| 
							Vi har tidligere påpeget, at den nye Renault Mégane 
							i den grad er en bil, men køber på grund af dens 
							design. Det bliver bestemt ikke ringere, når man kan 
							læne sig tilbage i sæderne og svælge sig i superlyd 
							fra Bose surroundsound anlægget med ikke færre end 
							10 højtalere. 
							  
							Bose versionen er en særskilt udstyrsvariant i den 
							øvre ende af Mégane prisskalaen. Den er ikke den 
							dyreste – den status tilfalder GT-versionen til 
							380.000 kroner. Men i GT handler det fortrinsvis om 
							hestekræfter. I ”Bose” handler det om at nyde livet 
							– og dertil hører bl.a. det excellente lydanlæg. 
 
							
							 
 
							Alenlang udstyrsliste 
							Men der er mere end det. Udstyrslisten er nemlig 
							temmelig lang og inkluderer bl.a. klimaanlæg, 17” 
							alufælge, navigation, nøglekort og nøglefri 
							betjening, Fuld LED forlygter, som forvandler nat 
							til dag og automatisk blænder op og ned, bakkamera, 
							p-sensorer og den seneste udgave af R-Link 
							infotainment systemet. Passagersædet kan indstilles 
							i højden og man kan få varme i læderrattet – ikke 
							dårligt på en kold vinterdag. Osv., osv. 
 
							
							 
 
							Det bidrager alt sammen til en behagelig, 
							komfortabel kørsel, om end man godt kunne ønske sig, 
							at LED lyset var lidt hurtigere til at blænde op 
							igen, når en modkørende har passeret – man sidder 
							ganske enkelt for lang tid uden langt lys på 
							vejbanen og kan ikke umiddelbart selv blænde op igen 
							– man skal gennem et par klik på lysarmen. Men det 
							er småting i den større sammenhæng. 
							  
							130-hestes diesel og manuelt gear 
							Bose udgaven findes i tre varianter: med en 1,2 
							liters turbo-benzin motor, som vi tidligere har 
							prøvet med mellemudstyret ”Zen”, i kombination med 
							7-trins dobbeltkoblingsgearet ”EDC”, med en 
							130-hestes 1,6 liters dieselmotor i maskinrummet og 
							manuelt gear – det er den, vi denne gang har fokus 
							på – og den kan så også leveres med diesel og 
							EDC-gear, da blot med 6 trin og i kombination med en 
							110 hestes dieselmotor. 
 
							
							 
 
							Prisen for de to sidstnævnte er stort set den samme. 
							Listeprisen siger 316.000 kroner med automatgear og 
							110 heste, mens man slipper 2000 kroner billigere, 
							hvis man selv forestår gearskiftet, men til gengæld 
							kan glæde sig over 130 hk. 
							  
							Kører godt 
							Og det ER en fornøjelse, som Bose-varianten i øvrigt 
							er ene om, for ingen af de øvrige versioner leveres 
							med 130-hestes motoren. Den er kvik, smidig, rimelig 
							støjsvag og helt i overensstemmelse med bilens 
							udmærkede vej-egenskaber. 17” fælgene giver en meget 
							direkte, men ikke irriterende kontakt med kørebanen 
							og den manuelle gearkasse er helt i harmoni med 
							køreoplevelsen. 
 
							
							 
 
							Det tager 10 sekunder at nå de 100 km/t, hvis man er 
							lidt hurtig på gearskiftet, og topfarten på 198 km/t 
							er godkendt – mere fart findes som nævnt i 
							GT-modellen qua dens 205 hestekræfter... 
							  
							Multi-sense styrer speeder og rat 
							Med på udstyrslisten er det såkaldte Multi-sense, 
							som er forskellige køreindstillinger, Normal, Sport, 
							Eco og en individuel konfiguration – samt Comfort, 
							som bl.a. giver rygmassage til føreren, hvis man 
							ønsker det. Men derudover er det alene speeder- og 
							styrerespons, der påvirkes – ikke affjedringen. Der 
							er desuden en stribe fancy lyseffekter tilknyttet…   
							130-hestes dieselbilen må trække ikke mindre end 
							1850 kg, godt hjulpet af drejningsmomentet på 320 Nm 
							– det er absolut et plus, hvis man ynder at køre med 
							campingvogn – og så er den brændstoføkonomisk nok 
							til, at driftsbudgettet ikke væltes af ejerafgiften. 
							Den koster 2100 kroner om året og kører officielt 25 
							km/l. I praksis landet tallet lige over 20 km/l, 
							hvis man tager eco-indstillingen til hjælp. 
							  
							Den prøvekørte bil var i øvrigt udstyret med adaptiv 
							fartpilot til små 10.000 kroner. Er man til det 
							kørehjælpemiddel – og det kan man næsten ikke undgå 
							at blive forfalden til, hvis man ofte kører lange 
							ture på motorvej, kan det bestemt anbefales. 
							Afstanden til forankørende holdes konstant, så længe 
							den forankørende kører langsommere end fartpilotens 
							indstilling. 
							  
							Hvad angår de indretningsmæssige egenskaber har vi 
							tidligere beskrevet dem i forbindelse med vores 
							prøvekørsel af Mégane med 1,2-liters turbobenzin 
							motor (læs 
							prøvekørslen af Megane 1,2 hér >>>). 
 
							
							   
							
							 |