- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Touran 1,4

TSI DSG Comfortline

Funktionel og velkørende


Af Søren Clauding - april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW Touran har 13 år på bagen, men man skulle helt frem til for kort tid siden før en ny generation så dagens lys. Udover, at den nye Touran visuelt er meget tro imod sin fortid og den funktionelle indretning stort set er den samme, er den nye funktionelle og velkørende mellemklasse MPV en helt igennem ny og anden bil.

 

Karrosseriet har i sagens natur fået en opstrammer. Men ikke mindst undervognen er meget ny. Den er baseret på Volkswagens MQB arkitektur, som også anvendes i f.eks. VW Golf, men akselafstanden er ikke mindre end 11 cm længere end forgængeren og 15 cm længere end i Golf’en – det er et udmærket udtryk for hvor fleksibel og alsidigt brugbar, den nye arkitektur er.

 

Fortsat kompakt

Udvendigt er den nye Touran 14 cm længere end den hidtidige, men den er fortsat temmelig kompakt. Det indebærer, at man foruden syv sæder, som kan indstilles og anvendes på et utal af måder, også i den nye generation har fået presset eminent gode pladsforhold indenfor i bilen.

 

Den midterste sæderække kan forskydes i længderetningen, sæde for sæde. Og da der er rigtig god plads ved bagsæderne, kan man tilpasse pladsfordelingen mellem sæderne på den midterste række og de to bagsæder. Lægges sædernes ryglæn ned, disponerer man over et helt plant bagagerumsgulv. Sjovt nok er den tallet for bagagerumskapaciteten ikke blevet større, sammenlignet med forgængeren, tværtimod, men det virker nu ikke som om, at der er den store forskel i praksis.


 


Mere gedigen og lækker

Det indvendige design er også strammet op, og indtrykket er mere gedigent og lækkert end i forgængeren. De funktionelle detaljer virker også en anelse mere gennemarbejdede, så alt i alt er der kommet en bedre multifunktion ud af det.

 

Den prøvekørte version var udrustet med ”Comfort” udstyr, som er en slags mellemudstyr. Ikke desto mindre er det temmelig omfattende og inkluderer fine ting som tågeforlygter med drejefunktion, 7 airbags og klimaanlæg med 3 zoner, så passagererne bag forsæderne også har mulighed for at regulere temperaturen på ”bagperronen”.


Den prøvekørte Touran havde også LED lys som ekstraudstyr.


Elruder for og bag, sædevarme på forsæderne og mørkt-tonede sideruder bagtil er også med i købet.

 

Smidig og kraftfuld TSI-motor

Derudover havde bilen Volkswagens effektive og meget lyd- og vibrationssvage 1,4 liters TSI turbobenzinmotor i maskinrummet. Den præsterer 150 hestekræfter, men det mest exceptionelle er, at den yder sit maksimale drejningsmoment på 250 Nm over hele omdrejningsintervallet fra 1500 til 3500 omdr./min. Det gør den meget smidig, den kan nå 100 km/t på under 9 sekunder og den er i stand til at trække en anhænger på ikke mindre end 1800 kg.



Det er den også selvom Touranen, som i den prøvekørte version, var udrustet med Volkswagens berømmede 7-trins DSG automatgear af dobbeltkoblingstypen. Med den er kørefornøjelsen øget yderligere, og samtidig kan man glæde sig over, at hver eneste kørte kilometer afdrager på merudgiften ved at køre med DSG-gear. Med 6-trins manuelt gearskifte er benzinøkonomien angivet til 17,5 km/l og med DSG-gearet er den 18,5 km/l.

 

Længere på literen med automatik

OK, merudgiften er 22.000 kroner, så der går et stykke tid inden pengene er tjent ind, også selvom man havner i en anden afgiftskategori og ad den vej sparer yderligere 780 kroner om året. Men lidt skal man jo også betale for den store bekvemmelighed og fornøjelse ved det lynhurtige dobbeltkoblingsgear, hvis eneste mærkbare minus fortsat er, at det er markant hurtigere til at skifte op i gearene end ned – men det er dobbeltkoblingsgearenes ”natur”.

 

Hvad vejbeliggenhed og køreegenskaber i øvrigt angår, har Touranen stor fordel af MQB arkitekturen. Affjedringen er tilstrækkelig tilgivende til, at køreturen er komfortabel, og opsætningen af undervognen gør den også stabil og præcis gennem kurverne. Den er yderst stabil også vej motorvejsfart og i sidevind. Dynamisk som en Golf er den ikke, men der er også grænser for, hvad man kan forlange af en bil, der måler 1,65 meter i højden.


Bagagerumsdækkenet kan lægges væk i et særligt indrettet rum allerbagest i bagagerummet.

Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev hvordan en køretur on-board i en VW Touran med 1,4 liters TSI-motor og DSG-gear føles.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 


Model:

VW Touran 1,4 TSI DSG Comfortline

Listepris:

Kr. 371.297

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l turbobenzinmotor, 150 hk. 7 DSG.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 209 km/t/ 18,5 km/l / 126 g/km

Længde/ Højde:

4,53 m/ 1,65 m

Bagagerum:

137-633-1857 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Torque Vectoring. 7 airbags. 16” stålfælge. Tågeforlygter med kurvelys. Fjernbetjent centrallås. Tonede ruder bag. Multijusterbart læderrat. 3 zone Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot og -begrænser. Sædevarme. 7 sæder. Isofix. 6,5” berøringsskærm. AUX-stik. Regnsensor. Træthedsregistrering.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt