ikke har nøglen i nærheden. I den 
							situation, hvor en indbrudstyv slår ruden ind og 
							kravler ind i bilen, kan ingen af dørene låses op og 
							så er indbrud godt nok besværligt. Skræmmende – for 
							indbrudstyve, altså. 
							 
							
							
							  
							  
							
							
							  
							 
							
							Sidst, men ikke mindst: Basisprisen for 530d Sedan 
							på trekvart million kroner rækker ikke. En sådan bil 
							lægger op til mere. Testbilen var iklædt udstyr for 
							350.000 kroner, mindre kan gøre det, men køber man 
							bilen rå, bliver man nok en smule skuffet.  |