- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Subaru XV 2,0i Sport CVT

Stærkt kort blandt kompakte SUV’er


Af Søren Clauding – juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er præcis to år siden vi sidste gang gik under lakken på Subaru XV. I mellemtiden har den fået en ansigtsløftning og prisen er sænket. Men konkurrencen er også blevet skærpet, for ikke mindst i Danmark købes der rigtig mange af lige præcis den biltype.

 

Hvad det sidste angår, er Subarus unikke grund konstruktion fortsat deres største trumfkort. Det permanente symmetriske firehjulstræk, hvor drivakslerne i hver side af bilen er lige lange og motorkræfterne derfor ikke kan leveres med større præcision, findes ikke magen til.

 

Lavt tyngdepunkt

Der er heller ingen af konkurrenterne, der har boxermotor. Boxermotorens fordele lever i bedste velgående: Den er flad, den kan placeres lavt i motorrummet, man behøver ikke at anvende balance skabende mekanik for at reducere vibrationsniveauet og dermed sænkes tyngdepunktet reelt.



Det betyder igen, at man ikke behøver stramme krængningsstabilisatorer for at forhindre den trods alt noget højere bil – den måler 1,57 meter i højden og har en frihøjde på ikke mindre end 22 cm – i at vride og vende sig, når den skal gennem kurverne. Man kan arbejde med en blødere affjedring, som både er en komfortfordel ved kørsel på plan asfalt og sikrer et mere konstant og dermed mere effektivt vejgreb, når bilen befinder sig ude i terrænet.

 

Perfekt til anhænger

Vi satte os også for at prøve XV’eren med anhænger. Ikke fordi den vægtmæssigt er i særklasse, hvad det angår – med det trinløse CVT automatgear må man trække 1200 kg, som dog kan øges til 1500 kg med manuelt gear – men fordi kørsel med anhænger også stiller andre krav til den trækkende bil.



Selv uden læs på er et af problemerne ved at koble en anhænger på en lille bil, at den let kan igangsætte langsgående vippende bevægelser gennem det moment, som anhængeren påvirker trækkrogen med. Dér er det meget udpræget og er både dårligt for kørekomforten og køresikkerheden, fordi bilen kører ustabilt. På lidt større biler, netop den størrelse som Subaru XV med sine 4,45 meter har, er de vippende bevægelser som regel mindre udprægede.

 

Super-stabil

I en XV eksisterer de ganske enkelt ikke. Det var helt umuligt at mærke anhængeren bag bilen. Selv ikke med læs på – og vi prøvede den også med markant mere læs på end vi havde, da billederne her på siden blev taget – mærker man anhængeren. Sidevindsfølsomhed med anhænger i denne størrelse var heller ikke et tema. Med andre ord: En Subaru med anhænger er rigtig god, også den kompakte XV.

 

Prisnedsættelsen fik Subaru som alle andre bilimportører foræret ifm. afgiftsreduktionen ved nytårstide. Nu koster en XV med Sport udstyr, 2-liters boxer og førnævnte CVT gear 384.000 kroner jf. prislisten. Det er cirka 25.000 kroner mindre end for et par år siden og det skubber naturligvis bagpå muligheden for at flere danskere kan tillade sig at købe sådan en bil.

 

Meget for pengene

Og man får meget god bil for pengene: Faceliftet har gjort den mere visuelt tiltrækkende, en redesignet front og en større hækspoiler, som formentlig giver den en anelse bedre aerodynamik, for den nye bil kører lidt længere på literen. Det er dog fortsat ikke på udseendet, XV fører sig frem. Men når man tilføjer, at der er spærredifferentiale på drivlinen mellem de forreste og de bageste hjulpar, så forstår man, at det ikke er en hvilken som helst firehjulstrækker.

 

Der er oceaner af kabineplads og forbavsende god bagagerumsplads, taget i betragtning at der nedenunder befinder sig et bageste differentiale. Udstyrslisten omfatter bl.a. nye 17” alufælge, el-sidespejle, 2-zone klimaanlæg, regnsensor, tonede ruder, Xenon forlygter, bakkamera (faktisk ret sjovt at bruge, når man har en anhænger bagpå eller skal hen til den og have koble på), Subarus infotainmentsystem ”Starlink”, multifuktionsdisplay og meget mere. Den har i øvrigt også en airbag under ratstammen, så føreren er ekstra godt beskyttet, hvis det skulle gå helt galt.



Og så er det herligt at opleve, hvor gennemarbejdet en Subaru XV er i selv de allermindste detaljer: Gummimåtterne i vognbunden, som beskytter indtrækket mod f.eks. snavsede støvler, er i førersiden fastgjort med en stræbe-strop fra inde under sædet, så måtten bliver liggende hvor den skal, også selvom man hurtigt skal betjene bremserne og måske ikke får løftet foden tilstrækkeligt højt. I skræk-scenariet skubber man med hælen måtten op under bremsepedalen, så den blokkerer for nedbremsning – det sker ikke i en Subaru XV.


Gummimåtterne ved forsæderne er fastgjort med langsgående metalbeslag til sædernes fundamentramme.

 

Store sidespejle giver et godt udsyn og en ingen dum ting, når man kører med anhænger.

 

Andre Subaru prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur bag rattet i en Subaru XV med CVT gear

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


Nye tågelygter, L-formet kørelys med tilhørende skarpere kofanger giver den faceliftede XV et mere potent udseende.

 


Model:

Subaru XV 2,0i Sport CVT

Listepris:

Kr. 384.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Boxer benzinmotor, 150 hk. 196 Nm/ 4.200 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 187 km/t/ 15,4 km/l / 151 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

380-1270 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetal fælge. Xenon forlygter. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Bakkamera. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt