- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Volvo V90 D4 aut. Momentum

Som skabt til danske Volvo købere


af Søren Clauding - december 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi for første gang prøvekørte den nye Volvo S90, var det i udgaven med 320 turbobenzinheste, AWD, automatik og udvendigt bagagerum, som ”S’et” indikerer. Denne gang handler det om stationcar udgaven ”V90”, motoren er erstattet af en 190-hestes diesel, der trækkes alene på forhjulene, automatikken er bevaret, men der er over 200.000 kroner mere tilbage på bankkontoen, når bilen er betalt. Ikke dårligt.

 

Af samme årsag tror vi også på, at netop ”V” udgaven af 90’eren i højere grad vil være den, danskerne falder for, og det vil ikke undre, hvis det også bliver en af de billigere udstyrsversioner. For faktisk kan en V90 købes for 575.000 kroner (beskatningsprisen er da 480.000 kroner) og det gør den for alvor interessant.

 

Meget anvendelighed for pengene

En V90 er nemlig fra bunden af en bil, der giver meget anvendelighed for pengene. Den er ligeså pæn i basisudgaven som hvis man betaler et større beløb for herligheden, elegant, næsten pompøs og næsten overvældende. Pladsen er den samme, mange funktionelle løsninger ligeså, men naturligvis må man da undvære en del af del mere eksklusive udstyr som f.eks. elektrisk bagklap, nøglefri adgang med stop/start, parkeringssensorer bag og LED forlygter.


 

 


Som stationcar byder den på mere plads end sedanen, men faktisk er forskellen ikke stor. Dens officielle bagagekapacitet er 560 liter (det er 30 liter mere end S90), men forskellen ligger naturligvis i, at V90 kan læsses til loft og ikke mindst, at bagsæderyglænene kan lægges ned og da kan man køre med mere end 2 meter lange genstande i bagagerummet. Det øger naturligvis bilens anvendelighed.

 

Stilren sportstourer

Maskineriet er også en del af pakken. Og harmonien er større med de 190 omdrejningsvillige dieselheste, simpelthen fordi en V90 ikke lægger op til sportslig kørsel. Den kører glimrende, men den er ingen racer. En hurtig, elegant og stilren ”sportstourer” er en bedre betegnelse, og dertil rækker dieselmotoren rigeligt. Specifikationerne taler deres eget sprog: 0-100 km/t på 8,5 sekunder og 225 km/t på toppen – og kører man pænt, kan man køre 22,2 kilometer på en liter dieselolie. Det gør ingenting, at man også er en smule miljøbevidst.



Det genspejles direkte i ejerafgiften. Sammenlignes med T6 AWD versionen, hvor man får benzin-rabat, er dieselvarianten kun 800 kroner dyrere om året – de penge er hurtigt tjent ind i form af lavere brændstofudgifter.

 

Fremragende balance

Køreoplevelsen fornemmes i videoen her på siden. Det mest overraskende var nok, at balancen i V90’eren er den samme som i den tidligere prøvekørte S90, det har man gjort rigtig godt. Støjniveauet er lavt og det er vibrationsniveauet også. Man mærker det især, når man kører på plan asfalt, da er kørekomforten i top.



En forskel på den tidligere kørte S90 og V90’eren er anhængervægten. V90’eren må trække 1800 kg versus S90’erens 2200 – men det beror alene på drivlinen: Med firehjulstræk er 2200 kg også en option, når der ligger en 190-hestes diesel i maskinrummet. Faktisk må man også køre med 1800 kg efter den billigste V90, der er udstyret med en 150-hestes diesel.

 

Udstyrslisten

Springet fra basisudstyret ”Kinetic” til ”Momentum” er 65.000 kroner. De nævnte forskelle skal ikke underkendes, men de er til at leve uden, simpelthen fordi Kinetic-udstyret er så omfattende. Her er et lille udpluk:

 

17” alufælge, aktivt kulfilter i ventilationssystemet, elektrisk p-bremse, forlygtevaskere, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot, Pilot Assist (se beskrivelsen ifm. S90 testen og videoen her på siden), Aktiv City Bremse med fodgængergenkendelse, 2-zone klimaanlæg, regnsensor osv. V90 (og S90) har også sædevarme – men hér falder Volvo’en mærkeligt nok igennem: Sædevarmen er utrolig langsomt virkende – ikke ideelt til kolde nordiske vejrforhold.


Andre Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også prøvekørslen af Volvo S90 D4 >>>


Se onboard videoen fra vores prøvekørsel af den nye Volvo V90 med 190-hestes dieselmotor og 8-trins Geartronic automatgear og hør sammenligningen med S90 T6 AWD, som vi tidligere har testet. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 


Model:

Volvo V90 D4 aut. Momentum

Listepris:

Kr. 705.325

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. turbodiesel motor. 190 hk. 400 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 8-trins aut. Gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,5 sek./ 225km/t/ 22,2 km/l / 119 g/km

Længde:

4,94 m

Bagagerum:

560 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Start Assist. 17” letmetal fælge (testbil: 18”). Led forlygter. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og start/stop. El-justerbare indfældelige sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. 8” touchskærm. Regnsensor. P-sensorer bag. Isofix.


 

Et tryk på en knap og så er udsynet bagud forbedret.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt