| 
							Vi har ved flere lejligheder haft mulighed for at 
							prøvekøre den nye Opel Astra og på det nærmeste 
							skamrost den. Ikke uden grund og med stribevis af 
							anerkendelser over hele Europa er vi ikke ene om, at 
							rose den meget fine bil. Men én ting havde vi til 
							gode: Kunne den bestå manddomsprøven ved høj fart på 
							en tysk motorvej? 
							  
							Ved høj fart bliver en bils unoder nemlig langt mere 
							tydelige end ved lav hastighed. Det giver de danske 
							hastighedsgrænser ikke mulighed for at afsløre. Og 
							få sekunder lige ud på en dansk racerbane heller 
							ikke. Derfor er netop de tyske autobahns stedet, 
							hvor en bils stabilitet, sidevindsfølsomhed, 
							affjedring og styresikkerhed kommer bedst på prøve. 
							  
							Under tre timer til autobahn 
							Selv når bilen hentes i København er afstanden til 
							det tyske autobahn-net heldigvis ikke lang. En tur 
							med Scandlines hybridfærger fra Rødby til Puttgarden 
							og det tager mindre end 3 timer før man helt legalt 
							kan blæse derudaf ved topfart, hvilket for den 
							prøvekørte Opel Astras vedkommende er 205 km/t. 
 
							
							 
 
							Vi valgte, ikke bare at afprøve Astraen ved topfart, 
							men også på en længere tur. Bilen var udrustet med 
							såvel vognbaneassistent som matrix-forlygter og 
							begge dele er fremragende kørehjælpemidler. Men den 
							største sikkerhed, viste det sig, ligger i bilens 
							fremragende køreegenskaber. 
							  
							Optimal karrosseriform 
							Der var tale om Sports Tourer versionen, altså en 
							stationcar, som måler 4,70 meter i længden og har en 
							stationcars medfødte gode aerodynamik, der som regel 
							er mere optimal end det, en sedan eller hatchback 
							kan præstere. Men en stationcar vil som regel også 
							være mere sidevindsfølsom. 
							  
							Lad os slå fast med det samme: Opel Astra ikke bare 
							bestod autobahn-manddomsprøven, den placerede sig 
							selv som formentlig den bedst kørende bil i den 
							mindre mellemklasse, hvis man altså kan kalde en 4,7 
							meter lang bil for en mindre mellemklasse – men 
							udgangspunktet, Astra hatchback, er det i hvert 
							fald. At vi bruger ordet ”formentlig” skyldes, at 
							sammenligningsgrundlaget mangler. Vi har ganske 
							enkelt ikke kørt alle biler i den kategori ved de 
							høje hastigheder. 
							  
							Hvad er det så, der gør den så god? 
							Hvad sidevindsfølsomheden angår, oplevede vi ikke 
							voldsom blæst på turen. Men nogen vind var der dog, 
							kunne man se på træer og flag – for i bilen oplevede 
							man det ikke. Og hvad styrepræcisionen angår, var 
							der heller ikke en finger at sætte. 
							  
							Begge dele har ikke alene med de gode hjulophæng og 
							den vel afstemte undervogn at gøre, men kan til en 
							vis grad henføres til 17” alufælge med tilhørende 
							lavprofildæk. Det giver et sublimt vejgreb og en 
							forbilledlig stabilitet, hvad vores on-board 
							kørevideo illustrerer. Det efterlader dog et lille 
							minus. 
 
							
							 
 
							Silende regn 
							Vi fik heldigvis tilstrækkelig megen tørvejrskørsel 
							til at opleve ikke bare det gode vejgreb men også 
							det utrolig lave støjniveau og deraf følgende lave 
							stressniveau. Men tilfældet ville, at vi kom til at 
							køre over 1000 kilometer i silende regn. 
							  
							Her savnede man en smule af den vejfornemmelse som 
							lidt større dæk med tilhørende blødere 
							affjedringsegenskaber byder på. Det er dog ikke et 
							unikt Opel Astra fænomen, det samme vil med garanti 
							kunne siges om alle andre biler med samme 
							dæk-konfiguration. 
							  
							Matrixlys er toppen 
							Matrix-lyset er eminent i mørke. Lyskeglen deles, så 
							andre bilister ikke blændes. Det giver optimalt lys, 
							meget bedre end man kan opnå med ”almindelige” 
							LED-lygter. Der er en smule forsinkelse på 
							lys-skiftet, som skyldes, at sensorerne lige skal 
							være sikre på, hvad de beder lygterne om at gøre. 
							Det er da også det eneste minus, man kan sætte på 
							den lysteknologi, så de 17.000 kroner oven i 
							basisprisen for Dynamic udgaven til 312.000 kroner 
							er godt givet ud. 
 
							
							 
 
							Vognbaneassistenten, som blidt bringer bilen i den 
							rigtige retning, hvis man utilsigtet kommer for tæt 
							på vejstriberne, bliver man næste helt afhængig af. 
							Den er en stor sikkerhed, men man må ikke forfalde 
							til, at lade den få indflydelse på den kontinuerte 
							styring af bilen. Den provokerer faktisk til, at man 
							styrer bilen mere præcist og dermed er mere 
							koncentreret om styringen af bilen. Som sådan kan 
							man jo lade der gå sport i, at køre uden at 
							vognbaneassistenten griber ind… 
 
							
							 
 
							Økonomisk diesel 
							Maskineriet var Opels nye 136-hestes 1,6 liters CDTi 
							dieselmotor. Den er rigelig god til at afprøve bilen 
							ved autobahn-fart og er et godt økonomisk 
							alternativ, også til den kraftigere 160-hestes 
							diesel. Med 110-130 km/t på vej til Rødby kørte vi 
							22-23 km/l. Og på den flere tusinde kilometer lange 
							tur med meget varieret og ofte meget hurtige kørsel 
							landede brændstoføkonomien på godt 20 km/l. Også det 
							er mere end godkendt, for det officielle tal på 25,6 
							km/l er ikke så svært at komme i nærheden af, hvis 
							man gør sig umage. 
 
							
							 
 
							En bred moment kurve, der topper på 320 Nm mellem 
							2000 og 2250 omdr./min er udtryk for motorens store 
							smidighed og formentlig også medvirkende til den 
							pæne brændstoføkonomi. 
							Spoileren på toppen af bagklappen er med til at 
							stabilisere bagenden på Astra'en, hvad man især 
							mærker ved høj fart. |