- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

SEAT Leon 5d Cupra 2,0 TSI

 


Diskret men temperamentsfuld landevejsracer


Af Søren Clauding – november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEAT har bragt smilet ind i markedsføringen af fabrikkens biler. Bag rattet af den nye Leon Cupra forvandles smilet til et kæmpegrin, når den drives rund på FDM Sjællandsringen. Den er elegant, men ikke voldsomt iøjefaldende – ikke før man lukker op for den næsten 300 hestekræfter kraftige motor, så løftes der øjenbryn.

 

SEAT Leon Cupra er da også med sine 290 hestekræfter den kraftigste serieproducerede SEAT nogensinde. Den er en pendant til VW Gruppens VW Golf Clubsport, men endda helt sin egen, hvad præstationstallene siger alt om: 0-100 km/t på 5,8 sekunder, en topfart på 250 km/t og på FDM Sjællandsringens korte langside nåede vi godt 175 km/t med flyvende start – havde banen ikke været pletvis fugtig havde hastigheden været endnu højere – se køreturen on-board på videoen her på siden.

 

Fart for alle pengene

Men smilet forvandles også til et grin, når man ser på prisen. den prøvekørte udgave med manuelt gear (merpris for DSG-gear er i øvrigt kun 15.000 kroner – grin igen) koster 455.000 kroner. Den tilsvarende 5-dørs Golf Clubsport koster over en halv million. Om man så foretrækker den ene frem for den anden af andre grunde, er en anden sag. Men et faktum er det, at ligesom i lillebror SEAT Ibiza Cupra, får man rigtig meget, meget hurtig bil for pengene.

 

Cupra navnet stammer i øvrigt fra begrebet ”Cup Racing”, som er sådan en lidt sydenlandsk reference til tidligere tiders regionale mesterskaber. SEAT har en fin fortid i standardvogns racing og kunne for nylig kæmpe om EM-titlen i den disciplin. Dermed er man tro imod basis-idéen, at en Cupra skal være en opnåelig mulighed for almindelige bilkøbere. Det skal være mange kræfter til en fornuftig pris.

 

Diskret til en vis grad

Og sådan en er SEAT Leon Cupra. Den er som udgangspunkt en kompakt mellemklassebil, der måler 4,27 meter i længden og har et rummeligt bagagerum på 380 liter. Udvendigt er den forbavsende diskret, men bagspoileren og de 19” store fælge med 235 mm brede 35 procent lavprofildæk og store røde ”Cupra” bremsekalibre indikerer, at bilen kan noget mere.


 


Den kraftfulde 2-liters turbobenzinmotor præsterer ikke bare 290 hk men også et drejningsmoment på hele 350 liter, som man har til rådighed allerede ved 1700 omdr./min – og det er fortsat ligeså stort, når man rammer 5800 omdr./min.

 

Sportsundervogn

En SEAT Leon Cupra er baseret på VW gruppens såkaldte MQB platform. Det forbavsende er, at der ikke anvendes en decideret racerbilsundervogn. På den anden side er McPherson forhjulsophænget glimrende afstemt med den halvstive bagaksel med teleskop fjedre og hydrauliske støddæmpere. Det fungerer godt og underbygger den lidt halvstive affjedring, der er et ”must”, når man bygger en hurtig bil. I forhold til en standard Leon er SEAT Leon Cupra sænket 25 mm og affjedringskomponenterne er naturligvis andre.

 

Med til at sikre balancen i bilen er også, at det benyttes differentialespær på den trækkende foraksel. Det sikrer, at kræfterne ikke forsvinder ud af det hjul, der har dårligst vejgreb. En anden fordel er den progressive styring, som især ved høj fart gør bilen lettere at køre.

 

Cupra interiør

Interiøret er skabt i Cupra-design, dvs. et særligt læderrat og tilsvarende læder gearskifte samt Alcantara sportssæder, men igen: Det er på ingen måde prangende, snarere elegant. I midterkonsollen findes en 6,5” skærm som standard. Der er tale om en berøringsskærm og derfra kan man styre bilens infotainmentmuligheder. Navigation er dog ikke standard.


 

Skærmen har en særlig Sport-informations indstilling hvor man f.eks. informeres om bilens g-kræfter - men sandt at sige har man ikke tid til at se ned på skærmen, hvis man kører sådan at g-kræfterne er værd at se efter...

 


Sidst, men ikke mindst, er en SEAT Leon Cupra udrustet med Fuld LED lys. Det forvandler populært sagt nat til dag og er en uvurderlig hjælp, hvis man gerne vil opleve bilens køre-evner også om natten…



Den potente Leon Cupra rammes dog på et enkelt punkt af, at den er skabt som landevejs racer og ikke som funktionel familiebil: Man må ikke køre med anhænger. Vil man det, er man nok heller ikke liebhaver til en Cupra.


... hvis man skulle have glemt Cupraens motoreffekt.

Andre SEAT prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi tog lige et par omgange på FDM Sjællandsringen , da vi prøvekørte den nye 290-heste stærke SEAT Léon Cupra. Se videoen og vær med on-board. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 


Model:

SEAT Leon 5d Cupra 2,0 TSI

Listepris:

Kr. 454.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. turbo-benzinmotor. 290 hk. 350 Nm/ 1700-5800 omdr./min. 6 M/T. Differentialespær.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,8 sek./ 250 km/t/ 14,9 km/l / 156 g/km

Længde:

4,27 m

Bagagerum:

380 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. Multikollisionsbremse. 19” letmetal fælge. Fuld LED lys. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. Ekstra mørktonede sideruder.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt